Ik wil een nestje

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik wil een nestje

Bericht door Admin »

Het valt mij op dat er steeds vaker mensen zijn die het leuk vinden om een een nestje te fokken met zijn of haar kat. Natuurlijk zijn pasgeboren kittens vertederend en het is fantastisch om die kleintjes te zien spelen en opgroeien. Maar dat is in de meest ideale situatie het geval. Veel vaker zijn er complicaties tijdens de bevalling, gaan er kittens onnodig dood of steken ziektes de kop op.

Vaak is dat een gevolg van onwetendheid van het baasje, die er vanuit gaat dat de poes het allemaal wel zelf kan regelen. Voorbereiden op de zwangerschap en het verzorgen van de moeder en de kittens komt vaak achteraf, waardoor de welzijn van de dieren in het gedrang komt.

Want wat nu als:

- de moederpoes de kittens verstoot?
- de vader/kater probeert de kittens op te eten?
- de moederpoes geen melk produceert?
- er gehandicapte kittens tussenzitten?
- de moederpoes niesziekte of een andere infectieziekte heeft?

Kattenoverschot
Bij deze wil ik iedere kattenbezitter op het hart drukken hoe belangrijk het is om niet egoistisch te zijn en zijn/haar kat te laten castreren/steriliseren zodra het mogelijk is. Veel mensen denken dat een kitten/kat uit een nestje van particulieren net zo goed is als een kitten/kat uit een asiel.

Een voorbeeld van de realiteit in de Belgische asielen:

In 2007 werden in totaal 33.696 katten opgevangen.
Daarvan werden er 734 herenigd met de eigenaar.
Er werden 14.699 katten herplaatst.
Er stierven 3.953 katten een 'natuurlijke' dood.
En er werden maar liefst 11.705 katten gedood.

(In Nederland werden vorig jaar ca. 78.400 katten en honden dakloos).

Kortom, als mensen een kat uit het asiel zouden halen i.p.v. zelf een nestje zou krijgen, dan zouden er veel minder katten worden gedood in de asielen. Dat klinkt bijna als een beschuldiging aan het adres van mensen die een nestje willen of hebben, maar het is nu eenmaal een feit dat wij allemaal verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de kat. Ga daar dus bedachtzaam mee om en laat je informeren alvorens aan een huisdier te beginnen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten