Vreemd voer

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Martijn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2008 19:41

Vreemd voer

Bericht door Martijn »

Tja ik heb een probleem waar ik me eigenlijk geen raad mee weet. Mijn 12 jaar oude kater die al sinds jaar en dag buiten komt heeft sinds 5 jaar een struviet probleem.
Een nieuwe buur in de wijk vindt dat hij de zwerfkatten in de wijk bij moet voeren, hoewel er geen enkele zwefkat in de wijk is (allen hebben ze een baas of bazin).
In de natuur van mijn kat en dat van vele andere is de jacht naar voedsel nummer 1. Omdat de buurman geen duur voer serveerd, en mijn kat vrolijk mee eet, heeft mijn kater last van moeilijk plassen.

Ik heb de buurman al enkele malen vriendelijk verzocht mijn kat niet te voeren, maar hij wil hiervan niet weten en zegt mij doodleuk dat ik mijn kat dan maar binnen moet houden. Dit is niet te doen en mijn kat wil graag naar buiten.

Misschien dat een goede tip op dit forum mij kan helpen. Alles is welkom!

Groetjes,

Martijn en Bram
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vreemd voer

Bericht door tacuma »

Hallo Martijn,

Allereerst welkom hier op het forum! Hopelijk vind je er veel informatie en blijf je net als alle
anderen voor de gezelligheid hangen.

Een vervelend probleem, zo'n buur die niet voor rede vatbaar is! En uiteraard is het binnen
houden van Bram geen optie. Er schieten mij twee dingen als mogelijke oplossing te binnen:
vraag eens rond in de buurt of er meer mensen zijn die problemen hebben met het voer-
gedrag van jouw buurman. Samen sta je sterker, en zou je de buurman voorzichtig nogmaals
kunnen aanspreken hierop. Hij claimt goed te willen zorgen voor (zwerf?)katten, maar bereikt
bij jouw kat eigenlijk precies het tegenovergestelde.

De tweede mogelijkheid is dat je de betreffende buurman dan maar voorziet van wat voer
dat jouw Bram wél mag hebben, in de hoop dat hij hem dat dan ook geeft. Of is de buurman
er zo een die het voer ten alle tijde al buiten heeft staan?

Ik hoop dat je tot een oplossing komt, omwille van je kat!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vreemd voer

Bericht door tacuma »

En er schiet me een derde (gedeeltelijke) oplossing te binnen: zorg dat je eigen kat
voldoende gegeten heeft vóór hij naar buiten gaat. Zodoende zal hij niet zoveel van
het voor hem slechte voer binnenkrijgen, en dat scheelt in ieder geval al iets.

Nogmaals groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Martijn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2008 19:41

Re: Vreemd voer

Bericht door Martijn »

Dag Laura,

Bedankt voor je tips, ik ga ze zeker allemaal proberen te benutten. Alleen weer de dialoog aangaan met de buurman valt mij een beetje zwaar, te meer omdat hij zo stoicijns is in zijn houding. maar goed ik kan het blijven proberen.

Groetjes,

Martijn
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: Vreemd voer

Bericht door Muis »

Hoi Martijn,

Wat een vervelend probleem zeg! Zeker omdat je kater er gezondheidsproblemen door krijgt!
Aangezien je buurman niet voor rede vatbaar is, zou je er misschien voor kunnen zorgen dat je kat daar niet meer kan komen door bijvoorbeeld je tuin af te zetten. Zo kan hij wel lekker naar buiten, maar niet meer naar de buurman.
Mocht dat niet lukken, dan wordt het echt heel lastig ben ik bang. Misschien dat je hem de rekeningen van de dierenarts kan laten zien en wil vragen of hij die voortaan betaald omdat de problemen door hem worden veroorzaakt. Wie weet gaat er dan wel een belletje rinkelen.

Heel erg veel succes en ik hoop dat je kater snel weer helemaal de oude is!
Martijn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2008 19:41

Re: Vreemd voer

Bericht door Martijn »

Tja dat gaat allemaal wat moeilijk, maar ik ga nu wandelen met mijn kat en dan gaat hij gewoon met me mee en daarna weer naar binnen.

Martijn
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Vreemd voer

Bericht door AnitaGinger »

Beste Martijn,

Het binnenhouden van je kat is geen optie zeg je. Daarnaast als je kat op dieetvoer staat weet je ook niet wat je kat eet als deze buiten loopt. Hij kan wel van alles eten en drinken wat niet goed is. Veronderstel dat hij een vogeltje of een muis vangt en op eet, mag hij dat dan wel hebben?

Groetjes Anita
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vreemd voer

Bericht door Kattenbella »

Vervelend dit, hoewel ik mij ook schuldig maak aan het voeren van katten waarvan ik overigens zeker weet dat ze echt zwervend zijn.
Een kat heb ik via Amivedi weer thuis kunnen brengen

Als iemand zich zo zou melden al jij dat doet zou ik echt de bakjes weg gaan halen.
Ik vind ook niet dat iemand mag eisen dat jij je kat binnen houdt.
Hoe nu verder?
Misschien kan je een beetje van je eigen voer geven om ook aan te tonen dat het ernst is.
Deze man doet het allemaal met lieve bedoelingen,misschien kunnen jullie het zo oplossen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vreemd voer

Bericht door Sandra W »

AnitaGinger schreef:Beste Martijn,

Het binnenhouden van je kat is geen optie zeg je. Daarnaast als je kat op dieetvoer staat weet je ook niet wat je kat eet als deze buiten loopt. Hij kan wel van alles eten en drinken wat niet goed is. Veronderstel dat hij een vogeltje of een muis vangt en op eet, mag hij dat dan wel hebben?

Groetjes Anita
Op zich ga ik bij het verhaal van Martijn ervan uit dat deze kat alleen bijgevoerd wordt door deze overactieve buurman, dus zal hij zeer waarschijnlijk geen ander verkeerd eten binnen krijgen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Verder zijn vogeltjes en muizen niet schadelijk voor blaasgruiskatten, er wordt zelfs gezegd dat vers vlees zelfs beter is dan dieetvoer, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.

Het probleem zit alleen in de bestanddelen van gewoon kattenvoedsel die schadelijk zijn vanwege de kans op veel struvietvorming in de urine, dus kun je in normale gevallen een blaasgruiskat gewoon buiten laten lopen (als dat natuurlijk verkeerstechnisch enzo mogelijk is).

groeten,
Sandra
Gesloten