Gezwel op staart
Re: Gezwel op staart
Pre operatief onderzoek was bij ons laatst ook 1 pagina als er nieren, lever etc gecheckt zijn dan is het wel ok.
Die 4/5 pagina's heb ik ook wel eens gehad maar dat was ook met algemeen bloedbeeld ( ontstekingswaarden, alvleesklier etc)
Vond deze arts een staartoperatie ook noodzakelijk?
Tommy zijn staartje is ook een stukje van afgehaald ( amputatie) en daar gaat het nu heel erg goed mee.
Was wel een andere situatie en hij is jonger maar toch
Verder ben ik het eens met Rik, misschien is een echo van de buik/darmen/alvleesklier ook handig als ze echt denken dat het niet de schildklier is.
Die tekst staat er niet voor niets specifiek onder, en omdat de klachten toch ook passen bij een te snel werkende schildklier zou verder bloedonderzoek misschien toch handig zijn.
Ik heb een foto geplaatst, uploaden naar my album of via tapatalk kan het ook.
En dan hier plaatsen.
Ik zal later even kijken of ik het beter uit kan leggen, of misschien kan iemand anders dat even doen.
Die 4/5 pagina's heb ik ook wel eens gehad maar dat was ook met algemeen bloedbeeld ( ontstekingswaarden, alvleesklier etc)
Vond deze arts een staartoperatie ook noodzakelijk?
Tommy zijn staartje is ook een stukje van afgehaald ( amputatie) en daar gaat het nu heel erg goed mee.
Was wel een andere situatie en hij is jonger maar toch
Verder ben ik het eens met Rik, misschien is een echo van de buik/darmen/alvleesklier ook handig als ze echt denken dat het niet de schildklier is.
Die tekst staat er niet voor niets specifiek onder, en omdat de klachten toch ook passen bij een te snel werkende schildklier zou verder bloedonderzoek misschien toch handig zijn.
Ik heb een foto geplaatst, uploaden naar my album of via tapatalk kan het ook.
En dan hier plaatsen.
Ik zal later even kijken of ik het beter uit kan leggen, of misschien kan iemand anders dat even doen.
Laatst gewijzigd door Synemios op 21 sep 2023 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Groetjes, Denise
Uploaden kan hier
https://imgbb.com/upload
Op groene vlak klikken
Bij insluitcodes kiezen voor : BB code groot met link.
Klik op grote grijze vlak en kopier de link naar je bericht hier op het forum.
https://imgbb.com/upload
Op groene vlak klikken
Bij insluitcodes kiezen voor : BB code groot met link.
Klik op grote grijze vlak en kopier de link naar je bericht hier op het forum.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Volgens mij is het bloedonderzoek wat ze nu gedaan hebben een tussenweg tussen klein (pre-operatief) en groot/volledig (geriatrische profiel)
Die 4 pagina's krijg je alleen bij het geriatrisch bloedprofiel. Dan wordt het bloed opgestuurd naar het lab waar het heel uitgebreid geanalyseerd wordt.
Logisch dat je even wilt bijkomen, en het belangrijkste is dat je je bij deze kliniek prettig voelt en je er weer vertrouwen in hebt.
Wordt er een groot stuk van haar staart geamputeerd? . Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dat gezwel precies zit.
Dat Okki geen overactieve schildklier heeft, is dan weer goed nieuws. Alleen weet je nu niet waar haar klachten dan wel veroorzaakt door worden. Had deze DA daar een verklaring voor?
De hoge hartslag kan komen door de stress van Okki omdat ze bij de dierenarts is. Dat is super eng voor een kat. Voor de andere problemen heb ik zo 123 geen verklaring.
Die 4 pagina's krijg je alleen bij het geriatrisch bloedprofiel. Dan wordt het bloed opgestuurd naar het lab waar het heel uitgebreid geanalyseerd wordt.
Logisch dat je even wilt bijkomen, en het belangrijkste is dat je je bij deze kliniek prettig voelt en je er weer vertrouwen in hebt.
Wordt er een groot stuk van haar staart geamputeerd? . Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dat gezwel precies zit.
Dat Okki geen overactieve schildklier heeft, is dan weer goed nieuws. Alleen weet je nu niet waar haar klachten dan wel veroorzaakt door worden. Had deze DA daar een verklaring voor?
De hoge hartslag kan komen door de stress van Okki omdat ze bij de dierenarts is. Dat is super eng voor een kat. Voor de andere problemen heb ik zo 123 geen verklaring.
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Als je stress uit wilt sluiten kun je de hartslag thuis ook meten.
https://www.dierendokters.com/katten/ho ... ls-opnemen
https://www.dierendokters.com/katten/ho ... ls-opnemen
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Even voor de duidelijkheid, onderstaande tekst moet zijn de tekst onderop het plaatje:
Deze tekst komt vanuit het lab in Utrecht en het wordt vaak over het hoofd gezien.
En dan wat er gecheckt moet worden om het dan echt uit te sluiten of juist aan te tonen."30-60" nmol grijze zone bij oude en symptomatische katten.
Oudere katten met consistente klinische tekenen en t4 waarde in de grijze zone kunnen vroege hyperthyreoïdie hebben of een gelijktijdige niet thyreoidale ziekte hebben
Deze tekst komt vanuit het lab in Utrecht en het wordt vaak over het hoofd gezien.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Synemios, heb hartslag gemeten, DA vond hem veel te hoog, maar ik heb nu ook het galopritme gehoord
Geenidee wat dit zegt.
Geenidee wat dit zegt.
Hoe hoog was de hartslag in rust?
Galopritme dat is iets wat je dierenarts kan horen ( met een stethoscoop hoor je veel meer) en dat is een combinatie van diverse geluiden.
klinkt als een galoperend paard, dat kunnen ze horen bij een veel te snelle hartslag.
Heeft je dierenarts het hier over gehad?
Ik begrijp dat je je niet op alles tegelijk wilt focussen, maar ik zou het wel op zijn minst met je dierenarts bespreken, zeker als de hartslag thuis ook te hoog is en ook het afvallen, braken enzo.
Galopritme dat is iets wat je dierenarts kan horen ( met een stethoscoop hoor je veel meer) en dat is een combinatie van diverse geluiden.
klinkt als een galoperend paard, dat kunnen ze horen bij een veel te snelle hartslag.
Heeft je dierenarts het hier over gehad?
Ik begrijp dat je je niet op alles tegelijk wilt focussen, maar ik zou het wel op zijn minst met je dierenarts bespreken, zeker als de hartslag thuis ook te hoog is en ook het afvallen, braken enzo.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
De dierenarts heeft gister alleen een veel te hoge hartslag geconstateerd, hij heeft het niet over het galopritme gehad. Dat heb ik gisteravond zelf geconstateerd toen ik de hartslag probeerde te horen. (was best nog lastig trouwens).
Ik geloof dat ik nog wel 4 andere dierenartsen kan consulteren maar dat ik daar alleen maar meer van in de war raak.
Ik was er gister voor een second opinion, het bloedonderzoek kwam onverwachts, omdat ik niet eens wist dat dat zo snel kon. Heb meteen betaald. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik ben geen vaste klant bij deze dierenarts. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik weet niet of deze met de dierenarts kan bespreken zonder dat ik daar weer voor moet betalen.
Toen assistente gistermiddag belde om te zeggen dat de bloeduitslagen goed waren, en dat alleen het ureum wat aan de hoge kant was, Voelde ik weinig ruimte om nog wat te vragen. Toen ik de papieren uitslag later in de kliniek ophaalde, zei ze dat als ik vragen had ik wel even kon bellen.
