Hobbyen met je kat!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Hobbyen met je kat!

Bericht door Mairi »

Hoihoi,

Ik heb hier mijn lieve poes, Duckie. Ze zit nu voor mijn scherm lief te liggen en spint een beetje. Duckie volgt me overal en luistert als een hond. Achter ons is een weiland en wanneer ik haar roep komt ze van achter uit het weiland naar hier toe :grin: Ook slaap ze snachts bij me en als ik me niet goed voel komt ze ook altijd bij me zitten. Duckie en ik hebben dus een hele fijne band!

Maar waar het nu om gaat is.. zijn er ook dingetjes die je echt samen met een kat kan doen? (buiten samen slapen, samen naar de wc gaan en samen naar tv kijken) Kan je een kat bijvoorbeeld 'leren' om verstoppertje te doen, samen te schilderen?
Het lijkt me leuk om te proberen met Duckie een soort hobby te krijgen ofzo. Iets dat we samen kunnen doen en allebei leuk kunnen vinden. Heeft iemand ideeën? Of heeft iemand een kat waarmee die gezamelijk een hobby heeft? Zou het graag horen! :grin:

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door loonsy »

Toen Tony nog vrij rond kon lopen wandelde mijn vriend graag met hem door het park achter ons huis. Tony bleef bij hem maar rende af en toe een boom in, liet mijn vriend zijn favo plekjes zien en gebruikte mijn vriend als body gard op onbekende plekjes...

Nu hebben we niet echt een hobby, behalve slapen natuurlijk ;)

Schilderen met een kat? met de staart natuurlijk :D
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door lievelijn »

hahaha je zou je kat kunnen proberen te aten apporteren ofzo.. dat sort spelletjes kan je samen doen.. Vlinder vindt dat in ieder geval geweldig :D en schilderen :S weet niet hoe je dat voor je ziet :P maar vrees dat het een puinzooi wordt.. vigerverven/pootjes verven kan natuurlijk wel erg leuk zijn hahaha
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Mairi »

Ik ben al blij dat ik wat reacties heb! Ik dacht al dat het een beetje raar zou zijn ofzo.. :???:
Ik doe wel eens een rondje lopen met Duckie, maar ze gaat nooit zo ver .. En apporteren :P :lol: .. ja zoiets doe ik wel eens met haar.. dat heet 'het brokjes spel'. Ik pak dan het bakje brokjes en gooi ze over de keukenvloer en zij gaat er achteraan en eet ze dan op! haha!

Katten zijn zo geweldig :)
En wat dat schilderen betreft.. ik zou best een portretje 'kattenpoot' boven mn bed willen ;) misschien ga ik het eens proberen.
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door rieneke »

je zou je eens kunnen verdiepen in clickertraining als dat je aanspreekt.
je kat de high five en andere dingen aanleren.
een uitdaging voor je kat, en leuk samen bezig :smile:
ben benieuwd wat het gaat worden!

ik wil net plaatsen, en lees nu je bericht.
ik vind het niet raar hoor, alleen leuk dat je de band met je kat wil verstevigen.
alleen dat verven zou ik niet doen ;-)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door lievelijn »

hee rieneke!

heb jij daar ervaring mee? ik vind zoiets namelijk hartstikke leuk maar vraag me af hoe goed zoiets werkt. Dat het bij hoden werkt weet ik, vriendin van me heeft daar supergoede resultaten mee. En heb je tips van literatuur daarover?
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Sandra W »

Het klopt wat Rieneke zegt, want ook met katten (en andere huisdieren zoals vogels e.d.) kun je heel veel meer bereiken dan de meeste mensen denken. Sommige katten apporteren bijvoorbeeld van nature, zoals de poes van mijn ouders, maar bij andere katten kun je dit echt aanleren, net als behendigheidsspelletjes en gehoorzaamheidstraining. Het worden uiteraard nooit honden, maar ze schijnen het erg leuk te vinden en erg leergierig te zijn.

Ik wil geen reclame maken, maar ik weet dat Linda Beumer uit Zwijndrecht clickertrainingcursussen voor katten geeft en daar hele leuke resultaten mee bereikt. (Als deze melding niet is toegestaan stuur ik je wel even een PB-tje.)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Miranda »

De kat bij mijn ouders kon wel verstoppertje/tikkertje spelen en laatst was ik daar weer en ze wist nog precies hoe het ging!

