Leveraandoening

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Leveraandoening

Bericht door doryn »

<Titel>

Ik weet niet of dit onderwerp hier op de goede plek is maar afscheid is nog te vroeg.
Mijn mooie lieve Odin is ernstig ziek.
Hij heeft een zware leverontsteking en hele hoge koorts, het is niet zeker of ie het wel redt.
Hij is nu bij de dierenarts om hem te testen en te observeren.
Ik ben er helemaal kapot van.

Lieve Odin,

Als je beter wordt mag je weer in de gordijnen klimmen.
Je mag zelfs stiekum uit mijn bord vla eten als ik weer eens niet oplet.
Geef je me dan ook weer likjes op mijn neus?
Je mag weer het hele bed in beslag nemen, zodat ik op het randje lig.
Je mag mijn mijn plantjes weer uit de vensterbank gooien die ik net gekocht heb.
Je mag alles, als je maar weer beter wordt.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Odin is elf maanden, hij moet zijn eerste verjaardag nog vieren :-(
De dierenarts belt vanmiddag, dan laat ik het jullie ook weten.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Nou de dierenarts heeft me net gebeld.
Gelukkig is het geen Fiv of Felv, Odin heeft een zware leverontsteking en iets met de galbuis ofzo.
Ze houden hem daar want hij wil niet eten. zo kunnen ze hem dwangvoeren en hem medicijnen geven.
De eerstkomende 48 uur zijn kritiek, maar als ie daar doorheen komt is er een grote kans dat hij weer helemaal herstelt.

Morgen om 1 uur mag ik bellen hoe het met hem is.
Ik ben nog steeds bang maar wel wat meer opgelucht.
Ik hoop zo dat mijn kleine boefje er weer boven op komt.

Dank jullie wel voor al jullie lieve reacties, het is fijn om te weten dat mensen met me meeduimen.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ja, ik ben heel erg zenuwachtig, maar wel erg blij dat het geen rare ziekte is.
Ik was ook al bang om ior en fiona te moeten verliezen, al mijn katjes weg, dat zou gewoon bijna ondraaglijk zijn.
Ik hoop dat ie beter wordt, ik mis hem verschrikkelijk.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Het is in die zin minder erg, dat mijn andere katten nu niet besmet zijn, met een andere ziekte is dat vaak wel het geval.
Maar deze leverontsteking is ook verschrikkelijk. Hij is ontzettend ziek en ik weet ook niet of ie het wel haalt.

Ik kan op internet er ook niks over vinden, Emma zei al dat dat komt doordat de meeste katten het niet overleven.
Maar we wachten maar af, meer kun je toch niet doen.
Ik hoop dat hij vannacht haalt.
Ik heb de dierenarts gevraagd om mij te bellen zodra het ineens veel slechter gaat. Dan haal ik hem op en neem hem mee naar huis.
Ik wil niet dat hij helemaal alleen doodgaat in een onbekende omgeving.
Groetjes van Doryn and Cats.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De meeste katten overleven inderdaad een hepatitis niet, want vaak is het een gevolg van een andere ziekte. Odin kan dus wel degelijk met als Kari FelV hebben, maar inderdaad zijn de andere katten dan niet besmet.
Het is alleen een andere vorm, die zich op een gen nestelt.
Odin heeft als kitten onverklaarbare haaruitval gehad, en meestal wijst dat op iets dat toch ergens faalt in de zeer jonge groeiperiode.
Het hoeft allemaal niet met elkaar te maken te hebben, en ik hoop natuurlijk zo ontzettend hard dat het goed afloopt, maar het is zeer ernstig.

Ik ben blij dat je dit zo beslist hebt, Doryn, dat is voor Odin ook veel fijner. Als hij dan toch zou moeten sterven, laat het dan thuis in zijn vertrouwde omgeving zijn.

Ik neem aan dat hij in de glazen warmtekooi zit, apart van alle andere katten? Door zijn ziekte is hij nu extra bevattelijk voor andere ziektes en dus zullen ze hem isoleren. Hij hoeft dan ook geen energie te besteden aan zichzelf warm houden, en ik denk dat hij vloeibaar voedsel en tolfedine-injecties krijgt?

Al met al is het niet leuk en ik wens je nogmaals heel veel sterkte toe.
Odin, lieverd, blijf alsjeblieft nog een tijd hier. Je bent zo'n prachtige man en zo lief, je kunt helemaal niet gemist worden!
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Nou ik ben een beetje positiever nu.
Herman en ik zijn net bij Odin op bezoek geweest, hij miauwde keihard toen hij onze stemmen hoorde, en gaf ons kopjes door de tralies heen :grin: .
Wel waren zijn oogjes nog erg geel en was hij waarschijnlijk zo helder omdat hij koortsremmers heeft gekregen.