Maar ik wil dan zo graag ff zelf met de dierenarts spreken. Kan dat? Is dat gebruikelijk? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Verwarrend vond ik ook dat de diagnoses t.a.v. de bult verschillend zijn, de eerste dierenarts zei duidelijk dat het een gezwel is, de tweede dacht meer aan een cyste. De eerste dierenarts wilde proberen de staart te behouden, de tweede dat de staart ter hoogte van de bult geamputeerd moet worden, dat betekent 2/3 deel van de staart.
Wat is ook wel apart vond, is dat Okki al een jaar lang aan het afvallen is, dat ze vrijdag bij de eerste dierenarts 3.0 kilo woog, en gister 3.2. Zal dan wel aan de weegschaal liggen, denk ik.
Wat het bloedonderzoek betreft Ureum was 14, verder alles binnen normaalwaarden.
Ik geloof dat ik nog wel 4 andere dierenartsen kan consulteren maar dat ik daar alleen maar meer van in de war raak.
Ik was er gister voor een second opinion, het bloedonderzoek kwam onverwachts, omdat ik niet eens wist dat dat zo snel kon. Heb meteen betaald. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik ben geen vaste klant bij deze dierenarts. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik weet niet of deze met de dierenarts kan bespreken zonder dat ik daar weer voor moet betalen.
Toen assistente gistermiddag belde om te zeggen dat de bloeduitslagen goed waren, en dat alleen het ureum wat aan de hoge kant was, Voelde ik weinig ruimte om nog wat te vragen. Toen ik de papieren uitslag later in de kliniek ophaalde, zei ze dat als ik vragen had ik wel even kon bellen.
Maar ik wil dan zo graag ff zelf met de dierenarts spreken. Kan dat? Is dat gebruikelijk? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Verwarrend vond ik ook dat de diagnoses t.a.v. de bult verschillend zijn, de eerste dierenarts zei duidelijk dat het een gezwel is, de tweede dacht meer aan een cyste. De eerste dierenarts wilde proberen de staart te behouden, de tweede dat de staart ter hoogte van de bult geamputeerd moet worden, dat betekent 2/3 deel van de staart.
Wat is ook wel apart vond, is dat Okki al een jaar lang aan het afvallen is, dat ze vrijdag bij de eerste dierenarts 3.0 kilo woog, en gister 3.2. Zal dan wel aan de weegschaal liggen, denk ik.
Wat het bloedonderzoek betreft Ureum was 14, verder alles binnen normaalwaarden.
Ureum van 14 vind ik nog wel meevallen.
Er staat overigens ook altijd 2 referentie waardes achter. Die moet je eigenlijk ook altijd opgeven want die kunnen per soort meting nog wel eens verschillen. Maar ik neem aan dat dat hier 6,1 - 12,8 (o.i.d.) was. Was ze nuchter bij bloedafname? Dat kan het n.l. ook wat beïnvloeden. Maar als de rest van de waardes goed zijn, en ze eet gewoon, dan is dat prima (een veel te hoge ureum geeft misselijkheid en dan eten ze meestal niet of weinig).
Wat betreft vragen stellen... Ik weet niet eens of je bij een dierenarts officieel 'ingeschreven' moet staan. Telefonisch hebben ze bij mij een telefonisch spreekuurtje (kun je gewoon bellen en krijg je de da vrij snel aan de lijn). Hier hoef je normaal niet voor te betalen. Als je je goed voelt bij deze dierenarts en hier de operatie uit wilt laten voeren kun je in ieder geval wel een gesprek vooraf vragen (lijkt mij normaal, zeker als je vragen hebt en wat dingen wilt bespreken). Of je hier dan echter een 'consult' voor zou moeten betalen weet ik niet. Als hij nog niet zou weten dat hij de operatie uit zou mogen voeren kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Op moment dat hij de operatie wel mag doen, zou ik bijna zeggen dat ie dat in de compleet prijs mee kan nemen (maar daar heb ik ook geen ervaring mee).
