Kat trapt in eigen uitwerpselen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
katgeadopteerd
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2022 12:51

Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door katgeadopteerd »

Goeiemiddag,

Wij hebben recent een (onze eerste) poes geadopteerd.

Een mooie, jonge kater met als bijkomend kenmerk dat hij één van zijn achterpootjes ontbreekt.
Op zich geen probleem, hij rent en springt rond en trekt zich er niets van aan.

We merken op dat wanneer hij zijn behoefte doet in de kattenbak hij vaak in zijn uitwerpselen heeft getrapt, wat dus zowel voor hem als voor ons niet echt prettig is.

Enkele vragen ivm onze poes:
  • Zou het door zijn handicap zijn dat hij steeds in zijn eigen kaka gaat staan? Of is dit iets wat vaker voorkomt bij poezen? Ik dacht dat het door zijn handicap komt, aangezien hij veel gaat zitten doordat er maar één achterpootje is om op te steunen.
  • Hij heeft ook de gewoonte om op tafel te springen, wat dus niet heel aangenaam is als zijn achterste voetje/achterpoot/poep vuil is. Kunnen we hem dit afleren? Hoe?
  • Als zijn voetje/poot/poep vuil is, hoe kunnen we dit het best schoonmaken? Hij haat water uiteraard
Alvast bedankt voor de tips :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door nellebel »

wat heb je in de kattenbak? grit, houtkorrel? ik denk dat het door zijn handicap komt. dat hij er per ongeluk in springt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door Anne »

Hier ook een driewieler met maar 1 achterpoot
Zij heeft dit probleem niet ( Hobbel)
Wat voor grit gebruik je? Als de ontlasting "goed " begraven wordt heb je minder kans dat er door heen wordt gelopen
Kan het zo zijn dat jullie poes nog moet wennen aan zijn handicap of mist hij zijn achterpoot al lang?
Hier heeft Hobbel weer moeite met springen
Wat voor soort kattenbak heb je precies?
Als je een hele grote neemt heeft poeslief ook meer ruimte de drollen te ontwijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
katgeadopteerd
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2022 12:51

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door katgeadopteerd »

nellebel schreef: 18 okt 2022 13:31 wat heb je in de kattenbak? grit, houtkorrel? ik denk dat het door zijn handicap komt. dat hij er per ongeluk in springt.
Anne schreef: 18 okt 2022 15:08 Hier ook een driewieler met maar 1 achterpoot
Zij heeft dit probleem niet ( Hobbel)
Wat voor grit gebruik je? Als de ontlasting "goed " begraven wordt heb je minder kans dat er door heen wordt gelopen
Kan het zo zijn dat jullie poes nog moet wennen aan zijn handicap of mist hij zijn achterpoot al lang?
Hier heeft Hobbel weer moeite met springen
Wat voor soort kattenbak heb je precies?
Als je een hele grote neemt heeft poeslief ook meer ruimte de drollen te ontwijken
We hebben een soort van absorberende korrels als kattenbakvulling.

We hebben de poes geadopteerd uit het asiel, ze hadden hem gevonden met een verbrijzeld achterpootje.
De dierenarts had dan een stukje geamputeerd, waarna de poes nog steeds last had van zn wonde (ging steeds open), toen hebben ze de rest van het pootje ook afgezet, nu heeft de poes er geen last meer van (voor zover we kunnen zien).

Hij heeft zn handicap wel al een tijdje, een maand of 6 ongeveer.

We zullen proberen om de kattenbak iets meer te vullen en eventueel een grotere bak te kopen.

