oud

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

oud

Bericht door freija »

hallo,

soms lees ik hier berichten over 'oudere asielkatten' ik stel me dan altijd een kat voor van minstens 10 jaar, maar in veel gevallen gaat het om katten die veeeeeeeeeeeeel jonger zijn, 3 of 4 jaar ofzo.

Zelf heb ik 2 dames van 5,5 en van ongeveer 3, nu mijn vraag vanaf welke leeftijd is een kat 'oud'? Wat moet ze dan voor bijzondere verzorging krijgen? Waaraan merk je dat ze 'oud' is?

Alvast bedankt!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Haha, ik spreek zelf ook al over "oudere" asielkatten als ze pas 4 of 5 jaar oud zijn :lol:. Natuurlijk zijn ze nog niet oud, ze zijn zelfs nog piepjong, want pas vanaf een jaar of 12 kunnen ze (hoeft natuurlijk niet!) de eerste echte ouderdomskwaaltjes krijgen, zoals nierklachten, schildklierproblemen enz en met 4 à 5 zijn ze juist nog in de bloei van hun leven.

De reden hiervoor is simpel en eigenlijk ook best wel triest: in een asiel zijn kittens voor de meeste klanten (gelukkig niet voor allemaal!) het allerpopulairst en daarna komen de speelse katten tot zeg maar een jaar of 2. Katten van 4 of 5 zijn meestal niet meer zo speels en zien er ook niet meer zo schattig uit en die worden dan als "oud" bestempeld en blijven dus helaas wat langer in het asiel hangen.

Ik vind zelf de "oudere" (haha) asielkatten juist vaak erg lief en aanhankelijk en ook enorm geschikt voor mensen die een rustige knuffelkat zoeken of die in een flatje wonen, maar ik begrijp ook wel dat klanten jongere katten leuker vinden omdat ze bang zijn dat de oudere katten een "verleden" hebben, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar hoeft te zijn.

In jouw geval heb je dus nog jonge katten en zal het nog wel zo'n 10 jaar duren voordat ze ouderdomsproblemen krijgen (ziek kunnen ze natuurlijk helaas wel worden). Je merkt dit vanzelf want dan worden ze meestal magerder, minder actief, krijgen ze een minder glanzende vacht en als ze echt oud zijn krijgen ze zo'n aandoenlijk "apenkoppie". Je zal dan misschien hun eten moeten aanpassen en wat vaker naar de dierenarts moeten, maar verder heb je er gelukkig totdat ze echt oud zijn meestal weinig extra zorg aan.

Maar je hebt inderdaad wel een punt dat dit eigenlijk een hele vreemde term is bij deze katten, dus wie heeft er een leuk alternatief? ;-)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
roderik1963
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 nov 2007 00:39
Locatie: Delft

Bericht door roderik1963 »

oud, jong, versleten, zijn in weze maar woorden, die niets zeggen over de kat zelf.
Kan best zijn dat een " oudere " kat zijn dagen slijt in het asiel, wellicht omdat de vorige eigenaar liever weer zo'n leuk klein kittentje in huis ziet rondlopen , of de verzorging ervoor niet meer kan opbrengen.
Feit blijft dat elke kat het recht heeft op verzorging en een warm huis.

Wat noem je dan oud....
Momenteel loopt er een "oude " kat , 4 jaar, hier rond.
Sinds vanochtend loopt mijnheer hier de boel beetje te verkennen.
Elke kat is weer anders, Maatje was de eerste uren nergens te bekennen, Appie is tegenovergestelde :-)
Oke, de eerste vaas is reeds gesneuveld, maar das mijn eigen schuld, ik had hem niet op die plek moeten laten staan, jammer.
Oud...tja...in weze is eigenlijk een kitten al oud.....
Af te halen....kittens, 10 weken OUD....
Oud is een begrip die door een ieder anders zal worden ingevuld.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

In een boek die ik las (vraag me even niet welke) stond dat katten vanaf 12 jaar onder bejaard vallen.

van 0-1 jaar zijn ze kitten
van 1-2 een jaartje puberen
van 2-12 volwassen
12 jaar en ouder is dan bejaard.

Dan moeten ze dus ook eigenlijk aan het seniorvoer enzo ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lotte schreef:In een boek die ik las (vraag me even niet welke) stond dat katten vanaf 12 jaar onder bejaard vallen.

van 0-1 jaar zijn ze kitten
van 1-2 een jaartje puberen
van 2-12 volwassen
12 jaar en ouder is dan bejaard.

Dan moeten ze dus ook eigenlijk aan het seniorvoer enzo ;)
thanks, lotte, daar heb ik wat aan ;-) Ik heb dus 2 'volwassen' dames in huis (hmmm :ethink: en waaaaaaarom doen ze dan nog allebei zo gek als een jong kitten tussen 21.00u en 22.00u? :lol: )
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

omdat het dan lekker duister is en het duister een perfecte tijd is om te jagen ;)

en uiteraard om hun baasjes jong van geest te houden :D :lol:
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier huppelen de bejaarden door het huis
Veel vijftien en veertien en twaalf . Ouwkies ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Wij horen hier regelmatig dat Metzli onze oudere poes is......in februari wordt ze drie!

Echt belachelijk hoor, maar ja....

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb besloten de ouwetjes op te nemen hier als ze geen kans van plaatsen hebben. Het gaat dan om de katten boven de acht jaar. Het is besproken

Ik hoop toch dat ze hun eigen plekkie kunnen krijgen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Ik heb hier twee dames rondlopen van 13 en 14 jaar en die doen soms nog even gek als twee jonge kittens. Nacht én dag!
Als ik nog zo speels ben als ik bejaard ben, staat mijn man er goed op ;-)
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hehe, Kimba is een dikke twee jaar maar da's dikwijls nog een flinke puber hoor :lol:
Een vriendin heeft er een van 14jaar en da's een knorrige oude kattin geworden, als je die wil strelen riskeer je altijd je vingers te verliezen :lol: ;-)

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten