Poes eet konijn

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
nell
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2006 16:08

Poes eet konijn

Bericht door nell »

Hallo allemaal,

Dit is heel erg apart en heb dit nog nooit gehoord.
Wat? zul je vragen.
Nou;
Vorige week kwam onze poes met een konijn thuis. (we wonen NIET op een boerderij)
Vanochtend ook en de poes eet het konijn helemaal op :!:
Wie heeft dit nog meer eens gehoord of mee gemaakt?
Is het ernstig? Want ze is nu heel erg dik... :-|
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon alles weten!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Waarom zou dat ernstig zijn?
Onze katten staan op een versvoer dieet en krijgen dus elke dag gevarieerd rauw vlees, dus ook konijn, heel natuurlijk en niks engs.
En eigenlijk veel beter als je het goed bekijkt.
Vroeger bestonden brokjes niet, aten ze alleen maar rauw zoals normaal is voor een van origine roofdier.
Dat ze dik is zal komen omdat ze alles opgegeten heeft, normaal overeet een kat zich niet namelijk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een kleine kantekening: een kat is dan wel een roofdier, maar roofdieren moeten naast vlees ook andere bestanddelen eten. In de natuur eten ze bijvoorbeeld ook de maaginhoud van een dier op om aan "groente" te komen.

Daarom is het heel belangrijk om als je versvlees geeft dit heel uitgebalanceerd te doen en dus niet zomaar alleen wat vlees te geven. Het is een hele klus om dit goed te doen en daarom kiezen veel mensen voor brokjes, want dan hoef je verder niet na te denken over uitbalanceren. Dit wil niet zeggen dat ik een tegenstander ben van "barfen" of een voorstander van brokjes (waar overigens veel troep in kan zitten), ik ben gewoon gemakzuchtig ;-).

Sorry, dat was even off-topic, dus terug op het topic: het eten van een vers konijn kan gelukkig geen kwaad. Het is hoogstens onsmakelijk voor ons om het te aanschouwen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ze krijgen een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet hier hoor, alleen geen groenten omdat een kat een echte carnivoor is waar een hond meer omnivoor dus overbodig voor katten.
Vis is oa ook geen goed voedsel voor katten, alleen als lekkernij natuurlijk ook rauw.
Verder krijgen ze zalmolie en ijslands zeewier als supplement omdat een rauw bot en vlees dieet nooit een hele prooi kan nabootsen.
Ik heb eerst veel gelezen over barfen voordat ik over ben gestapt, ook op 2 goeie fora dus ik weet echt wel wat ik zeg en waar ik mee bezig ben.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

O en dit nog wat ik was vergeten, erg handig dat berichten niet meer aangepast kunnen worden :???:
Kleine prooidieren hebben zo'n kleine maag dat daar vrijwel geem groente of wat inzit, daarbij eet de kat vrijwel nooit de maaginhoud.
Vandaar de overbodigheid om groenten toe te voegen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

zoveel mensen, zoveel meningen.....

Mijn kanttekening had overigens niets te maken met het advies dat je aan Nell gaf over barfen of dat ik betwist dat je niet uitgebalanceerd aan het barfen bent, of dat je niet weet zou weten waar je het over had, mijn kanttekening was zelfs niet eens persoonlijk tot jou gericht.

Mijn kanttekening was juist om te melden dat barfen heel uitgebalanceerd moet gebeuren en dus niet eenvoudig is en dat daarom brokjes eenvoudiger zijn (en overigens zeker niet beter).

(Mijn kanttekening komt overigens van een dierenarts die voedingsleer geeft tijdens mijn opleiding Dierenverzorging in Barneveld).

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het kwam anders wel persoonlijk over alsof ik dus niet weet waar ik mee bezig ben met het barfen met mijn katten.
En daar ik heel veel gelezen heb over dit onderwerp en veel meningen van barfers en deskundigen heb gelezen, juist omdat je met overgaan naar rauw vlees bot en orgaan heel goed geinformeerd moet zijn, blijf ik van mening dat groenten overbodig zijn voor een echte carnivoor als een kat.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Bij mij krijgen de katten Royal Canin aangevuld met http://www.carnibest.nl/
Groenten helpen trouwens wel als hulpmiddel om haarballen te kunnen uitspugen.
Sandy: Vis!!
Vis is een uitstekend voedsel voor katten en ze zijn er meestal dol op.
Hiervoor geldt wel dat het geen compleet voer is.
Je moet er ook voor oppassen dat een kat niet gewend raakt aan uitsluitend vis of een bepaald voer met een vissmaakje.
Vis moet beslist niet rauw, maar gekookt gegeven worden.
Wanneer een kat veel ongekookte vis eet zal een van de vitamines uit deze groep - thiamine - worden afgebroken door een enzym uit de rauwe vis. omdat dit enzym onwerkzaam wordt door verhitting moet vis dan ook altijd gekookt gegeven worden.

even terugkomen op het konijn:
In de natuur zou een kat zijn eigen kostje bij elkaar scharrelen. In tijden van overvloed eet hij waarschijnlijk alleen muizenbiefstuk of vogelfilet maar in andere tijden worden prooidieren met huid, haar én maaginhoud verorberd en daarin kunnen belangrijke zaken als vitamines zitten.

gr petra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ze krijgen hier ook smorgens nog carnibest, maar ik ga ze overwennen op het menu wat ik zelf heb samengesteld en waarvan ik denk dat het wel goed is met de zalmolie en ijslands zeewier.
Op eentje na die nog steeds weigert maar wel carnibest gemengd met whiskas eet, dus ga ik daar zo verder aan werken.
En aangezien er 2 zijn die geen bot eten heb ik een handvleesmolen gekocht omdat anders de verhoudingen niet kloppen met het bot en vlees.
Vis zijn ze hier niet kapot van dus dat eten we zelf maar :lol: Maar aangezien ze alles rauw krijgen is vis ook het meest logisch rauw te geven.
Ik heb juist vaak gelezen dat vis juist helemaal niet echt een goeie voeding is, slechts als extraatje net zoals eendagskuikens waar ik dus echt niet aan begin :???:
Complete prooien zoals zo'n nijn is het meest ideale maar helaas niet haalbaar, dus ik haal eigenlijk alles op verschillende locaties :???:
Dit is mijn menu voor onze katten, verhouding 70% vlees 15% bot 15% orgaan aangevuld met supplementen.

Maandag: kipkarbo, 2 kippenhartjes, ei
Dinsdag: rundvlees/tartaar, runderhart, eendennek
Woensdag: konijn+bot, lamshart, kippennek
Donderdag:kipkarkas, kippevlees/gehakt, kippenlever
Vrijdag: paardengehakt, kippenmaagjes, kip/eendevleugel
Zaterdag: kuikenbout, 2 kippenhartjes
Zondag: eenkarkas, kalkoenvlees, kippenmaagjes

Ik ga is een keer bij de poelier informeren of ze aan konijnen en kalkoenhartjes kunnen komen of ander orgaanvlees.
Het enige wat ik nog eng vind is als ze botten aan het kraken zijn :icon_shifty:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

nog een tip:

zaterdagmarkt kan je bij een poulier voor een habbekrats kipafval krijgen. eerst de katten er het vlees en andere kraakbeenachtige zaken eraf laten knagen en als je een hond hebt kun je de rest aan hem geven.
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Heel veel katten krijgen als compromis rauw vlees vermengd met natvoer...als smaakmaker, veel katten hebben een voorkeur voor de toegevoegde geur - kleur en smaakstoffen.
Gebruikersavatar
nell
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2006 16:08

Bericht door nell »

bedankt voor de reacties!
Maar ik geef mijn poes alleen brokjes.
Het is echt een jager en alles wat hij nodig heeft zoekt hij ook zelf op. Het is inderdaad een heel apart gezicht als je poes een héél konijn op eet!
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon alles weten!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Een van onze poezen eet vaak hele muizen met huid en haar (en kop, staartje en pootjes :esick:) op, een konijn kan dus ook heel goed!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ragdoll liefhebber schreef:Heel veel katten krijgen als compromis rauw vlees vermengd met natvoer...als smaakmaker, veel katten hebben een voorkeur voor de toegevoegde geur - kleur en smaakstoffen.
Dat klopt, vooral de smaakstoffen zijn voor katten verslavend. Mn oudste krijg ik daarom erg moeilijk over op rauw maar de aanhouder wint :twisted:

Je kat leeft dan wel heel gezond Nell, op de brokjes na dan maar dat is ieder voor zich ;-)
Hier is het vooral heel apart als onze kater al grommend bebloed bot met vlees op eet 8-)

Ik ga woensdag is op de markt kijken bij die kippenboer, een hond heb ik al jaren niet meer maar botten eten 2 van mn katten ook heel makkelijk hoor :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Over vers voer enzo weet ik niets (ik geef gewoon brokjes) maar wel over die konijnen: wauw! :shock: En echte elke week één? Volgens mij heb jij een hele stoere kat. Konijnen kunnen behoorlijk hard trappen!
Gesloten