Kat 1 dag supergelukkig maken

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

Hallo, ik zou graag mijn oudste kat 1 dag supergelukkig maken. 2 jaar terug kwamen er 2 kleine katjes bij ons thuis, en nu is het net of er niemand nog oog heeft voor mijn kat (hij is nu 10-11 jaar). Probleem is dat hij niet zo leuk is om op schoot te nemen. Dan zet hij altijd zijn nagels uit (wel van plezier, dan masseert hij je net, maar het doet wel een beetje pijn), ook stinkt hij nogal uit z'n bek (omdat hij niet goed droog voer kan verteren, moeten we hem altijd van die zakjes geven), en als hij op je schoot slaapt gaat hij na een tijd ook kwijlen uit z'n bek. Ook mag je hem enkel op z'n kop en rug aaien, je moet niet proberen om aan z'n pootjes te komen of hij bijt al (niet hard, en zeker niet doorbijten hoor), en aan z'n buik heeft hij ook niet zo graag. Hij is dus niet een echt gemakkelijke kat, en daarom werd zijn plaats snel ingenomen door 2 andere katten waardoor hij nu ook al zijn lievelingsplaatjes kwijt is (de zetel enzo). Die andere 2 zijn heel lieve katten die nooit geen vlieg zouden pijn doen en je kan alles met ze doen die blijven altijd mooi liggen. Maar toch vind ik mijn kat leuker, maar ik zou hem graag wat meer aandacht geven maar probleem is dat ik daar zelf bijna geen tijd voor heb en hij is ook vaak weg. Soms zit hij wel uren tegen het raam tijdens dat het regent maar hij wilt liever niet binnenkomen omdat die andere 2 katten al binnen zitten. Binnenkort is het zomervakantie, en dan zou ik graag 1 dag aan hem besteden. Heeft iemand ideetjes? Zou misschien iemand tips hebben zodat hij niet meer zou bijten wanneer je hem te lang aait (of aan z'n pootjes komt). Ik dacht eraan om hem wat meer in mijn kamer te laten terwijl ik achter m'n PC werk, maar hij komt vanzelf nooit naar boven, heeft die net een trauma van of zo. Toen hij nog tamelijk klein was had m'n pa hem namelijk eens heel hard van de trap gegooid omdat we toen niet wilden dat hij naar boven zou gaan.

Alvast bedankt!
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Marije »

Madeentje schreef: Toen hij nog tamelijk klein was had m'n pa hem namelijk eens heel hard van de trap gegooid omdat we toen niet wilden dat hij naar boven zou gaan.
:shock: Jeetje... je zou van minder een trauma krijgen als kat. :-(

Als ik jou was zou je kat niet 1 dag proberen gelukkig te maken. Zo zitten katten niet in elkaar, die houden helemaal niet van plotselinge veranderingen in hun dagelijkse bestaan. Als je zijn leven wilt verbeteren kun je beter elke dag een beetje aandacht besteden. Even lekker over zijn koppie aaien, iets lekker geven. Je kunt hem op een handdoek op schoot nemen, dan klauwen zijn nageltjes minder in je vel en kan hij toch genieten van lekker bij je zijn en geaaid worden. En het vangt gelijk de kwijl op. ;-)
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

Dat is waar, dat ging ik ook wel doen. Maar vind het het wel erg voor hem (weet niet of hij dat ook zelf zo voelt), soms zit hij uren buiten op het terras mooi recht te staan, terwijl die andere 2 binnen op de zetel liggen bij m'n pa die tv kijkt enzo...Maar ja, ga ik zeker eens doen, hem wat meer nemen, maar soms heeft hij het ook liever niet. Vind hem jammer genoeg niet op dit moment, kan best eerst maar wat gaan studeren, zal later vandaag dan nog eens kijken.

Maar wat ik me dus nog afvroeg is of hij dat zelf aanvoelt, kan een kat dus ongelukkig zijn? :(
Ik denk dat hij buiten zich ook wel alleen kan amuseren als de zon lekker schijnt ligt hij ook te rollebollen. Kan een kat dus ook gewoon gelukkig zijn zonder veel aandacht?
Laatst gewijzigd door Admin op 16 jun 2009 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door beestenbende »

Je bedoelingen zijn goed, maar ook ik ben van mening dat je een kat niet 1xp er jaar aandacht moet geven maar iedere dag. Natuurlijk kan een kat het gevoel hebben er niet bij te horen en zich ongelukkig voelen.Zijn plaats is overduidelijk ingenomen door 2 lieve katten en meneer houdt zich afzijdig, omdat hij geen keus heeft. Je mag van geluk spreken dat hij niet gaat protesteren tegen dit d.m.v. sproeien of dingen kapot maken, dit getuigd juist van goed gedrag wat niet wordt beloond in mijn ogen. Neem gewoon tijd voor je kat en aai hem op die manier die hij wel toestaat en respecteer zijn houding, daar bereik je meer mee dan 1x extra aandacht geven. Verdeel zo veel mogelijk de aandacht.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Camoth »

Het ligt eraan wat de kat gewend is. Als de kat gewend is om veel aandacht te krijgen dan wordt hij heel ongelukkig is hij die niet meer krijgt.