Zorg in ieder geval dat je al je vragen duidelijk op een rijtje hebt (liefst op papier geschreven).
Dan verloopt zo'n gesprek ook veel ordelijker en wordt je niet zo makkelijk overrompeld.
Heb je zelf een digitale keukenweegschaal. Weegschalen kunnen inderdaad wat van elkaar afwijken. Vandaar dat het handig is elke keer op dezelfde weegschaal te meten. Ik heb hier ooit een nieuwe moeten kopen omdat die flinke jongen van mij boven de 5kg uit kwam (en mijn dig. keukenweegschaal ging maar tot 5kg ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
De dierenarts heeft het daar dus niet over gehad, als er wel echt een galopritme is geconstateerd ( dat heeft met bepaalde tonen te maken) dan denk ik ook niet dat er zo makkelijk gedaan zou zijn over geen bloedonderzoek en de narcose.
Ik heb het niet over nog meer dierenartsen, ik heb het over verder kijken.
Een kat die zoveel afvalt, een te hoge hartslag heeft en regelmatig braakt daar is meer mee aan de hand.
Weegschalen tussen dierenartsen kunnen verschillen.
Uitleg van de bloeduitslagen of andere dingen vallen gewoon onder het consult en als iets niet duidelijk is is het navragen van dingen gewoon gratis, tenzij het om een totaal ander probleem gaat.
Een ureum van 14 verklaard de klachten niet en die kan iets verhoogd zijn door het braken of eiwit rijk eten.
Ik heb het niet over nog meer dierenartsen, ik heb het over verder kijken.
Een kat die zoveel afvalt, een te hoge hartslag heeft en regelmatig braakt daar is meer mee aan de hand.
Weegschalen tussen dierenartsen kunnen verschillen.
Uitleg van de bloeduitslagen of andere dingen vallen gewoon onder het consult en als iets niet duidelijk is is het navragen van dingen gewoon gratis, tenzij het om een totaal ander probleem gaat.
Een ureum van 14 verklaard de klachten niet en die kan iets verhoogd zijn door het braken of eiwit rijk eten.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
Toen je gisteren bij de second opinion arts was , heb je toch ook verteld dat Okki al lange tijd afvalt en al 2 weken braakt?
Wat zei die arts daar dan over?
Ik neem aan dat ze weet dat je voor een seconde opinion kwam. Heb je dan ook gevraagd waarom zij de staart niet eerst zou proberen te redden?
Wat zei die arts daar dan over?
Ik neem aan dat ze weet dat je voor een seconde opinion kwam. Heb je dan ook gevraagd waarom zij de staart niet eerst zou proberen te redden?
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios schreef: ↑22 sep 2023 13:36 De dierenarts heeft het daar dus niet over gehad, als er wel echt een galopritme is geconstateerd ( dat heeft met bepaalde tonen te maken) dan denk ik ook niet dat er zo makkelijk gedaan zou zijn over geen bloedonderzoek en de narcose.
Deze zin begrijp ik niet helemaal.
Een galopritme kun jij zelf niet constateren, dat heeft te maken met bepaalde toonsoorten.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise
En wat noem jij overigens een galopritme (in rust dus)? Want de hartslag van katten ligt over het algemeen vrij hoog (vergeleken met mensen).
De normale frequentie van de kat ligt tussen de 120 en 200 slagen per minuut.
Grtz, Rik
Hoe heb je de hartslag opgemeten? met je oor of ook gevoeld?
Hier meer info over galopritme bij een kat:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/hartproblemen-kat/
je kunt een normale hartslag ook interpreteren als een galop maar dat wordt daar niet mee bedoeld.
Hier meer info over galopritme bij een kat:
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/hartproblemen-kat/
je kunt een normale hartslag ook interpreteren als een galop maar dat wordt daar niet mee bedoeld.
Groetjes, Denise
Groetjes, Denise