Zij verstopt zich in de bosjes en ik loop er heel voorzichtig langs. Zij gaat dan loeren en opeens vliegt ze uit de bosjes weg. Als ik haar zogenaamd wil pakken, gaat ze weer in een ander bosje loeren, etc., etc.
Als ik de puf eruit heb en de veranda oploop, zie ik geen kat, tot ik bijna boven op de veranda ben (trappetje) en zal Desy, de poes, er altijd voor zorgen dat zij wint! Ziet er heel komisch uit. :lol:

Thoran bij mij thuis kan ook apporteren. Heb ik hem niet aangeleerd, doet hij uit nature.
Ook heb ik een clicker thuis liggen, maar ze vinden het geluid van de klik eng. :grin: Je moet daar veel tijd voor hebben. Misschien probeer ik het ooit nog eens! ;-)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Leonie89 »

ja maar je schijn te moeten beginnen met het geluid van de clicker te linken aan iets lekkers krijgen als beloning.. na een tijdje hebben ze het snoepje daar niet meer voor nodig en volstaat de clicker..
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Mairi »

Ik kende het klikken alleen van honden, maar nu ik er over nadenk.. waarom bij katten niet?
Volgens mij werkt het bij wel meer dieren.

Ik zou het ook wel eens willen proberen. Moet je hier dan per se lessen voor volgen? (want ik woon in zeeuws-vlaanderen, het lijkt me niet dat daar zoveel mensen zijn die aan katten les geven...) Of kan je ook zelf een klikker kopen (waar?) en het hiermee leren??
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Miranda »

Op diverse sites zijn clickers te koop. Even googlen ;-)

Volgens mij heb je geen lessen nodig, maar je zou altijd meer informatie kunnen opzoeken op internet, zodat je wel goed kan beginnen. Het is in ieder geval veel herhaling. ;-)

Ja, ik weet het, er moet een link gemaakt worden, maar toch vonden ze het geluid nog eng. Ze schrokken steeds. :lol: Het is ook een luide klik! Ach, wie weet ga ik binnenkort eens aan de slag. Kijken wat we kunnen gaan aanleren. :icon_shifty:
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door evaleeuw »

Echt tof dat clicken!!! Hmmm even googelen... :grin:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Lotte »

Bij de witte boeken markt is er ook een boekje te koop dat gaat over het aanleren van oefeningen bij je kat in 10 stappen.

Ik zal na het weekend even kijken hoe dat ook weer heet en door wie het geschreven is.
Het is in ieder geval niet met een clicker, dus als dat niet werkt zijn er ook nog alternatieven.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door sam »

Ik weet niet of je een gladde vloer hebt, maar wij geven de heren hier hun droge brokjes af en toe 'schietend'.
We hebben een laminaatvloer in de woonkamer, dus ik neem een grote hand brokjes mee en schiet\schuif die de hele kamer door. Sam en Sushi rennen er dan als idioten achteraan, jagen vanachter een stoel of vangen ze met een snoekduik. Ze vinden het helemaal geweldig om zo te werken voor hun eten.

Soms doen we ook brokjesverstoppertje. Dan zet ik ze allebei op de gang en verstop brokjes in de kamer. Wel op plaatsen waar ze een beetje makkelijk bij kunnen, anders wordt het huis gesloopt. :lol:
Als ze moeite hebben om er een te vinden, wijs ik in de goede richting. Inmiddels herkennen ze het wijzen als 'daar ergens ligt voer' dus ik moet uitkijken dat ik niet zo maar ergens heen wijs als ik met iemand in gesprek ben. Anders denderen er ineens twee katjes door het huis zonder dat ik weet waarom. ;-)
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Hobbyen met je kat!

Bericht door Mairi »

sam schreef:Ik weet niet of je een gladde vloer hebt, maar wij geven de heren hier hun droge brokjes af en toe 'schietend'.
We hebben een laminaatvloer in de woonkamer, dus ik neem een grote hand brokjes mee en schiet\schuif die de hele kamer door. Sam en Sushi rennen er dan als idioten achteraan, jagen vanachter een stoel of vangen ze met een snoekduik. Ze vinden het helemaal geweldig om zo te werken voor hun eten.

Soms doen we ook brokjesverstoppertje. Dan zet ik ze allebei op de gang en verstop brokjes in de kamer. Wel op plaatsen waar ze een beetje makkelijk bij kunnen, anders wordt het huis gesloopt. :lol:
Als ze moeite hebben om er een te vinden, wijs ik in de goede richting. Inmiddels herkennen ze het wijzen als 'daar ergens ligt voer' dus ik moet uitkijken dat ik niet zo maar ergens heen wijs als ik met iemand in gesprek ben. Anders denderen er ineens twee katjes door het huis zonder dat ik weet waarom. ;-)
]

Hee leuk joh Sam! Dat met die brokjes schieten doe ik ook met mijn kat ;)
Dat verstoppertje is misschien ook wel heel leuk om samen te doen! haha!
Het klinkt in ieder geval al heel vermakelijk. :grin:
Katjes hier, katjes daar!
Plaats reactie