Mijn kat komt uit het asiel en toen ze daar was werd ze zo ongelukkig dat ze haar vacht eruit trok. Dus ja, katten kunnen weldegelijk ongelukkig zijn als ze geen aandacht krijgen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

Ok bedankt allemaal. Ga straks eens kijken hoe hij reageert wanneer ik hem meeneem naar m'n kamer en op m'n bed zet. Zou het wel leuk vinden moest hij graag op m'n kamer zitten, anders zit hij bijna altijd buiten.
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door rieneke »

het zou best kunnen dat je je kat gelukkig maakt als je de dierenarts eens naar z'n gebit laat kijken?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Kattenbella »

Zat ik dus ook gelijk al aan te denken. Is er al gekeken naar zijn gebit? Als dit goed behandeld is zal hij minder kwijlen, stinken en pijn hebben. Hij kan dan ook veel meer gewoon eten.

Woon je nog bij je ouders thuis? Je vader moet wel een beetje opgevoed worden ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

We zijn al stuk of 3 keer naar de dierenarts gegaan om naar zijn gebit te laten kijken, maar er is niet veel aan te doen. Het is niet dat hij ontstoken tandvlees heeft of zo (wel gehad, maar is behandeld en genezen). Ik weet niet hoe het komt is al heel z'n leven dat hij een beetje stinkt uit z'n bek :P.

Maar had hem vandaag meegenomen naar boven, en na hem een kwartier te aaien leek te wel genoeg op z'n gemak en had ik heb proberen om op m'n bed te zetten, maar dat wilde hij niet. Hij is dan wat op verkenning gegaan boven is dan beetje gaan slapen in een wasmand in een hoekje. Hij is denk ik heel gevoelig voor geluid en bewegingen en zo, en wil daarom liefst slapen in rustige plaatsen. Had hem ook even op schoot genomen en dat viel ook wel goed mee, z'n nagels zet hij veel minder uit als vroeger (maar het kwijlen is wel gebleven :P). Maar lang wilde hij niet blijven, na 10 minuutjes wilde hij alweer naar beneden.
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Kattenbella »

Misschien kwijlt hij van genot, ik heb hier ook katten die dit doen. Is het een idee hem lekker 's nachts helemaal alleen bij jou te laten slapen. het is zo natuurlijk ook nog vreemd voor hem he!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

Ja dat ga ik nog eens proberen. Maar toen ik dat vroeger deed wilde die altijd naar buiten midden in de nacht...En samen met mij in bed slapen wil hij niet. Dan slaapt hij nog liever op de grond.

Zal zien wat het deze keer is :).
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Umimeis »

Misschien wat speeltjes kopen zodat hij niet in je handen bijt.
En misschien gewoon beetje bij beetje opbouwen met aandacht geven, ga eens 1 of 2 x per keer per dag met hem spelen bijvoorbeeld met een hengeltje waar een speeltje aan zit. Of je nou met hem speelt of aait, alle aandacht is goed.
En praat daarbij, zeg lieve en leuke dingen tegen hem. Niet dat hij dit begrijpt,maar hij kan aan je toon merken dat jij hem lief vind.

Neem hem mee naar boven als jij naar bed gaat. Of mag dit nog steeds niet van je vader?
Ik lees dat hij niet graag op bed slaapt, leg een grote opgevouwen oude handdoek/ kleed of koop een mandje waar hij op kan liggen
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Seraatje »

Ik heb ook een ouwe kat die kwijlt en uit zn mond stinkt, ook omdat zn tanden niet goed zijn, hij krijgt dan ook binnenkort een gebitsbehandeling. Maar kwijlen deed ie altijd al, van genot inderdaad,
Als Simon bij me wil liggen leg in snel een kussentje of een dekentje op mn schoot.
Het beste kan je hem gewoon lekker zijn eigen gang laten gaan, en hem even veel aandacht geven als de rest.
Wat ik een tijdje heb gedaan met simon, toen was ie ook was chagrijnig omdat er weer een nieuw kitten was, mocht hij als enigste boven op bed, dat heeft hem toen heel goed gedaan.
En de andere katten voelde zich niet verstoten omdat Simon de oudste is, en ik heb meerdere katten.
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
Madeentje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2009 14:01
Locatie: Brugge

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Madeentje »

Bedankt voor de tips! Ben daarnet wat bij hem gaan liggen buiten, maar spelen wilde die niet echt doen, maar hij genoot wel met volle teugen van de aandacht die ik hem gaf. Tot hij zag dat m'n ma z'n eten klaar zette! Heb hem even meegenomen naar m'n kamer, maar hij wilde weer niet op m'n bed. Hij heeft wel een klein uurtje geslapen op een zetel in m'n kamer, maar vond persoonlijk dat hij er niet echt relaxed bij lag. De minste beweging die ik maakte (tijdens het studeren) schrok hij van, en buiten was er ook constant lawaai (spelende kinderen) waar hij niet echt tegen kon. Zal hem straks gaan halen (als hij zelf al niet slaapt, in het tuinhuis), als ik klaar ben met studeren en proberen hem in die zetel te laten slapen, zou wel gezellig zijn :)!
Fientje -2 jaar
Louis - 2 jaar
Poes (heeft niet echt een naam) - 10 jaar
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat 1 dag supergelukkig maken

Bericht door Boomer »

Probeer eens een felyway stekker op je kamer. Hier worden veel katten ontspannender van. Deze zijn te koop bij de DA.
Verder gewoon veel geduld hebben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie