Klein witte kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Beste katteneigenaren,

Ik heb hier een kleine witte kat vrouwtje. Ze is nu ruim een jaar en weegt net 2 kilo. Ik dacht dat ze al geholpen was, maar helaas niet. Nu is ze 7 weken geleden gedekt. Gelijk dierenarts gebeld, uitgelegd dat mijn kat erg klein is kan zij dat wel aan. Dierenarts zei ja dan krijgen ze of 1 of 2 kittens of kleine kittens. Laten helpen was een optie maar kon alleen de eerste 2 weken, ze hadden hef erg druk en dan moest ook de baarmoeder der uit. Kennisen van mij wouden toevallig al een kitten dus met overleg met dierenarts besloten af te wachten.

Nu 7 weken later is ze rond de 3 kilo. Nog steeds klein, maar met een beste buik. Alles gaat gelukkig volgens schema heb de kittens al gevoeld. Maar klopt het echt dat er dan straks kleine kittens uit komen of 1 of 2 kittens. Iemand ervaring ermee?

Uiteraard wordt er een afspraak ingepland over 7 a 8 weken na de bevallen voor sterilisatie.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Klein witte kat

Bericht door Asse-Poes »

Gemiddeld is een eerste nestje 3-4 kittens.
Als je zeker wilt weten hoeveel kittens er gaan komen, zul je een echo moeten laten maken.

Een kleine kat krijgt niet perse minder of kleinere kittens. Dat ligt aan veel meer dingen, zoals haar voeding, haar gezondheid, het ras, en de genetische factoren van haar + datzelfde allemaal van de papakat.
Het ligt er ook aan hoe vaak ze gedekt is.

Houd er wel rekening mee dat jouw poes al 2 weken na de bevalling weer vruchtbaar is.

Is deze zwangere poes een kitten uit je nestje van vorig jaar?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Nee deze is ouder dan de kirtens van vorig jaar. Ik kreeg haar later. Ze is al ruim een jaar. Nu echt laatste loodjes voor haar. Inverhouding is ze veel aangekomen natuurlijk. Laatste dagen eet ze telkens kleine porties buik is vol denk.ik.

Ik weet dat ze snel weer krols zijn. Maar moet toch echt wachten tot de kittens niet meer drinken hou haar goed binnen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Klein witte kat

Bericht door castratenkoor »

Paskal schreef: 09 jun 2023 00:32 Beste katteneigenaren,

Ik heb hier een kleine witte kat vrouwtje. Ze is nu ruim een jaar en weegt net 2 kilo. Ik dacht dat ze al geholpen was, maar helaas niet.
Maar als ik vorige berichten teruglees, zie ik dat je haar vorig jaar als kitten hebt genomen, toen je net zelf een nestje had. Dan wist je toch gewoon dat ze niet gesteriliseerd was?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Ja klopt. Ik weet dat er hier niet positief gereageerd wordt op oeps nestjes en te laat laten helpen. Het probleem is mijn dierenarts is eind vorig jaar overleden. Was eenmanszaak en een fijne goede dierenarts. En haar krolsheid hem ik nooit gemerkt eigenlijk. Alleen toen ze gedekt was. Dus toen heb ik een da in de buurt gebeld, en om advies gevraagd. Ik had inmiddels als wel mensen die interesse hebben in een kitten, dus hun zeiden ook wacht het maar af en bel zodra ze er zijn voor een sterilisatie.

Ben meer nieuwsgierig hoe dat zit met kleinere katten. Eerst geloofde ik het wel dat er dan miss 1 of 2 inzitten, maar ik vind haar daar nu al te dik voor. Ze moet nog anderhalve week namelijk.

Ik heb overwegen om een echo te laten maken. Moet het beeste hoogdrachtig in een vervoersbench autorit en naar een dierenarts nieuwe geurtjes enzo, denk niet dat ik haar blij er mee maak.
Ze is door 3 katers gedekt heb ik van buren gehoord, lijkt mij dan ook dat er minimaal 3 inzitten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Klein witte kat

Bericht door Rik »

Een poes wordt vaak meerdere keren gedekt.

Ik heb er geen ervaring mee hoor, maar mijn gevoel zou zeggen dat het wel handig is om te weten hoeveel kittens er komen. Ook zodat je weet of en wanneer er een keizersnede gedaan zou moet worden bij te grote kittens (en andere complicaties tijdens het werpen). Je bij laten staan door iemand met ervaring kan dan wel handig zijn (dat je dus op tijd in kunt grijpen om een drama te voorkomen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Ik heb de datum van dekking genoteerd, en in mijn agenda de 58 dag genoteerd en de 70ste dag. Als er rond 68 dagen nog geen enige teken van bevallen is dan neem ik sws contact. Izzy is nu op de 53 dag, haar buik gaat goed tekeer. Ik denk zelf dat er 3 inzitten.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Afbeelding

Ondertussen is izzy 60 dagen drachtig vanaf nu komen de spannende dagen. Van mij mogen ze nog een paar dagen blijven. Ze heeft al een mooi buikje, eet drinkt en de ontlasting id allemaal weer goed!


Duimen jullie mee?
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Afbeelding

Vandaag 63 dagen, dus in principe de uitgerekende dag. Ik zag vanochtend een beetje slijmvlies, zou het beginnen
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Klein witte kat

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb geen idee, maar dat zou jij ook beter moeten moeten weten dan ik. Het is niet jouw eerste nestje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Klopt maar andere nestje kwam ik thuis van het werk en ze waren er. Enige wat ik weet is dat ik tot 70 dagen nog geen zorgen hoef te maken. Blijft toch altijd wel spannend
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Klein witte kat

Bericht door Paskal »

Afbeelding

Na een zware bevalling. Heeft izzy 3 kittens gekregen, helaas 1tje dood geboren. 2 kwamer er eerst met de staart uit ik heb echt goed moeten helpen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Klein witte kat

Bericht door Dinky »

Fijn dat het uiteindelijk goed is afgelopen voor moeder en twee van haar kittens. Spijtig van het doodgeboren kitten.
Gaan ze samen naar het personeel dat aan heeft gegeven belangstelling te hebben?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie