Veel gedumpte kittens in de lente

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Stef71 »

Helaas blijft dit topic actueel, ieder jaar weer gedumpte kittens en overvolle asiels, in België is het inmiddels wel Sterilisatie of castratie van huiskatten verplicht gesteld, maar ik vraag me af of deze verplichting niet andere problemen met zich meebrengt: huiskatten die niet geregistreerd worden en dus ook nooit een dierenarts zullen zien, gedumpte kittens juist omdat ze gesteriliseerd of gecastreerd moeten zijn om ze te mogen verkopen/weggeven wat dus geld kost. De verplichting is ingegaan in 2018 dus nog wat te kort om al echt een effect te kunnen zien maar ik heb niet het idee dat het aanbod in de asiels nu minder is geworden
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Zotvanpoezen »

Op de boerderij naast onze wei worden ook vaak katten gedumpt (ik woon in België)
In het begin werden ze gecastreerd, maar de boerin kon niet meer volgen en nu lopen er al ongeveer 13 rond. Ze worden wel gevoed, maar toch vind ik het zielig als ik die jonge mamapoezen zie. De kleintjes worden door de kinderen vastgenomen en de "braafste" vinden een nieuwe thuis waar ze wel gecastreerd worden. En de hele tamme houden ze zelf.
Op de boerderij van de kattenpsych in de buurt worden ook af en toe katten gedumpt. Soms volwassen katten :-( .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Synemios »

Ik heb van 2 Belgische vrienden begrepen dat er inderdaad andere problemen voor in de plaats gekomen zijn.
Ik zag afgelopen maand ook dat iemand die gedumpte kittens opvang had geboden bedreigd werd in een groep met aangifte door een aantal leden uit België.
Ik vind dit toch ook best ver gaan eerlijk gezegd.
Nu had deze persoon gewoon een officiële opvang in Nederland dus er was niets aan de hand voor die persoon verder, maar ik vrees dat er veel meer kittens gedumpt worden.

Maar uiteraard weet ik de officiële cijfers niet uit mijn hoofd, ik weet dat zwerfkatten Nederland beweerd dat er in België 30% minder katten in asiels opgenomen worden, maar ze rekenen niet alle andere opvang en gedumpte en zelfs dieren mee die vermoord worden bijvoorbeeld.
Of mensen die een dier hebben dat door die plicht nooit meer een dierenarts zien.

De 1e vraag die ik kreeg toen ik Lizzy in schreef in Gent/Merelbeke voor de rajodium behandeling was of ze gesteriliseerd en gechipt was.

Ik weet niet wat de consequentie is als een kat dat dus niet is en je je aanmeld bij een dierenarts.

Ik ben voor steriliseren - castreren maar ik twijfel toch aan het verplichten daar van.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
kittentjes

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door kittentjes »

Om even op het laatste te reageren, ik ben zeker voorstander voor grootschalig castreren. Maar men wil natuurlijk soms ook graag een kitten kopen en niet alleen dure raskatten. Daar zouden ze natuurlijk ook een oplossing voor kunnen maken zoals bv alleen in catterys en geen thuis nestjes meer of je moet registreren om een nestje te krijgen thuis. dan kan je het wellicht inperken. Maar ik vrees dat zoiets er wel nooit zal komen. Heel zielig voor al die zwerfkatjes en kittens.
Op onze vakantie in Brabant zat ook een kitten langs de kant van de weg, wel bij een groot huis boerderij achtig,maar ik had liefst willen stoppen en hem meenemen. Je laat zo'n klein kitten toch niet daar buiten langs de weg lopen....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Pikachu »

@zotvanpoezen: je kan die boerin aangeven! Heb ik ook gedaan met de buren van mijn schoonouders. Hopelijk doen ze er snel iets mee voor hun kitten zwanger is...

@kittentjes: ik ben niet helemaal mee met wat je bedoelt. Zo is het namelijk toch ook, dat je enkel als erkende fokker een nest mag krijgen? Je mag helemaal niet fokken voor de lol bij je thuis, enkel als erkend cattery. Neemt niet weg dat veel mensen dit dus toch illegaal doen :(
Cerna

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Cerna »

