hartstilstand

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Veronique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 09:19

hartstilstand

Bericht door Veronique »

Eergisteren is onze kat bij de dierensrts overleden aan een hartstilstand. Volgens de dierenarts had zij een zwak hart. Het gebeurde tijdens het aanbrengen van een infuus. Nu was een bezoek aan de dierenarts altijd al en gevecht en moest je haar met z'n tweeen vasthouden. Dit keer kreeg zij een kapje over haar hoofd zodat zij niets kon zien. Nu kan ik de gedachten niet uit mijn hoofd zetten dat wanneer de dierenarts het kapje niet gebruikt had onze kat niet was overleden aan een hartstilstand.
Dan was het misschien tijdens een narcose gebeurd. Ook vervelend maar veel humaner.
Is er iemand die de zelfde ervaring heeft met het gebruik van zo'n kap?
Gebruikersavatar
patsy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2005 17:16
Locatie: boortmeerbeek

Bericht door patsy »

Djeezzzz........... ik zou het zelf al benouwd krijgen als ze zo een kap over mijn hoofd zetten

Wat ik niet snap is waarom die dierenarts die kap erover heeft gezet wetende dat de poes al een slecht hart heeft
Ik zou zelf denken dat die poes haar een ongeluk schrikt
Wat een dierenarts!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zou hem zeker wel vragen waarom hij het nodig vond die kap te gebruiken als de poes nog wakker was
eddy IS de heer dez huizes
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat vreselijk, Veronique! :-(
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van zo'n kap. Ik kan me ook goed voorstellen dat jij niet denkt dat het best te voorkomen was geweest. Helaas is het niet meer terug te draaien. :-( Heb je je dierenarts gevraagd waarom hij de kap wilde gebruiken? En concludeerde hij pas naderhand dat ze een zwak hart had? Of wist hij dat vantevoren al? In dat laatste geval vind ik het gebruik van zo'n kapje wel heel dom. :???:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je kat zo plotseling kwijt raken is altijd erg maar ik kan me goed voorstellen dat het op deze manier nog moeilijker te accepteren is.
Wij hebben een kat die zich als een tijger gedraagt bij de dierenarts, er staat zelfs een waarschuwing in de computer :oops: maar zelfs bij hem hebben ze niet zo'n kapje gebruikt. Ik snap het nut ook niet heel erg want naar mijn idee worden katten alleen maar banger en dus wilder als er van alles gebeurt en ze kunnen het niet zien.
Heel veel sterkte met dit verlies!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het zou mij ook niet verbazen dat dat kapje de stress zo groot heeft gemaakt dat het hartje dat niet aan heeft gekund. :-(
Wat vreselijk om haar zo kwijt te raken en ik vind je da zeker wel verwijtbaar hierin.
Arm diertje..
Ik heb 1 poesje die ik niet eens mee durf te nemen nog naar onze da, die word gek, laat staan als ze haar nog is zo'n kapje omdoen :shock:
Dat werkt voor herten kalmerend maar toch echt zeker niet voor katten!
Heel veel sterkte hiermee, kan me voostellen dat het je niet lekker zit en ik denk terecht.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Veronique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 09:19

Murphy

Bericht door Veronique »

Bedankt voor jullie reacties. We hadden vanmorgen de dierenarts gebeld omdat we nog zoveel vragen hadden. Ze wist dat Murphy altijd heel gestressed was bij onze eigen dierenarts. We gingen eigenlijk alleen maar naar de avonddierenarts omdat ze een dik kinnetje had. De da constateerde een breukje in haar onderkaak en verder ook dat ze een zwak hartje had en vocht achter haar longen. We waren een week geleden nog bij onze eigen dierenarts voor controle en toen was er nog niets aan de hand. Tijdens het plaatsen van een infuus raakte ze in de stress en opeens liet ze haar plas lopen. Mijn vriend zei dat en ik dacht zelf eigenlijk dat het van angst was. Blijkt achteraf dat ze toen al overleden was. De dierenarts is na het plassen nog zo'n 5 minuten doorgegaan met het infuus. Zij beweert nu dat ze niet heeft opgemerkt dat Murphy haar urine liet lopen en als ze dat wel had gemerkt dat ze meteen gestopt was. Nu vind ik het helemaal zo erg. Hadden we zelf niet in moeten grijpen? Misschien heeft ze echt niet gehoord dat mijn vriend zei dat ze alles liet lopen, maar ze moet dat toch in de gaten houden. Wat als we er niet bij waren geweest. Het maakt het er niet makkelijker op dat we dit weten. We gaan in ieder geval een melding maken bij het Veterinair Tuchtcollege. Murphy krijgen we er niet mee terug, maar dit mag nooit meer gebeuren. Een da moet toch zeker alert zijn en in kunnen schatten hoe of wat. Ze wist van het zwakke hartje en dan dit.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als we allemaal alles van te voren weten hadden er veel mensen dingen anders gedaan.
Dit had je niet kunnen voorzien.
Een da hoort ook extra alert te zijn met een dier met hartproblemen, dat was onze da ook met Buffy die een hartruisje heeft.
Bij haar sterilisatie bleven ze daar alert op omdat een narcose voor zo'n diertje gewoon riskanter is.
Wat had wijsheid geweest, dat weet je toch niet en is achteraf gepraat. Op dat moment doe je wat jij het beste acht voor jou dier en een da hoor je te kunnen vertrouwen.
Goed dat je er melding van maakt, dit behoort goed uitgezocht te worden.
Je krijgt Murphy er niet meer terug maar het zal voor de toekomst anderen mischien een hoop leed besparen.
Heel veel sterkte nogmaals.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Veronique, wat verschrikkelijk voor je! Maar eigenlijk moet je er maar vanuit gaan dat de dierenarts gedaan heeft wat ze kon. Je kunt jezelf wel allerlei vragen blijven stellen, maar je krijgt Murphy er niet mee terug en je gaat jezelf alleen maar meer verwijten maken.
Maak maar een mooi topic voor Murphy in "Afscheid" en zorg ervoor dat je het een beetje kunt verwerken. Dat is beter dan al die twijfel! :kissykissy:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Veronique, ik las je verhaal net, wat erg voor je. Een geliefde poezel verliezen is altijd al erg, maar op deze manier is het bijna niet te bevatten. Maak jezelf geen verwijten, hoor! Het idee van het te melden zou ik ook den, maar probeer het verlies daarna te verwerken. Veel sterkte :kissykissy:

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Veronique, ik lees je verhaal net. Afschuwelijk om je kat zo te moeten verliezen.
Maar... als ik het allemaal zo hoor, is het kapje juist bedoeld geweest om stressverlichtend te werken. Vocht achter de longen in combinatie met een zwak hart, wil meestal al zeggen dat het hartje het heel zwaar heeft, dus ze had bij wijze van spreken ook kunnen sterven toen jullie haar in de reismand deden.
Als er vocht achter de longen zit, stuwt dat naar het hart toe, waardoor dat minder goed kan pompen. Een kat met stress wordt rustiger in het donker, vandaar vermoedelijk de keuze voor het kapje.

Al met al blijft het een vreselijk triest verhaal, maar eerlijk gezegd denk ik dat ze sowieso heel snel overleden zou zijn, ook als je niet bij de da was geweest.
Ik wens je heel veel sterkte om dit een plekje te geven en hoop dat je kunt leven met het idee dat deze kwaal geen pijn geeft, maar een snelle, pijnloze dood.
Een schrale troost, ik weet het. Sorry.

Hartelijke groet,
Emma
Gesloten