Zieke kat onbekende ziekte?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Essie167
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 08:35

Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Essie167 »

Goedemorgen allemaal!

Ik weet niet of er op dit forum al een onderwerp is zoals de mijne maar ik kan niet meer langer wachten.. Mijn lieve kater Loki is nu al bijna een hele week aan het tobben en kampt met ziekte/pijn.

Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet, misschien hebben jullie iets soortgelijks meegemaakt of herkennen jullie wat er aan de hand is.

Om te beginnen Loki is een gecastreerde kater van 2,5 jaar oud en heeft astma.
Afgelopen week was die erg sloom en veel aan het bibberen als die lekker rustig lag.
Doordat hij niet meer zichzelf was vond ik het noodzakelijk om een bezoekje te geven aan de dierenarts. Hij heeft toen een injectie van metacam gehad en ik heb metacam mee naar huis gekregen. Van de injectie knapte hij wat op en werd weer wat helderder. Echter de volgende dag waren we weer terug bij af.. Wel de metacam toegediend maar ik zag geen verbetering.
Met de dierenarts overlegd na 2 dagen en zij stelde een bloedonderzoek voor omdat ze veder niet veel voor mij konden betekenen. Deze heb ik die dag niet gedaan omdat bij mijn oude dierenarts een bloedonderzoek niet geslaagd was omdat hij zo gestresst was. Dus ik zou het afgelopen dinsdag gaan doen met een kalmeringsmiddel.
Dit is gister allemaal gelukt hij heeft een uitgebreid onderzoek gehad en alles zonder kalmeringsmiddel! Het bloedonderzoek geeft geen afwijkingen wel had hij nog wat verhoging. Hij heeft weer een prikje gehad met metacam een anti misselijkheids middel en een prikje met wat vitamines.

Toen we gister thuis kwamen was die erg opgewekt we kregen weer kopjes en er kwam ook weer eens een mauwtje uit.
Nu helaas na een nacht slapen is die weer lusteloos en hij bibbert weer..
Ik weet absoluut niet weer waar ik het zoeken moet! Aanstaande vrijdag staat er een echografie voor hem ingepland maar ik kan gewoon niet langer meer in onzekerheid blijven zitten.

Hebben jullie tips? Of iets meegemaakt wat erop lijkt?
Graag hoor ik het van jullie!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend naar voor jou en Loki,

Ik denk dat een echo goed is om als vervolgstap te doen.
Heb je het idee dat Loki pijn heeft? En kwam de lusteloosheid terug nadat de pijnstilling uitgewerkt was?
Als je het niet vertrouwd en niet af wil wachten trek dan gewoon aan de bel bij de dierenarts.
Hoe gaat het met eten en drinken?

Is zijn astma onder controle?
Geef je daar medicijnen voor? zo ja is daar iets aan veranderd? ( verhoging/verlaging of een andere soort? )
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door nellebel »

ik vind het wel altijd heel bijzonder dat een DA meteen begint met Metacam als pijnstiller zonder te weten wat de kat mankeert. vooral omdat metacam zulke akelige gevolgen kan hebben. wil je niet bang maken hoor. maar door de pijn weg te nemen kan je kat zich weer redelijk normaal gaan gedragen maar uiteindelijk weet je dan nog niet wat er aan de hand is. dus waarom zoiets geven zonder idee wat er speelt??
en waar wordt de echo van gemaakt? buik, blaas, longen, hart, rug? wat hebben ze allemaal gecheckt met het bloedonderzoek? want bij een standaard bloedonderzoek wordt niet heel veel gecontroleerd (vaak infecties, nieren, ). waar zijn ze specifiek naar op zoek? hebben ze zijn temperatuur gecontroleerd?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Essie167
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 08:35

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Essie167 »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het idee dst Loki inderdaad pijn heeft (gehad)
Ik meld dit tussen haakjes omdat ik bang ben dat het nog steeds niet over is.
Zijn astma is geheel onder controle met zijn weekelijkse puffer!

Ik heb gister de echo laten maken van zijn buik. Daar is obstipatie uit gekomen. Iets wat ik me wel kan voorstellen dat die daar flink last van heeft.
Hij heeft daarna 2 injecties gehad 1 om de ontlasting weer wat soepeler te maken en 1 tegen misselijkheid. Hij is opgewerkter en ik heb het idee dat die weer zichzelf word. Hij is nog niet 100% want hij bibbert nog steeds, niet meer zoals daarvoor constant maar nu alleen als die rustig ligt. Hij slaapt altijd boven op mij dus ik voel hem dan ook trillen. Meestal word ik er wakker van en dan geef ik heb een kriebel en kruipt hij tegen mij aan onder de dekens.

Hij heeft nog wel een lichte verhoging ik denk ook dat dit de reden is van het bibberen. Ook hebben ze afgelopen dinsdag een uitgebreid bloedonderzoek gedaan bij hem.

Ik ben blij dat ik weer kopjes krijg en dat die weer wat alerter reageert! Drinken doet die gewoon en is niet anders dan normaal, helaas is dit nog niet het geval met zijn eetlust. Hij eet wel krijgt nu ook alleen natvoer van trovet. Normaal ging zijn bakje altijd leeg nu helaas niet. Ergens baart dit met het gebibber me wel nog wat zorgen.. Misschien kunnen jullie mij veder helpen met deze antwoorden?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Synemios »

Het is fijn dat je weer wat kopjes krijgt

Van obstipatie kunnen ze behoorlijk last hebben, maar daar krijgen ze geen verhoging van.
Wat zeggen ze dan over die verhoging en dat bibberen?
zijn eetlust dat kan wel met obstipatie te maken hebben.

Hebben ze geen ander voer advies gegeven?
Bijvoorbeeld deze:

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... arm/700482
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Essie167
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 08:35

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Essie167 »

Over de verhoging en het bibberen word niet veel gezegd. Tot nu toe bibbert hij bijna niet meer gelukkig.
Ze hebben wel gezegd dat het bibberen kan komen door zijn verhoging.
Persoonlijk denk ik dat het komt door zijn ontstoken ogen. Deze zijn ook nog steeds niet over ze zijn nog een kleine verdikking en er komt ook nog wat prut uit.

Vandaag zou ik weer contact hebben met de dierenarts en dan ga ik hier ook even navraag over doen. Ik hoop ook dat ze mij telefonisch hiermee kunnen helpen. Ik zie het niet zitten om weer met Loki naar de dierenarts te moeten het is in de afgelopen week al erg stressvol voor hem geweest. Begrijp me niet verkeerd als het echt nodig is ga ik zeker wel! Maar Loki reageert best wel op stress dus ik voorkom het liever!

Tot nu toe gaat het de goede kant op maar er zijn dus een aantal puntjes wat ik nog lastig vind.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Synemios »

Ik zie nergens iets over die ontstoken ogen staan, maar als dat ook aanwezig is dan zou het ook nog een virus kunnen zijn.
En nee ik begrijp dat je niet steeds heen en weer wilt gaan naar de dierenarts, ik denk ook niet dat dat nu iets toevoegt want ze hebben hem al gezien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Essie167
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 08:35

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Essie167 »

Ooh klopt dit ben ik vergeten te vermelden!
7 weken geleden hebben wij een kitten in huis genomen die begon vrij snel last te krijgen van haar oogje. Loki en Muppet (zo heet de kitten) kunnen het erg goed met elkaar vinden liggen graag samen (nu op het moment niet) en Loki wast haar ook. Ik denk dat Loki het daarom van Muppet heeft overgenomen.
Nu zijn we enige tijd veder en Loki zijn oogjes zijn nog wat dikkig en als je naar zn binneste ooglid kijkt zie je dat het rood en geïrriteerd is.
Ik heb toen een zalfje meegekregen van de dierenarts wat voor Muppet goed heeft geholpen! Helaas bij Loki niet op de manier waar ik op hoopte..

Ik heb maandag weer contact met de dierenarts voor zijn ogen.
Nu gaat het redelijk goed met hem! Zijn persoonlijkheid komt beetje bij beetje weer terug al ben ik wel bang dat hij nooit meer helemaal de oude zal worden.

Wel maak ik me ergens nog zorgen om het bibberen/stuiptrekkingen. Ik heb hem nu echt even goed bestudeerd en zijn ‘bibberen’ heeft toch wat meer weg van stuiptrekkingen. Hebben jullie hier nog tips voor?
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Zieke kat onbekende ziekte?

Bericht door Nikki74 »

Hoe is het afgelopen?
groetjes Nikki en de 2 bengels
Plaats reactie