Fotoverslag amputatie pootje Flanna

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Fotoverslag amputatie pootje Flanna

Bericht door Emma Boom »

Vandaag, 15 juli, is Flanna's linker voorpootje geamputeerd. Velen van jullie weten al dat zij gevonden werd met een ernstige wond aan de bovenkant van haar voorpoot. Gelukkig heelde deze wond heel goed, maar Flanna's onderpootje bleef slepen en zij begon er aan te knagen. Het zat haar in de weg. Dus moest besloten worden tot amputatie van de hele voorpoot (anders zou ze scheefgroeien en de amputatiestomp belasten).
Jacqueline, de dierenarts die de amputatie heeft verricht, heeft een fotoverslag gemaakt. Het ziet er zielig uit, maar is misschien ook erg interessant om te laten zien hoe zoiets in zijn werk gaat...

Afbeelding
Flanna is onder narcose gebracht. Katten houden hun oogjes open tijdens de narcose.
Afbeelding
Het hele operatiegebied is gejodeerd.
Afbeelding
Omdat ze een diepe narcose nodig had, sloeg de beademingstube dicht door condens (ze is nog maar klein), dus wordt ze beademd. Een ECG is niet mogelijk omdat het hartje te klein is, daarom wordt via haar achterpoot de hartslag in de gaten gehouden. Het operatiegebied is geschoren.
Afbeelding
De eerste incisie. Flanna ligt onder een operatiedoek; alleen het te amputeren deel steekt er uit.
Afbeelding
De huidlaag, spieren en zenuwen worden van onderaf allemaal individueel doorgesneden en afgebonden.
Afbeelding
De onderkant ligt vrij.
Afbeelding
De bovenkant is aan de beurt. Er wordt een flinke huidlap gespaard voor het sluiten van de wond.
Afbeelding
Het pootje is op het bot na, vrij.
Afbeelding
De amputatie is compleet.
Afbeelding
De wondlagen worden één voor één gesloten. Het is de bedoeling dat het weefsel zo flexibel mogelijk blijft om Flanna zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te kunnen blijven geven. Daarom worden alle spier- en weefsellagen apart gehecht.
Afbeelding
De huid wordt gesloten. Over een tijdje groeit de vacht er overheen en is er niets meer van de wond te zien.
Afbeelding
De operatie is klaar, Flanna mag van de beademing af en wakker worden. Ze ziet er zo erg zielig uit...
Afbeelding
Hierop zie je de hartmonitoring via de achterpoot. Zo is er tijdens de hele operatie gelet op haar hartslag, die niet weg mocht zakken.
Afbeelding
Een uur na de operatie is Flanna alweer goed wakker. Al snel wil zij aandacht! :razz:
Afbeelding
Zij klimt met haar goede poot met gemak rechtop in de bench en roept naar de assistentes.
Afbeelding
Vanzelfsprekend wordt haar roepen beloond; zij heeft de hele verdere dag plus gedurende het avondspreekuur op alle beschikbare schoten en armen doorgebracht :grin:

Morgen, vrijdag, mag zij weer terug naar gastouder Doryn. Minerva, de toekomstige bazin van Flanna, gaat met mij mee om haar op te halen. Na tien dagen volgt wondcontrole en enting en daarna mag zij geplaatst worden.
Flanna heeft een enorme levenswil en vechtlust; het is een pittige meid met veel uitstraling. Jacqueline zei: over een paar maanden zeggen mensen: hee wat is er met die poes, en dan zien ze pas dat ze een pootje mist. Al blijft het jammer dat ze haar pootje moest missen, ik ben blij dat het zo gegaan is.

De meeste amputaties gaan dus op deze manier. Het leek me interessant om het fotoverslag te plaatsen (al is het natuurlijk niet goed voor zwakke magen :wink: )
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 16 jul 2004 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Het is mooi om te zien hoe het in zijn werk gaat. Ik kan vrij goed tegen deze dingen al neemt het niet weg dat ik het triest vind dat zij een voorpootje moet missen. En zie haar nu staan met haar ene pootje tegen de kooi. Wat zijn dieren toch flink.
Fijn dat Minerva haar een goed thuis wil bieden en hopelijk springt deze meid snel weer rond.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Normaal kan ik niet zo goed tegen dit soort foro's maar deze vielen me toch hartstikke mee. Zeker als ik zie hoe Flanna al recht tegen de tralies aanstaat. Ze in inderdaad erg dapper.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat een ongelofelijke veerkracht heeft Flanna. Dit meisje komt er wel!
Het is dat ze al naar Minerva gaat, want anders... :verliefd:

Groetjes van Laura.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik vind het niet eng om te zien. Ik hoop dat Flanna snel over het missen van haar pootje heen komt en een fijn, gelukkig leven tegemoet gaat.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Ik heb er een beetje sneller langs gescrolled (op mijn nuchtere, 5 minuten wakkere maag is het wat teveel van het goede), maar voor die laatste 3 foto's was dat het waard. Wat een dapper en heerlijk meiske is het toch! De wilskracht spat uit die oogjes. :grin: Minerva, je bent een bofferd met deze dame! En zij met jou!
Nanet

Bericht door Nanet »

Een mooie, maar ook aandoenlijke fotoserie. Wat een dapper meisje is Flanna. Kijk haar staan vlak na haar operatie, alsof er niets gebeurd is. Ik ben ervan overtuigd dat het helemaal goed komt met Flanna als je haar zo ziet.
Hieronder een foto van de kat van een vriendin. Deze stoere kater gaat ook met drie poten door het leven en stoort zich daar totaal niet aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ik ben blij om te zien dat alles zo goed gegaan is tijdens de amputatie en dat Flanna alweer op de (drie) been (en) is.

Ik vond de foto's erg interessant. Ik heb altijd dierenarts willen worden, maar kwam niet door de selecties heen (i.v.m. mijn dyscalculie). Jammer, want het voelt nog steeds aan als mijn roeping.

Bedankt voor het posten, Marjolein!

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

K heb t ook even bekeken, en inderdaad viel het mij ook reuze mee.
Wel vroeg ik me af tot in hoeverre het bot van dat pootje nu weg is gehaald, helemaal tot aan de schouder of is er nog een stukje...

Flanna is een mooi dapper poesje, moet je kijken hoe ze alweer staat...
Kan me voorstellen dat ze iedereen daar heeft ingepakt :grin: ze is prachtig, en zo dapper :grin:

Minerva, voor jou vandaag de grote dag, ga je je kleine meid zien :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gast

Bericht door Gast »

De poot is weggehaald tot vlak onder het schoudergewricht. Zo kom je tijdens de operatie niet in de meest ingewikkelde zenuwbanen terecht en hoef je de minste spieren te beschadigen. Laat je de poot langer dan gaat die weer lastig worden en gaan sommige katten ze toch weer willen belasten met kans op scheef-groeien en slijtage van de operatiestomp.
Wat Nanet al aangaf; de kat stoort zich zo nergens aan en vangt gewoon muizen!

Jacqueline
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Inmiddels is Flanna opgehaald, in Sneek bij een horeca-gelegenheid en een dierenwinkel geshowd :razz: en terug naar Doryn. Ze is volkomen ontspannen, vond alle aandacht in Sneek erg leuk en ze voelde zich bij Doryn meteen weer helemaal thuis.
Ze speelde direct al voluit met Foxy en Fairy. We houden het daar de komende dagen even rustig met nieuwe kittens om haar te ontzien, maar Flanna lijkt niet ontzien te hoeven worden :wink:
Het is gewoon een pittige en dappere meid, die haar fluwelen pootje meteen in ieders hart zet en dat wijdopen duwt :grin:

Ook Minerva is helemaal blij met haar toekomstige huisgenote!
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Dat zijn nu mooie berichten, ben zo blij dat het goed gaat met het meisje.
Echt wel een dapper ding. Krijgt ze nu ook nog AB voor de wond en pijnstillers?
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ze krijgt wel AB en de pijnstilling van de operatie werkt nog na, dus die hoeft ze niet. Ze beweegt zich zelfs makkelijker dan voor de operatie (volgens Doryn, die haar natuurlijk het beste kent)!
Ellemieke
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2004 14:53
Locatie: Dieren

Bericht door Ellemieke »

Wat een mooie foto's, echt heel interessant om te zien.
En wat goed dat ze inderdaad alweer zo snel doet wat ze eerder ook kon en het pootje niet lijkt te missen!!!

Een superpoes!!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Jeetje zeg, ik ben eigenlijk diegene met een zwakke maag, maar vond het helemaal niet erg om te zien hoor, heel interessant!
En wat een dapper meiske dat ze al weer zo tegen het tralies aan gaat staan en om aandacht staat te roepen, die komt er wel hoor, super! :grin:
Gesloten