Nog een bijkomend vraagje, waar bewaren/leggen jullie het kattenbakschepje? :smile:

Iemand ideetjes hoe we de poes kunnen afleveren op de tafel te klimmen?
Ik had ergens gelezen dat wanneer hij het doet je eens kort en krachtig in de handen klapt zodat hij schrikt en hem dan van tafel te pakken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door Anne »

Ik vermoed dat de absorberende korrels te groot zijn waardoor hij zijn poep niet goed begraaft. Klopt dat?
Zelf gebruik ik het klontvormend grit vd lidl, dat heet coshida en is erg fijn en klein grit. Alles wordt ondergraven
Ook de hoeveelheid grit speelt een rol. Ik zou hem royaal vullen

Ik bewaar het schepje in een zakje die heb ik continu op een vd kattenbakken liggen

Een kat iets afleren kost geduld in inspanning
Je moet zowiezo geen eten op de tafel achterlaten want dan beloon je hem voor zijn inspanning
Ik roep altijd heel streng NEE en dan weten ze dat ze iets doen wat ik liever niet heb. Maar als ik er niet bij ben doen ze het gewoon 🙈

In je 1e post vroeg je nog hoe je de pootjes kunt schoonmaken
Ik gebruik daar luierdoekjes voor.
Zo maak ik elke dag Plutos bibpsje daarmee schoon want dat doet hij zelf niet goed genoeg :esick: en dat ruikt niet zo fris als hij op schoot komt liggen :lol:

Ook gebruik ik ze voor Lolas pootjes als zij buiten door hondenpoep heeft gelopen

Je zou ook nog het asiel kunnen bellen om te informeren of hij daar dit probleem ook had

Sterkte, ik hoop dat het gauw beter gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
katgeadopteerd
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2022 12:51

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door katgeadopteerd »

Anne schreef: 19 okt 2022 09:45 Ik vermoed dat de absorberende korrels te groot zijn waardoor hij zijn poep niet goed begraaft. Klopt dat?
Zelf gebruik ik het klontvormend grit vd lidl, dat heet coshida en is erg fijn en klein grit. Alles wordt ondergraven
Ook de hoeveelheid grit speelt een rol. Ik zou hem royaal vullen

Ik bewaar het schepje in een zakje die heb ik continu op een vd kattenbakken liggen

Een kat iets afleren kost geduld in inspanning
Je moet zowiezo geen eten op de tafel achterlaten want dan beloon je hem voor zijn inspanning
Ik roep altijd heel streng NEE en dan weten ze dat ze iets doen wat ik liever niet heb. Maar als ik er niet bij ben doen ze het gewoon 🙈

In je 1e post vroeg je nog hoe je de pootjes kunt schoonmaken
Ik gebruik daar luierdoekjes voor.
Zo maak ik elke dag Plutos bibpsje daarmee schoon want dat doet hij zelf niet goed genoeg :esick: en dat ruikt niet zo fris als hij op schoot komt liggen :lol:

Ook gebruik ik ze voor Lolas pootjes als zij buiten door hondenpoep heeft gelopen

Je zou ook nog het asiel kunnen bellen om te informeren of hij daar dit probleem ook had

Sterkte, ik hoop dat het gauw beter gaat
Het zijn heel kleine korreltjes, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
Door de reacties denk ik dat er niet genoeg korreltjes in lagen, nu hebben we echt een heel dikke laag gevuld. Als het nu niet beter wordt gaan we een grotere kattenbak proberen denk ik.

Bij het afleveren helpt het ook niet echt dat wanneer mijn vriendin thuiswerkt en ik thuiskom de poes "net" op tafel is gesprongen en ze hem "net ging van tafel halen" :???: :lol:

Luierdoekjes is ook een goeie tip, al veronderstel ik dat ze ook dit niet heel leuk vinden? :D
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door Anne »

Volgens mij vindt geen enkele kat het leuk, ongeacht wat voor spul je gebruikt :lol:

Hopelijk is het bijvullen van de vulling de oplossing ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
katgeadopteerd
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2022 12:51

Re: Kat trapt in eigen uitwerpselen

Bericht door katgeadopteerd »

Anne schreef: 27 okt 2022 21:22Hoe gaat het nu?
Toby heeft heel af en toe last dat er een beetje uitwerpselen aan zijn poep/pootje hangen, maar heel uitzonderlijk nu.
Elke keer als hij uit zijn kattenbak komt controleren we vlug zijn poep of het proper is :)

Aan mobiliteit geen gebrek... We gingen eerst twee katten adopteren, gelukkig is het bij de ene gebleven, want we hebben onze handen vol met hem :lol:
Plaats reactie