Maar omdat wij verwachten een zielig hoopje te zien, viel het ons heel erg mee.
Hij wil nog steeds niet eten, dus dat doen anderen voor hem 8-) .
De dierenarts vertelde dat ze drie weken geleden ook een katje binnen hadden gekregen met hepatites, die was er na drie dagen weer bovenop.
Dat was fijn om te horen!
Hij wordt behandeld met antibiotica, het was een bacterie. Zodra Odin weer zelf gaat eten, mag hij mee naar huis.
Ik kan niet wachten, het is ineens zo stil als er eentje niet is.

Ik hou jullie op de hoogte, wel wil ik jullie bedanken dat jullie allemaal zo meeleven, dat heeft me heel erg goed gedaan :kissykissy:
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Nou het laatste nieuws, ik ben een beetje verdrietig want ik had eigenlijk gehoopt dat ie vandaag naar huis mocht, maar dat mag nog niet.
Hij wil nog steeds niet eten en ze dwangvoeren hem nog steeds.

Het positieve is dat zijn koorts wegblijft, maar zijn lever heeft een zware opdonder gehad en daarom eet ie niet.
Ik mag om vier uur even bij hem kijken.
Dus dan vertel ik vanmiddag meer.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Nou het gaat niet zo goed.
Ik kom net bij Odin vandaan, hij eet nog steeds niet, is broodmager en ziet zo geel als een kanarie.
Ik pakte hem uit zijn kooi maar ik merkte dat hij dat niet fijn vond.
Hij miauwde alleen zachtjes, wel gaf ie me kopjes.
Ik heb hem maar weer neergelegd.
Ik weet echt niet meer wat ik er van moet denken.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

De dierenarts vind het positief dat zijn koorts wegblijft maar zorgwekkend dat hij niet eet.
Ze had verwacht dat hij er al bovenop zou zijn.
En omdat hij nu zo mager is, heeft hij niet zoveel om bij te zetten.
Maar ze durft niet echt uitspraken te doen.
Ik vroeg wanneer hij naar huis zou mogen, en ze dacht op zijn vroegst woensdag, maar dan moet hij echt snel gaan eten.

Ik zie het op het moment gewoon wat somber in, omdat ik vandaag wel een zielig hoopje aantrof.
Ik mag morgen weer bellen, hopelijk gaat het dan beter.
Op zulke momenten besef je pas echt hoe zielsveel je van je katje houdt.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Odin wordt niet meer beter.

De dierenarts belde net, hij is suf, reageert bijna niet meer. Ook hadden ze bloed afgenomen waaruit bleek dat zijn rode bloedlichaampjes afnemen.
Het wordt een lijdensweg en dat wil ik niet.
Om kwart voor vier ga ik naar Odin toe, knuffel hem nog een keer en dan laat ik hem inslapen.
Wat een vreselijke rotdag.
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
Kelly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2006 20:39

Mijn kat eet en drinkt al een week niet meer.

Bericht door Kelly »

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! Ik heb een raskat (heilige birmaan) van 2 jaar. Mijn ouders zijn 2 weken op vakantie geweest, komen ze terug en mijn kat houdt op met eten en drinken... :-|
We zijn al 2 keer bij de dierenarts geweest maar hij heeft geen idee!
Dus zijn we naar een homeophaat gegaan voor dieren. Deze meende dat het een reactie was naar mijn ouders toe, gaf een middeltje mee...
Dit helpte ook niks! We zijn ten einde raad... Wat is er aan de hand met dit beestje?
Iemand advies??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als een kat eenmaal helemaal stopt met eten dan verliest hij volledig zijn eetlust en zal dan niet meer uit zichzelf gaan eten. Dit is heel schadelijk voor de lever van de kat en daar kan hij aan dood gaan.

Het is dus heel belangrijk dat er snel weer eten binnenkomt. Dit kun je doen door te dwangvoeren: je maakt een pakje van gourmet+water en dat doe je in een niet al te grote injectiespuit (zonder naald). Dit spuit je steeds met kleine beetjes naar binnen (de kat wel even goed vasthouden) en zo voer je hem een paar dagen 4 tot 6 injectiespuiten per dag. Zijn eetlust wordt zo weer opgewekt en dan gaat hij daarna waarschijnlijk weer uit zichzelf eten. Hopelijk heb je hier wat aan. Heel veel sterkte toegewenst!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kelly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2006 20:39

Bericht door Kelly »

Vanmorgen belde de dierenarts en bloedonderzoek had uitgewezen dat hij een leverprobleem heeft, hij krijgt nu apart voer en we moeten een aantal weken prednison toedienen.
Prednison is toch hartstikke slecht voor een kat??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad een paardenmiddel met bijwerkingen, maar in dit geval is het vaak het enige wat goed werkt, want het geeft een enorme "boost". Als kuurtje is het gelukkig lang niet zo schadelijk als wanneer je het permanent moet geven.

groetjes,
Sandra
Gesloten