Sterk vermagerde kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Siska
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2005 12:18

Sterk vermagerde kat

Bericht door Siska »

Mijn kat is 8 jaar oud, het is een straatkattinnetje die ik op haar 6 maanden heb laten steriliseren. Het is een heel aanhankelijke kat een echte huismus.
De laatste maanden is ze fel vermagerd. Eigenlijk heeft ze al veel langer problemen. Al meerdere jaren is haar buikje en de binnenkant van haar achterpoten kaal, net de plek die bij de sterilisatie geschoren is. Ook haar voorpoten vertonen achteraan kale plekjes, de onderkant van haar staart en onder haar kin. Mijn dierenarts zei altijd dat dit wees op een hormonale verstoring, maar zolang het niet erger werd, we er best niets aandeden.
De laatste maanden is ze dus fel vermagerd en drinkt ze ook opmerkelijk veel meer, haar buikje is naar binnen geslagen. Ze slaapt veel, maar blijft heel aanhankelijkt en spint uit volle borst. Ze loopt wel ongemakkelijk en kan niet echt hoog meer springen, haar evenwichtsgevoel is ook niet 100% meer. Ze is hoofdzakelijk wit van pels, maar soms heb ik de indruk dat het witte een meer gele schijn heeft.

De dierenarts weet het zo ook niet en stelt een bloedonderzoek voor, maar daarvoor moet ze onder narcose. Ze is als de dood voor de dierenarts en ik laat ze daar niet graag alleen. Na haar sterilisatie is ze zo ziek geweest dat ik twijfel om haar opnieuw onder narcose te brengen.

Is er iemand die deze symptomen herkent en mij raad kan geven? Ik heb nog een kattin en een kater in huis, allebei gesteriliseerd en gekastreerd. Maar die zien er gezond, levenslustig en wel uit.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Siska,

ik snap dat je het niet prettig vind om haar onder narcose te laten gaan.

Maar er is iets niet goed, als ze zo sterk vermagerd.

Daarom ben ik van mening dat je het beste wel bloed af kunt laten nemen ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het lijkt mij ook verstandiger als je wel een bloedonderzoek laat doen Siska.
Dat ze heel angstig is, is heel zielig maar het is wel voor haar eigen bestwil en zal je toch effe moeten doorbijten.
Mischien komt er een allergie naar boven of iets anders en kan ze een gerichte behandeling krijgen.
Zo doorgaan zal haar vrees ik uiteindelijk het leven kosten en dat wil je toch ook niet :-(
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

siska, ik vind het heel erg klinken als een nierfalen en dan moet je absoluut een bloedonderzoek laten doen.

Kenmerken van nierfalen is namelijk heel erg vermageren, veel drinken. Als je op het tandvlees drukt en het duurt even voor de kleur weer terug komt weet je het haast al.
Als het echt nierfalen is moet je gelijk gaan handelen en niet langer twijfelen, want anders gaat ze er binnen een hele korte tijd aan dood.

Ik wil je hier niet bang mee maken, kan uiteraard ook dat het iets anders is!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Het is niet om je bang te maken, maar sterk vermageren en opvallend veel drinken kan ook op diabetes (suikerziekte) wijzen. Dit is door de da heel makkelijk vast te stellen, en behandeling (met insuline) is heel goed mogelijk. Veel sterkte en het beste in ieder geval, en hou ons op de hoogte!

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Siska
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2005 12:18

Bericht door Siska »

Bedankt allemaal voor jullie advies, ik ga zeker zo snel mogelijk bij mijn dierenarts een afspraak maken. Het is inderdaad voor haar eigen best wil. En ik zou ze niet graag kwijt spelen daarvoor zijn ze mij te dierbaar.

Groetjes en ik hou jullie zeker op de hoogte!!!
Gebruikersavatar
Siska
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2005 12:18

Bericht door Siska »

hallo allemaal,

Gisteren laten bloed trekken. Het verdict is kanker. Haar witte bloedlichaampjes zijn veel te laag, haar rode zijn veel te hoog. Haar nierfunctie is stilletjes aan het falen. We zouden nog een echo kunnen laten nemen in de dierenkliniek, maar daar voor moet ze opnieuw in slaap.

Ik heb zoiets van als het dan toch kanker is en we kunnen er niets meer aan doen, laat het dan zo. Maar hoe lang??? Wanneer beslis je dat het genoeg geweest is voor haar??? Ze eet nog goed, ze zit smorgens zoals altijd naast haar kommetje te wachten, ze komt nog kopjes geven, spint nog voluit als we ze aandacht geven. Op deze moment kan ik nog niet beslissen dat het genoeg geweest is voor haar.

Wat denken jullie? Ben ik te egoïstisch en moet ik aan haar denken, maar ja wanneer vindt zij zelf dat het genoeg geweest is? Ik heb zoiets, vanaf de dag dat ze niet meer wil of kan eten, is het gedaan. Maar nu, tja buiten eten en slapen doet ze wel niet veel meer. Ze is nog altijd proper en zindelijk, dus daarom hoeft het ook zeker niet.

Help, ik weet het niet, ik ben een beetje radeloos. Ze is nog te jong om al te sterven, maar ik wil ze ook niet nodeloos laten lijden. Wat zouden jullie doen? Graag jullie advies.

Groetjes
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat erg, Siska. :-(
Gewoon je gevoel hierin volgen, meid. Wij kunnen je niet vertellen wanneer je die keuze moet maken. Jij kent je katje het beste en voelt denk ik wel aan wanneer het genoeg geweest is voor haar. Zolang ze nog tevreden lijkt met haar leventje, zou ik ook nog niet ingrijpen.

Ik heb hier zelf (gelukkig) nog geen ervaring mee, misschien dat anderen die deze beslissing ook hebben moeten nemen, je kunnen vertellen wanneer zij het idee hadden dat 'het moment' gekomen was.

Veel sterkte! En een knuffel voor je katje.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Jeetje, wat erg voor je, Siska.
Ik zou haar nog laten leven zolang ze nog kan genieten. Je merkt het snel genoeg als ze dit niet meer doet. Ook zou ik haar nog een poosje extra verwennen. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen de komende tijd en geniet vooral nog van elkaar !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hè Siska, wat een droevig nieuws! Je moet doen wat je hart je ingeeft, jij kent je kat het beste en kan m.i. goed inschatten wanneer het leven omslaat in lijden. Vertroetel haar zolang het nog kan; ze mag dan wel te vroeg overlijden, maar heeft zo te horen wel een heel fijn leven bij jou gehad. Ik hoop dat jullie nog een goede tijd met haar zullen hebben! Sterkte in ieder geval!

Groetjes van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik kan het alleen maart eens zijn met de anderen Siska.
Alleen jij kan beslissen wanneer het tijd is, jij kent je kat het best om daarover te kunnen oordelen.
Als je denkt dat het nu nog gaat, maar haar leven dan maar zo aangenaam mogelijk en geniet van haar nu het nog kan.
Dat ze nog zo jong is maakt het wrang.
En al is het makkelijk gezegd ze heeft een goed leven gehad bij je, laat dat een troost zijn wanneer je haar moet laten gaan.
Bah, ik vind het heel erg voor je :-( sterkte!!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Jeetje wat een tegenvaller....

En zoals eerder gezegd, doe wat je hart je ingeeft.

Sterkte
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Siska, wat vervelend zeg!! Maar eerlijk gezegt was ik er gezien je eerdere post al wel een beetje bang voor :(

Maar zo als de rest al zegt, doe wat je hart je ingeeft en ga op je gevoel af. Heb je het idee dat je kat er geen lol meer in heeft of veel pijn heeft probeer dan de beslissing te nemen om haar een waardig einde te geven.

Heel veel succes en sterkte!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Siska, wat een rotnieuws meid :-(

Zoals heel veel mensen hier al zeggen, jij kent jouw eigen kat het allerbeste. En zo te horen geniet hij nog van alle dingen om hem heen.

Ik denk dat je het doorhebt, wanneer je kat niet meer kan en wil.

Ik hoop dat jullie nog een hele mooie tijd hebben samen.

Dikke kus,
Ilona
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Siska, wat vreselijk.
Ik heb het zelf meegemaakt, maar die kat besloot een dag na het verdict al te overlijden. Dan heb ik die keuze toch niet moeten maken.
Je weet het zelf het beste, je zal het wel aanvoelen eens de tijd er is...

Veel sterkte,
sKatje
Gesloten