Ik ben het met 'kittentjes' eens: wanneer alle niet-raskatten verplicht gecastreerd worden zoals in België sterft de soort uiteindelijk uit en heb je dadelijk alleen nog raskatten en gedumpte katten die alleen met heel veel begeleiding (tenzij ze jonger zijn dan 6 weken) nog een leuke huiskat kunnen worden.
Pikachu schreef: 05 sep 2020 08:27@kittentjes: ik ben niet helemaal mee met wat je bedoelt. Zo is het namelijk toch ook, dat je enkel als erkende fokker een nest mag krijgen? Je mag helemaal niet fokken voor de lol bij je thuis, enkel als erkend cattery. Neemt niet weg dat veel mensen dit dus toch illegaal doen :(
Ik geloof niet dat daar regels voor zijn :smile:
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Pikachu »

Toch wel, helaas pas vanaf 3 nesten per jaar zie ik nu, ik dacht dat het vanaf 1 nest al was: https://www.vlaanderen.be/kwekers-van-h ... odzakelijk

En fokken met niet-radkatten... dan moet er wel echt heel goed gecontroleerd worden, want fokken met katten waarvan je de medische achtergrond niet kent is natuurlijk een zeer slecht idee. Fokken moet in de eerste plaats gaan om verbeteren van de gezondheid.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 05 sep 2020 09:11 Ik ben het met 'kittentjes' eens: wanneer alle niet-raskatten verplicht gecastreerd worden zoals in België sterft de soort uiteindelijk uit en heb je dadelijk alleen nog raskatten en gedumpte katten die alleen met heel veel begeleiding (tenzij ze jonger zijn dan 6 weken) nog een leuke huiskat kunnen worden.
Nee, want er zijn heel duidelijk in de regelgeving evaluatiemomenten ingebouwd (dat lees ik in ieder geval overal). Dat betekent dat als het grootste probleem onder de knie is, dat ze de regels weer kunnen versoepelen.
De huiskat zal niet verdwijnen

Enige bezorgdheid over de nieuwe wettekst wordt door Ann De Greef alvast in de kiem gesmoord: “Het Europese kattenras zal heus niet uitsterven als gevolg van deze maatregel. GAIA vraagt immers om een regelmatige evaluatie. Zo kan de wet versoepeld worden wanneer er een evenwicht is tussen het aantal achtergelaten katten en het aantal adopties in de dierenasielen.”
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Cerna »

Pikachu schreef: 05 sep 2020 09:53 Toch wel, helaas pas vanaf 3 nesten per jaar zie ik nu, ik dacht dat het vanaf 1 nest al was: https://www.vlaanderen.be/kwekers-van-h ... odzakelijk
Drie nesten per jaar? Ja, misschien in België, maar in Nederland hanteren de raskattenverenigingen drie nestjes per twee jaar maximaal (maar verantwoordelijke fokkers hebben hoogstens 1 nestje per jaar).

Maar wat ik bedoelde is dat er voor het vermeerderen (ik noem het geen fokken) van niet-raskatten geen regels zijn. Mensen die een HTK-kat hebben vermeerderen ook meestal niet bewust, uitzonderingen daargelaten. Het overkomt hen omdat ze de kat niet op tijd laten castreren.

Rik, ik heb me verder niet verdiept in het Belgische beleid en dat wist ik niet, maar goed dat GAIA adviseert om bij een te groot succes, op de rem te trappen. Maar gaat de Belgische regering daar ook in mee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Rik »

De laatste regel uit het kattenplan (castratie van alle katten, ook reeds in bezit) is juist ingesteld omdat mensen per ongeluk nestjes kregen en die bij het asiel dumpte omdat ze niet voor castratie op wilde draaien (want ongecastreert verkopen of weggeven was al verboden). Dus het is logisch dat het nu gewoon verplicht gesteld is om de andere regels ook efficiënt te laten verlopen. Één daarvan is de verplichte registratie. Dus ja, bijgevolg is dat er nu wat mensen zullen zijn die hun katten laten 'onderduiken'. Maar over het algemeen denk ik wel dat het minder leed veroorzaakt dan zonder de regels.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Zotvanpoezen »

Pikachu schreef: 05 sep 2020 08:27 @zotvanpoezen: je kan die boerin aangeven! Heb ik ook gedaan met de buren van mijn schoonouders. Hopelijk doen ze er snel iets mee voor hun kitten zwanger is...
Die boerin heeft al heel veel moeite gedaan, hoor! Er zijn er al veel gecastreerd en dat hebben ze zelf moeten betalen.
Jammer genoeg zijn het net die dat weglopen of overreden worden.
Ze kan er toch ook niet aan doen dat de katten blijven toestromen omdat iedereen ze daar komt dumpen? De meesten krijgen een thuis had ik vermeld. En de "leukste" mogen blijven en worden gecastreerd. Maar sommigen glippen door de mazen van het net en krijgen ergens in een schuur hun kleintjes. Ik vind het wel niet leuk, maar ik vind dat ze al goed haar best gedaan heeft. Bovendien krijgen ze eten en verse melk van haar, en hun plaatselijke dierenartsen nemen er af en toe ook mee om te castreren en te plaatsen als ze de kans krijgen.
Ik heb er haar al vaak over aangesproken, wees gerust. En de dierenarts (die ook mijn paarden doet) heeft ook al veel gedaan.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Synemios »

