Ontklauwen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gast

Ontklauwen

Bericht door Gast »

= dus het uittrekken van de nagels bij bijv. katten. Ik weet dat er in belgie een wet hiertegen is, maar kan over de nederlandse wetten op dit gebied niets vinden. Weet iemand over het hier ook verboden is?
Robin

Bericht door Robin »

hai marjolein,

ik heb gekeken op internet, en ik kan inderdaad ook niks vinden over een wet in nederland.. ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat mensen hier fel tegen zijn enzo, en "dat je het maar niet moet doen" en dan verder niks over een wet ofzo, dus volgens mij is die er niet in nederland..

groetjes Róbin.
Laatst gewijzigd door Robin op 18 apr 2003 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik geloof wel dat er weinig tot geen nederlandse dierenartsen zijn die het doen. Maar goed, raar dat er in belgie wel een wet voor is en het in nederland volgens mij niet vast staat...
Lotte

Bericht door Lotte »

Hoi Marjolein,
Dat is in Nederland ook verboden, gelukkig maar! Volgens mij is het zelfs in heel Europa verboden. In Amerika is het toegestaan (op een staat na, zo uit mijn hoofd).
Eens in de paar weken de nageltjes knippen met een speciaal tangetje heeft hetzelfde resultaat (je meubels blijven heel), en is 100% katvriendelijker :wink:
Groetjes, Lotte
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Volgens mij was het in Nederland ook verboden, maar ik weet het niet zeker. Ik hoop trouwens niet dat je dit van plan bent te laten doen, de nagels worden nl niet uitgetrokken, maar het hele kootje waar de nagel aan vast zit wordt geamputeerd! Dat is dus hetzelfde als dat ze bij een mens het bovenste kootje + nagel eraf zouden knippen dus...
Lotte

Bericht door Lotte »

Een site die iedereen waarschijnlijk kan overtuigen om niet te declawen: http://www.declawing.com/. Je kan er ook een lijstje vinden met landen waar het verboden is of als extreem inhumaan wordt beschouwd.

Groetjes, Lotte
PS. Is het eigenlijk wel toegestaan om url's te vermelden?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

vandaag mag het eigenlijk van mij wel even toegestaan worden.... onze bejaarde Pieter lag vanavond naast me op bed en rilde wat raar toen ik hem aaide. Ik zag het deze keer niet aankomen, maar dit is dus de derde keer in twee jaar dat hij van een spinnend oudje op slag verandert in een agressieve kat. Mijn hand is stijf en bloedt al een uur van de diepe krassen en de tanden die gaatjes in mijn handen hebben gezet. Ik zie eruit alsof ik een wat onnozele zelfmoordpiging heb gedaan :?

Dus nagels eruit, tanden eruit en met een speld in de ogen prikken: soms vind ik het (heel even) een goed idee...
Maar ja, dat zal omgekeerd ook wel het geval zijn en ik ga ook liever niet ontnageld en zonder tanden door het leven. Die spelden in mijn ogen, och, daar kan ik nog wel mee leven :wink:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Lotte schreef: PS. Is het eigenlijk wel toegestaan om url's te vermelden?
ja hoor. Tenzij je gigantisch gaat lopen spammen en overal reclame gaat lopen maken voor een bepaald iets. :)

dit is overigens wat de dierenbescherming erover te zeggen had:

Het is in Nederland wettelijk verboden een kat te ontklauwen. Dit is
vastgelegd in het Ingrepenbesluit, dat een onderdeel is van de
Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD). Het is alleen toegestaan als hier een medische reden voor is.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Gevolgen ontklauwen

Bericht door Emma Boom »

Een paar weken geleden paste Lotte op mijn katten en vroeg me of Claire wel nagels had. Nu wilde ze nooit dat ik aan haar voorpootjes kwam, maar ik heb even doorgezet en inderdaad: ze heeft geen nagels meer :-|
Claire is dus aan haar voorpoten ontklauwd :evil:

Ze heeft heel lang gezworven en ze bijt snel en fel, maar ik snap nu dus wel waarom. Ik vraag me af hoe ze in de natuur heeft kunnen overleven zonder haar nagels, zo vang je geen prooi.

Wat ik zo zielig vind, is dat het kennelijk pijn blijft doen. Ik mag niet aan haar voorpootjes komen, dan trekt ze ze onmiddellijk terug. Het lijkt er dus op dat dit haar nog altijd pijn doet.
Kent iemand dit en weet iemand of het normaal is dat dat pijn blijft doen?
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Gatsiedarrie!!!!! :shock:

Dat is in Nederland toch verboden??? En met een reden lijkt me :evil:

Ik denk dat ze er misschien geen pijn aan heeft, maar misschien is het niet erg diervriendelijk gebeurd en associeerd ze iemand die aan haar voetje zit met de pijn die ze gehad heeft...

En sommige katten houden er gewoon niet van dat er iemand aan de voetjes zit.

Ik hoop dat je hier wat mee kan...
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Claire is zwervend in Frankrijk gevonden en in Zuid-België in een asiel geplaatst. Ze is dominant naar andere poezen toe, maar dat zijn mijn twee andere zwervers ook.
Ik dacht zelf dat het verlatingsangst is waar ze zo fel door zijn. Alledrie willen ze mij voor zichzelf en moeten vaak even onderling de hiërarchie duidelijk maken.

Ik mag wel aan haar achtervoetjes komen, waar wel nagels zitten, vandaar dat ik haar terugtrekken (en in het begin fel bijten) associeerde met pijn. Maar misschien is het inderdaad een reactie op wat men haar aangedaan heeft. Ik ontzie haar voetjes nu, kom er niet meer aan als ze bij me op schoot ligt. Ze ligt altijd met haar voorpootjes uitgestrekt naar mijn gezicht, dus ik laat ze nu met rust en beschouw het als een teken van vertrouwen dat ze zo durft te liggen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik had niet echt het idee dat Claire verder veel pijn had aan haar voorpootjes. Ik mag er namelijk wel aan komen en ze "krabt" ook op de krabpaal. Als ze echt pijn zou hebben dan zou ze dat denk ik ook niet doen.

Zijn haar pootjes nu extra vatbaar voor ontstekingen of zijn de pootjes goed genezen?
Anders moet je misschien even de DA bellen en overleggen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Bij mensen komt de zgn. fantoompijn voor, na het afzetten van een been b.v. Ik kan me indenken dat dit bij dieren net zo goed voorkomt. Vlak ook de traumatiserende werking van het ontklauwen op zich niet uit. Wat een beestachtig gedrag trouwens, om katten te ontklauwen. Als je kleine kinderen hebt die overal aanzitten, hak je hun handjes er toch ook niet af??? (Enkele rollen behang volstaan dan meestal wel.)

Groetjes van Laura.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het ziet er niet onstoken uit, de huid en alles is rustig.

Behang werkt inderdaad beter :-P
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

He jakkes Mar, hier ben je van geschrokken neem ik aan. Ik dacht het eerst bij Jer ook, maar die was gewoon geknipt en zijn nagels zijn weer aangegroeid. Kan je niet een dierenarts vragen wat de gevolgen kunnen zijn hiervan? Anders vraag ik het bij die van mij wel. Arme Claire :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten