Chippen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Chippen

Bericht door sadewi »

[Titel aangepast door Admin]

Dappie wordt 23 oktober gecastreerd, zijn navelbreukje wordt verholpen, en wij hebben besloten dat Dappie als ie een jaar is en het is weer lente, voorzichtig aan naar buiten mag.

Is het een idee om hem meteen de 23ste te laten chippen? Wat zijn de kosten en hoe wordt dit gedaan?

Dragen jullie gechipte katten ook een halsband met naamkokertje? Dap heeft de pest eraan, en omdat hij niet aar buiten zou gaan, hebben we hem hier ook maar niet te lang mee gepest.
Hoe kan ik hem dat toch nog leren dragen?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sowieso gelijk chippen, ook als hij niet naar buiten gaat.
Mocht hij je dan toch een keer ontsnappen (kan gebeuren, ook al hou je er zo veel rekening mee), dan is hij in ieder geval gechipt.

Ik ben niet zo'n voorstander van bandjes, zeker niet als ze buiten komen. Ze kunnen er aan blijven hangen, ook al zit er elastiek in.
Die van mij komen niet buiten en dragen ook geen halsbandjes.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Dat chippen kan gelijk met de operatie? Dan bel ik zo de DA om te laten weten dat ik ook een chip wil voor Dap.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

jahoor, dat kan gelijk.
Chippen stelt net niks voor. Ze brengen met een naald de chip in onder de huid tussen de schouderbladen. 1 minuutje werk ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou het ook tegelijk met de operatie doen. Scheelt weer een bezoekje aan de dierenarts en scheelt ook stress voor je kat!
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

De kosten variëren nogal per DA. Ik betaalde 30 euro per kat, anderen hoorde ik over 40 tot zelfs een enkeling 55 euro per kat! Dus vraag het aan je DA :)

En hoe ze gechipt worden is al uitgelegd ;) Toen ik die naald zag moest ik trouwens wel even slikken hoor (damn, dikke naald!), maar de katten hadden niks door eerlijk gezegd.
Ik laat wel elk jaar even de chip controleren: bij Sarah zit hij nog netjes links bij de schouder, maar die van Nol is verdwenen naar zijn borstkasje... :D
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Laten chippen is een goed idee: de kans dat je je kat terugkrijgt als -ie weggelopen is, is daardoor veel groter. Twee van mijn katten zijn bij hun castratie meteen gechipt -waarbij Thomas' navelbreukje ook verholpen is- de derde was al gecastreerd toen we hem kregen, en het chippen heb ik dus gelijk met de jaarlijkse injectie laten doen. Kosten per chip ook hier zo'n 30 euro.

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ii ben eerder een voorstander voor halsbandjes gewoon omdat het dan écht zichbaar is dat je kat een baasje heeft. Ik denk zélf altijd dat een kat geen baasje heeft als ik hem/haar zie rondlopen op straat ofzo zonder halsbandje, en ik denk dat er nog wel mensen zijn die zo denken. als zich een vondelingetje bij mij zou aandienen zou ik er in ieder geval niet meteen aan denken om te laten controleren of het een chip heeft, terwijl een halsbandje, daar kan je niet omheen, toch?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Mee eens! Maar hoe leer ik Dappie nu nog een halsbandje te dragen? Hij heeft er een ontzettende hekel aan, en weet op de een of andere manier het bandje ook altijd vast in zijn bek te krijgen.
Dappie rules!
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

sadewi schreef:Mee eens! Maar hoe leer ik Dappie nu nog een halsbandje te dragen? Hij heeft er een ontzettende hekel aan, en weet op de een of andere manier het bandje ook altijd vast in zijn bek te krijgen.
strak genoeg aan laten sluiten (het moet echt om het nekje zitten, niet om de pels, al moet je hem natuurlijk niet ophangen hé) en blijven volhouden. Welke capriolen hij ook uithaald, het bandje gewoon laten zitten!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Mijn katten zijn niet gechipt omdat de da daar niet echt voor was; een buur of zo kan het toch niet lezen en hij twijfelde eraan of elk asiel of dierenopvang in de buurt dat kon/wil/zou doen. Een bandje vond hij beter.

Alletwee hebben ze een stoffen elastisch bandje met een snelsluiting. Er hangt een kokertje met een papiertje met hun namen en onze telefoonnummers op en een belletje. Dat belletje is meer voor ons, zo kunnen wij ze beter lokaliseren als we ze niet zien. En dan weet je ook dat er een van hen is komen aanlopen en achter je zit als je aan het koken bent of zo.