De huiskat zal niet uitsterven in België en Nederland, want ze worden nu al vaak uit het Buitenland gehaald en dat is dus niet verboden.
Maar wat Annet al zegt, fijn dat GAIA dat wil maar de vraag is of dat ook gebeurd want als de regering dat niet wil houdt het op.

Dat aangeven van mensen....
Tenzij het om dierenmishandeling gaat zou ik ook echt niet doen, zeker niet als iemand juist goed probeert te doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Pikachu »

Zotvanpoezen schreef: 05 sep 2020 16:57 Die boerin heeft al heel veel moeite gedaan, hoor! Er zijn er al veel gecastreerd en dat hebben ze zelf moeten betalen.
Jammer genoeg zijn het net die dat weglopen of overreden worden.
Ze kan er toch ook niet aan doen dat de katten blijven toestromen omdat iedereen ze daar komt dumpen? De meesten krijgen een thuis had ik vermeld. En de "leukste" mogen blijven en worden gecastreerd. Maar sommigen glippen door de mazen van het net en krijgen ergens in een schuur hun kleintjes. Ik vind het wel niet leuk, maar ik vind dat ze al goed haar best gedaan heeft. Bovendien krijgen ze eten en verse melk van haar, en hun plaatselijke dierenartsen nemen er af en toe ook mee om te castreren en te plaatsen als ze de kans krijgen.
Ik heb er haar al vaak over aangesproken, wees gerust. En de dierenarts (die ook mijn paarden doet) heeft ook al veel gedaan.
Dat is al een ander verhaal natuurlijk, dat wist ik niet :) fijn dat ze zo haar best doet!

En in België kan je gewoon aangeven dat mensen hun katten niet gecastreerd of gechipt hebben, je hebt dan echt een online formulier waar je specifiek dat kan aanvinken. Ik geef dat absoluut aan als ik het zie, je kat niet castreren is gewoon tegen de wet hier.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Zotvanpoezen »

Ja, dat weet ik. Probleem is dat ik op het platteland woon waar er regelmatig katten verschijnen die we nooit eerder zagen. sommigen jong en ongecastreerd, sommigen oud en wel gecastreerd maar niet gechipt. Waarschijnlijk gedumpt. De oudjes zijn meestal zo lief en tam dat ze direct geadopteerd worden door de mensen die hem vinden. Die zitten dan smekend voor de deur te wachten dat ze voor de rest van hun leven onderdak en eten krijgen.
De ongecastreerden zwerven rond, worden gevoed door mensen die er medelijden mee hebben maar verder geen stappen ondernemen, of worden met vangkooien gelokt om ze naar een asiel te brengen. Onze gemeente heeft geen zwerfkattenbeleid en dus hangt alles af van de mensen in de buurt, zoals ook deze lieve boerin. Ik zie haar vaak met emmers melk sleuren voor de kalfjes met een zwerm katjes erachteraan. En zij maar roepen : "poesjes, kom maar." Ze krijgen telkens 4 liter nog lauwe melk en brokjes. De gecastreerden lopen tussen de gedumpten en de kleintjes. Zij en de kinderen proberen de kleintjes tam maken (wat bij de meesten lukt) .
Ik heb er een tijdje geleden wat foto's van gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze laatste heet Francine en is wel gecastreerd ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Veel gedumpte kittens in de lente

Bericht door Pikachu »

Echt wel heel lief hoor dat ze zoveel voor ze doet! Ik had het in eerste instantie verkeerd begrepen. Het is duidelijk dat ze een goed hart heeft, dat ze zich er zo over ontfermt.

Verschrikkelijk hoe zoveel mensen nog steeds gewoon dieren dumpen.. dat het ook echt zo vaak gebeurd. Een van onze katten hebben we ook buiten gevonden als kitten, overduidelijk gedumpt. Hij is nu een half jaar bij ons, en ik denk echt zo vaak "hoe zijn de eerste maanden van je leven geweest?".
En hoe kan iemand zo een schattig dier achterlaten... dan moet je toch echt een psychopaat zijn, zonder enige vorm van empathie.
Plaats reactie