Huisdier (kat) en huurwoning

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Raven
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2007 10:20

Huisdier (kat) en huurwoning

Bericht door Raven »

Hoi ..
Ik ga binnenkort iets voor mezelf zoeken .. en ik zou graag een kat als huisdier nemen.
Ik heb echter al vaak verhalen gehoort van mensen die geen huisdier zouden mogen hebben of hun huisdier weg moeten doen omdat ze een huurwoning ipv een koopwoning hebben ..

afgezien van het feit dat ik dit volslagen belachelijk vind zou ik graag weten wat je rechten zijn mbt. huisdieren in een huurwoning.

graag wat advies
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat hangt helemaal af van het huurcontract dat je hebt getekend.

Als hierin staat dat het mag of als er niets staat dan heb je gewoon rechten, maar als er staat dat het uitdrukkelijk niet mag en je doet het toch dan hangt het er een beetje van af wat voor huisbaas je hebt. De ene gedoogt het dier dan toch en van de ander moet het dier vertrekken. Je loopt dan dus zekere risico's.

In mijn huurcontract zijn huisdieren verboden, maar ik heb toch 2 katten in mijn appartement, omdat de andere mensen in mijn huis dit ook al jaren hebben en ik dus wist dat er niet moeilijk over werd gedaan.

Soms staat er in een huurcontract specifiek welke dieren je wel mag en welke niet, zo kan je huisbaas proberen overlast tegen te gaan door bijvoorbeeld honden in een appartementje te verbieden.

Ik hoop dat deze informatie je wat meer duidelijkheid geeft.

groeten,
Sandra
Raven
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2007 10:20

Bericht door Raven »

Ik heb nog niks getekend hoor, maar ik vind het vreemd dat een huisbaas "zomaar" het bezit van een huisdier kan verbieden, zeker als het een "losse" woning betreft.

Op internet vind ik hier trouwens erg weinig informatie over
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik woon ook in een huurwoning (woningbouw) en hier zijn huisdieren gewoon toegestaan.
Staat er in je contract dat je geen huisdieren mag houden? Anders zou ik gewoon even contact opnemen met je (misschien) toekomstige huurbaas.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

op mijn appartement mag je ook geen huisdieren houden, zelfs honden mogen niet eens op bezoek komen hier, maar ik mag wel een kat houden! best vragen, want vaak zijn katten wel een uitzondering. ze maken immers geen lawaai.

ik heb ergens wel eens gelezen dat er mensen een huis huurden en een kat hadden en die moesten wegdoen van de huisbaas. maar ze hebben hiertegen klacht ingediend en het proces gewonnen om de reden dat huisdieren deel uitmaken van het gezin en dus niet kunnen uitgesloten worden... maar of je je hierop moet baseren en je contract breken?
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Het verbod op huisdieren is in met de Europese Conventie van
de Rechten van de Mens, die de onschendbaarheid
van het privé-en gezinsleven en de woning vooropstelt.
Een rechter zal rekening houden met de woonomstandigheden
om te oordelen dat het houden van een bepaald dier geoorloofd is.
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier staat alleen in het contrakt dat je geen overlast mag bezorgen. In alle opzichten dus ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Ironisch eigenlijk, want de mens veroorzaakt meer overlast dan de diertjes. Een gedrags gedrags clausule voor de huurders, zou een uikomst zijn! Kunnen mensen weer paar katjes uit het assiel halen
en die een huisje bieden
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Volgens mij mag je als je van een woningbouw huurt altijd wel dieren hebben, mits er geen overlast komt. Als je particulier huurt dan kan het in je huurcontract staan.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Ik heb zelf drie katten, en ik woon ook in een huurwoning. Ik heb het zelf's gevraagd aan de woningbouwvereniging die zeiden zelfs wat ons betreft mag je er wel 1000 hebben. Nou vind ik 1000 wel een beetje erg veel dus heb ik er maar drie. Dus bij mijn weten mag je gewoon katten in een huurwoning hebben.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Bij ons stond in het huurcontract dat we twee katten mochten hebben. Maar er waren meerdere mensen bij ons in de flat die er meer hadden, wij uiteindelijk ook. Het ligt er ook maar net aan hoe streng ze controleren.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo, dan moet het inderdaad in je huurcontract staan.

Bij ons stond in het huurcontract dat huisdieren niet waren toegestaan...en toch hebben we een kat genomen. Ik was van mensen met dezelfde particuliere verhuurder dat die ook katten had en bovendien had ik mijn verhuurder zelf nog nooit gezien. Er kwamen altijd alleen maar klusjesmannen langs en hij zelf niet.

In onze huidige huurhuis mogen we wel gewoon katten! Hebben er meteen 1 bijgenomen, hihi!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het scheelt denk ik enorm of je particulier huurt of van een woningbouw/stichting.
Toen wij dit huis nog huurden stond er in het contract wel dat we huisdieren mochten houden, maar wel een beperkt aantal.
Ik weet niet meer precies wat voor een aantal, maar ik dacht iets van twee katten in elk geval, een hond, mits het geen overlast zou veroorzaken. Wij huurden deze woning van Woningstichting.

Ik kan me zo voorstellen dat een particulier zijn/haar eigen wensen en eisen in het contract kunnen verwerken ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

daantje schreef: Ik kan me zo voorstellen dat een particulier zijn/haar eigen wensen en eisen in het contract kunnen verwerken ;-) .
inderdaad, een contract is te vergelijken met een wet. Alléén heeft deze 'wet' slechts betrekking op de contractspartijen: huurder en verhuurder dus.

Een eigenaar mag indd. in zijn huurcontract zetten dat je geen huisdieren mag houden, in mijn persoonlijke ervaring maken de meeste als je 't écht vraagt geen probleem van een kat.
Als je niet in zee wil gaan met een verhuurder die zulke eisen stelt, dan ben je vrij om met iemand anders een huurcontract te sluiten, maar je kan dan bv. niet naar de rechter stappen om die persoon te dwingen zijn contract te wijzigen ;-) .
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gesloten