Ik heb ze meteen dat bandje aangedaan toen ik ze ging halen en alletwee hebben ze er eerst een beetje vervelend mee gedaan, maar na een dag of zo was dat al helemaal over. Nu vinden ze het doordnormaal om dat ding om te hebben.
Gebruikersavatar
Fram
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:33
Contacteer:

Bericht door Fram »

Hm, voor zover ik weet hebben inmiddels alle asiels en opvangen een gemakkelijke mogelijkheid om te controleren of een kat gechipt is: het dier wordt nl (als het goed is!) wel naar de DA gebracht voor sowieso algehele controle en entingen. Even de chip controleren is een seconde werk.
Veel voordelen hebben bandjes niet meer. Doe je hem te strak om dan kan de kat zich ophangen (geen leuk gezicht, ik heb het nu al drie keer 'mogen' zien), doe je hem te los dan raakt de kat hem om de haverklap kwijt vanwege ergens achter blijven hangen (floep, zeg maar).
Om nou een bandje te geven zodat een ander kan zien dat hij een baasje heeft? Waarom? Omdat hij anders naar een opvang gebracht wordt (en gecontroleerd op die chip)?
Hm, ik stop hier maar even want dit wordt nog een betoog van 'houd in vredesnaam je dieren op je eigen terrein en niet op dat van een ander'. Maar wees eerlijk: als men dat deed was een bandje al helemaal niet meer nodig ... ;)
Ik Wil Nu Aandacht En Geen Seconde Later!
Aldus mijn katten.
Gebruikersavatar
Diesel22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 sep 2006 11:28
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Diesel22 »

Wat vreemd dat de DA niet voor het chippen was ?

Afeglopen week heeft Diesel zijn eerste inenting gehad en toen is hij ook gelijk gechipt. Hij mag nog lang niet naar buiten weet ook niet of hij ooit wel mag maar als hij ontsnapt en er gebeurd wat dan is hij altijd te traceren.
Samantha - Diesel & Fabio
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Juni 2007 is de Maand van het Chippen
Katten zijn avonturiers. Als ze de kans krijgen, trekken ze de wijde wereld in op zoek naar alles wat een kat zoal bezighoudt. En véél te vaak lukt het ze niet meer om thuis te komen. Ook honden kunnen gemakkelijk zoekraken. Zo knijpen ze er soms tijdens een wandeling tussenuit en kunnen dan de weg terug niet meer vinden. Verdwaalde huisdieren die een beetje geluk hebben, worden gevonden en naar het asiel gebracht. Huisdieren die heel veel geluk hebben, zijn gechipt. Want de kans dat zij bij hun baasje terugkomen is zeer groot…

"Maak van je kat geen asielzoeker! Chip je dier". Dat is het thema van de chipmaand die in juni wordt georganiseerd. De chipmaand is van oudsher een initiatief van de Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (NDG).


Opletten bij het chippen
Veel mensen weten niet, dat de chip niet alleen onder de huid van de kat geplaatst dient te worden, maar de baasjes moeten er zelf op toezien of in ieder geval verifiëren, dat het nummer op de chip ook geregistreerd wordt. Dit wordt namelijk niet altijd automatisch door de dierenarts gedaan.

Als de chip is ingebracht, is het zaak om het unieke nummer van uw huisdier en uw eigen gegevens te laten registreren bij een centrale databank. Zowel in Nederland als in het buitenland worden gevonden dieren standaard gecontroleerd op een chip. Alleen als u daadwerkelijk geregistreerd staat, kan men u vinden. Dus vergeet dit niet! Een bekende databank is de Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (http://www.ndg.nl), maar er zijn er meer. Via http://www.chipnummer.nl kunt u, aan de hand van het nummer, kijken bij welke databank uw huisdier geregistreerd staat. Dierenasielen, -artsen en -ambulances hebben apparatuur waarmee ze het nummer van de chip kunnen lezen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Heb helaas uit ervaring het belang van chippen meegemaakt.
Fristi is helaas afgelopen vrijdag overleden doordat zij aangereden is.
Misschien hebben jullie het verhaal elders gelezen maar toch nog even in het heel kort. Even nadat ik bij Fristi was aangekomen kwam er een wagen van de gemeente. Wanneer Fristi niet gechipt zou zijn en ik later geariveerd zou zijn had ik waarschijnlijk altijd in onzekerheid geleefd over waar ze was.
We hebben veel verdriet en missen haar erg maar we hebben wel zekerheid.

Ook al komt je kat niet buiten toch maar chippen je weet maar nooit hoe of wat.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Plaats reactie