Poes onzindelijk door pijn, wie weet raad

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Anonymous

Poes onzindelijk door pijn, wie weet raad

Bericht door Anonymous »

Onze kat Whiskey (in april dit jaar wordt ze 10) is sinds eind september onzindelijk. Ze is helemaal onderzocht, bloedonderzoek, foto's, echo etc. Uit deze onderzoeken is niets gekomen. Echter als je op haar onderrug drukt vergaat ze van de pijn. Voorlopige conclusie van de dierenarts: hernia. Ze heeft eerst een pijnstiller gehad, maar dat had te weinig effect. Inmiddels zit ze aan de pretnison. Ze is wel weer wat speelser geworden, maar het plassen en m.n. het poepen is enorm pijnlijk voor haar. Daarom blijft ze naar comfortabele plekken zoeken om haar ontlasting kwijt te raken. De bank, het kleed, haar mand, alles behalve de kattenbak. Ze heeft inmiddels een maand gebivakeerd in de hal met alleen haar mand, eten en de kattenbak. Resultaat is dat ik haar regelmatig uit een met ontlasting besmeurde mand kan halen. Ze blijft er gewoon in liggen! De dierenarts heeft ons geadviseerd haar in te laten slapen, maar daar heb ik nog heel veel moeite mee. Als ze niet hoeft de plassen/poepen merk je weinig aan haar. Heeft iemand nog tips om haar weer op de bak te krijgen? :sad:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Och jee, ik kan je helaas niet helpen. zou je alleen aan willen raden om eens langs een andere dierenarts te gaan om te kijken wat zijn/haar conclusie is en of hij/zij misschien nog andere tips of medicijnen heeft.
Ik kan me voorstellen dat je nu nog niet over inslapen na wil denken, ik zou zelf ook eerst alles geprobeerd willen hebben en het alleen doen als de kat er zelf onder lijdt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat zielig voor Whiskey, Marijke. :sad:
Ik kan me ook goed voorstellen dat je haar niet gelijk in wilt laten slapen voor je alles geprobeerd hebt.
Misschien is het een idee om een flink aantal kattenbakjes neer te zetten. En wat verschillende. Bijvoorbeeld een dichte bak, een afwasteiltje, een groot dienblad met opstaande rand etc. Dan kunnen zowel jij als zij een beetje uitzoeken wat het minst onprettig is voor haar.
Als ze haar mandje helemaal ondergepoept en geplast heeft, zou ik een nieuwe kopen en deze weggooien. Dit mandje blijft er dan teveel naar ruiken en dan heeft ze eerder de neiging om het daar weer te doen denk ik.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik sluit mij bij Shaz aan. Ga eens een second opion vragen. Ik vind het vreems dat ze allerlei onderzoeken (oa foto's) hebben gedaan waar niets uitkomt. Want een hernia zou toch op foto's te zien moeten zijn, wanneer het gaat om verschoven wervels. Een echo zou een verschuiving van zenuwen moeten laten zien.

Is Wiskey gesterriliseerd? Problemen bij de onderrug zouden ook verband kunnen hebben met een baarmoeder afwijking/ontsteking.

Succes! Hou je ons op de hoogte?
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Whiskey is met 2 jaar gesterriliseerd. En het lastige is dat dit al de tweede dierenarts is. De eerste dierenarts (kom ik echt nooit meer) wilde al na het eerste bloedonderzoek overgaan tot inslapen. Letterlijk: "Zo'n echo en die foto's zijn kostbaar en de kans dat je iets vindt klein. Straks ben je honderden euro's lichter en weet je nog niets. Laat maar inslapen". :evil: De tweede dierenarts is onderdeel van een uitgebreide kliniek. Er hebben diverse artsen naar gekeken, maar niets gevonden. Wel was duidelijk dat Whiskey fors pijn in haar onderrug heeft, daar ze zelfs, slap van de spierontspanners, reageerde toen ze aan haar rug zaten. De kans dat we er achter komen wat haar echt scheelt is klein, maar ik had gehoopt (en hoop nog steeds) dat we met pijnstillers kunnen bereiken dat ze minder pijn heeft met plassen/poepen en dus weer gebruik gaat maken van de kattenbak. Het lastige is dat als ze haar ontlasting kwijt is, redelijk normaal functioneerd. Je ziet dat ze met afzetten door haar achterpoten zakt, maar ik kan moeilijk inschatten hoeveel pijn dit haar doet. Ik moet er natuurlijk ook voor waken om haar bij me te houden omdat ik haar niet kwijt wil, terwijl zij vergaat van de pijn. Ik weet het gewoon even niet meer. :geenidee:
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik zou inderdaad eens een tweede mening vragen. Pretnison mogen
dieren ook niet te lang slikken.Net als bij mensen moet je die medicijn
ook weer afbouwen.Ik weet niet of fysiotherapie uitkomst kan bieden.
Het is maar een idee.Sterkte ermee.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Anonymous

Bericht door Anonymous »

We zijn naar een goede vriend, ook dierenarts, gegaan in omgeving Utrecht. Hij heeft haar weer helemaal binnenstebuiten gekeerd en onderzocht. Helaas kan hij ons verder ook niet helpen. Het is een gecompliceerd geval en als ze zouden opereren dan is het slagingspercentage minder dan 5%. De vraag is dan of je dit moet doen en wat in het belang is van de kat. De pijn wordt langzamerhand ook erger. We hebben besloten om haar in te laten slapen.
Onze vriend komt zaterdagavond naar ons huis. Dan heeft ze verder ook geen stress......
En dan moet ik het ook nog aan de kinderen vertellen.
Bedankt voor al jullie reacties en medeleven.
Marijke :cry:
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

He bah, Marijke, wat een akelige beslissing, maar zoals je zegt, ze krijgt steeds meer pijn, dat is ook geen doen voor haar :cry: plus dat een kat van nature heel zindelijk is, en niet zomaar haar ontlasting en plas laat lopen, ook dit moet heel vervelend zijn voor haar.
Je hebt voor het juiste gekozen, nu hebben er drie dierenartsen naar haar gekeken..Ik wil jou en je gezin heel veel sterkte wensen, voor de kinderen zal het ook niet meevallen denk ik... :-(
Groetjes Irma
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat is erg verdrietig, Marijke :cry:
Maar ik vind het geweldig van jullie dat jullie eerst alles hebben bekeken en geprobeerd en haar nu kunnen laten gaan, omdat dat het beste is voor haar.
Veel sterkte!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Een hele moeilijke beslissing, maar ik denk wel dat jullie een goed besluit genomen hebben. Hoe moeilijk die ook is.
Ik wens jullie en de kinderen heel erg veel sterkte toe.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Een verschrikkelijk moeilijke maar wel moedige beslissing!
Absoluut een teken van grote liefde dat jullie haar in laten slapen nu ze zo'n pijn heeft en de situatie uitzichtloos blijkt. Heel veel sterkte!

Sharon.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Zaterdag was geen fijne dag. Je weet dat dit de allerlaatste dag samen is. Rond een uur of 6 hebben we haar een pilletje gegeven waarvan ze vast een beetje suffig werd. Na het avondeten heb ik haar op schoot genomen waar ze heeft liggen knorren totdat de dierenarts kwam. De eerste injectie is in de bilspier (soort narcose) en was wel pijnlijk voor haar, maar dit duurde zeer kort. Hierna ging ze gewoon weer door met knuffelen en knorren totdat de injectie werkte en ze in diepe slaap viel (ongeveer 5 minuten). Hierna kreeg ze de definitieve prik.
Al met al een zeer droevige gebeurtenis, maar het gegeven dat ze al knorrend bij mij op schoot is ingeslapen en dat ze nu geen pijn meer heeft maakt veel goed. Stiekem heb ik toch het gevoel haar bedrogen te hebben. Ze was zo vol van vertrouwen in me. Verstandelijk de juiste, maar gevoelsmatig nooit de goede beslissing.
Nogmaals dank voor al jullie blijken van medeleven. Dat doet veel goed.
Liefs, Marijke
Gebruikersavatar
Irma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 nov 2004 22:13
Locatie: Schiermonnikoog
Contacteer:

Bericht door Irma »

Ach Marijke, wat een verdriet voor jullie..... :cry:

Ik begrijp dat je het gevoel had dat je haar bedrogen hebt, maar is dit niet een blijk van liefde voor haar? Ze is heel rustig en spinnend heengegaan, ze heeft geen pijn meer, denk wat voor lijden je haar bespaard hebt, ze had geen beter plekje kunnen vinden om te sterven, in jouw liefdevolle armen. Heel veel sterkte..... :kissykissy:
Groetjes Irma
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat een verdrietige dag, Marijke. :cry:

Maar ik vind dat jullie haar op een hele mooie manier hebben laten gaan. Je hebt haar niet bedrogen meid, je hebt uit liefde gedaan wat het beste voor haar was en je hebt er ook nog eens voor gezorgd dat dit op de best mogelijke manier is gebeurd!

Veel sterkte gewenst!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Marijke, je gevoel van dat je haar bedrogen hebt komt me heel erg bekend voor.
Toch trekt dat gevoel in de loop van de tijd wel weg, want je hebt haar gegeven wat elk dier wenst, nl. naar de regenboog vanuit haar eigen vertrouwde omgeving en jouw vertrouwde en liefdevolle armen.
Afscheid van je dier is heftig schrijnend, heel veel sterkte.
Hoe hebben de kinderen gereageerd? Ook voor hen heel veel sterkte.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten