Uitzaaiingen in longen bij melkkliertumor

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Yvdb1986
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2023 22:51

Uitzaaiingen in longen bij melkkliertumor

Bericht door Yvdb1986 »

Ik ben nieuw hier.
Mijn katje is nu 13 jaar oud.
In oktober 2022 heeft ze een operatie gehad voor een tumor bij de melkklieren.
Toen waren de longen nog ok.
Begin mei voelde ik weer wat.
Meteen een afspraak gemaakt bij de DA.
Die bevestigde dat er inderdaad wat zat die er niet hoorde.
Afspraak voor operatie ingepland voor eind mei, op een vrijdag zodat ik haar in het weekend in de gaten kon houden.
Afgelopen vrijdag zou het gebeuren.
De DA belde me met de vraag of ik akkoord ging met fotos nemen.
Ik gaf akkoord en ze zei me dat als alles ok was ze meteen zouden beginnen dan met de operatie. Als er slecht nieuws was dan zou ze me opbellen.
Best wel spannend.
Na 15 minuten dacht ik eigenlijk wel dat het goed zat. Tot ze belde.
Uitzaaiingen in de longen, en dan opereren ze niet meer.
Ik kon haar ophalen in de middag.
Door de uitzaaiingen zal ze op een gegeven moment moeite krijgen met ademen.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Is er een beetje een tijdlijn?

Ik weet dat elke kat anders is.
Ik tast eigenlijk een beetje in het duister.
De tijd dat ik nog met haar heb....
Ook al wil ik gewoon van elk moment genieten... Ik wil ook een beetje voorbereid zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Uitzaaiingen in longen bij melkkliertumor

Bericht door Rik »

Wat verdrietig.
Ik heb er zelf geen ervaringen mee. Maar ik denk dat dit een kwestie van hooguit een paar maanden zal zijn.
Je zult dus goed in de gaten moeten houden wanneer het ongemakkelijk wordt voor je katje.

Je zou de volgende topics even door kunnen lezen (daar staan ook wat tijdlijnen).
Uiteraard zal de dierenarts hier overigens ook wel een oordeel over kunnen geven, neem ik aan.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=34445
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 27&t=32998
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... =9&t=31799
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Uitzaaiingen in longen bij melkkliertumor

Bericht door Dinky »

Ik heb wel ervaring met een aggressieve longtumor. Ik heb alleen geen idee qua tijdlijn vanaf ontstaan want onze Dinky had er al klachten van waardoor we het ontdekten.

Hier begon het met slecht eten toen we op vakantie waren. Bij thuiskomst van vakantie leek ze wat benauwd en zijn we de volgende dag langs de da gegaan. Die hoorde wat vocht in de longen en ze kreeg vochtafdrijvende medicatie. Dat was op vrijdag. De da dacht aan hartprobleem en de dinsdag er op konden we terecht bij de internist. Die zag dat het hart prima was maar zag wel iets in de longen wat ontsteking kon zijn of tumor. Dat laatste leek hem onwaarschijnlijk door de vorm. Ik kon er voor kiezen om onder narcose punctie te laten doen waarbij ze ook beter in de keel konden kijken. Dat is diezelfde dag gedaan en stembanden bleken enorm opgezet met mogelijk sprake van stemband verlamming. Ze heeft injectie prednison gehad en die avond was ze weer zichzelf en at ze weer. Volgende ochtend at ze ook nog maar nadat ik naar mijn werk was gegaan werd ze enorm benauwd en ben ik naar huis gekomen en hebben we haar laten gaan. Dag daarna kregen we de uitslag van de punctie dat het dus agressieve longtumor was.

Kortom, let vooral op qua benauwdheid. Als ze gaat ademen met bekje open dan is de kans groot dat dat het moment is om te laten gaan. Hoe snel dat zal zijn is niet te zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: Uitzaaiingen in longen bij melkkliertumor

Bericht door ciliman »

Lees dit bericht nu pas doordat ik zelf recent na lange tijd weer op het forum kwam door problemen met 1 vd poezies, bericht is al wel een maand geleden maar wil toch nog even reageren. Heb ook de pech gehad om Lola op 11-jarige leeftijd te verliezen door melkkliertumoren met uitzaaiing nr longen. Ze werd in maart voor de 1ste keer geopereerd en een stuk vd melkklierlijst weggenomen, toen was er nog niets zichtbaar op de longen maar schijnt echt miniscuul klein te zijn en enkel op scan zichtbaar en niet op gewone rx, in juni ging ze nog eens onder het mes en kort daarna nog eens maar dan voor blaasgruis. 16 dec was ze op, van de dag tevoren zag je dat ze heel erg stil was en meer moeite had om te ademen en dan weet je dat het tijd is om los te laten, melkkliertumoren komen niet zo veel voor en meestal bij poezen die niet of op vrij late leeftijd steriel gemaakt worden maar ik had de pech dat ondanks Lola op 6 maanden gesteriliseerd werd, ze het toch nog kreeg, die laatste dag zag je gewoon dat ze aan rust toe was, ze at toen ook al wat minder, anders moest ze in een dwangkooi naar de dierenarts en moest ze daar plat gespoten worden vooraleer je aan haar kon komen, die laatste rit lag ze gewoon op een dekentje terwijl de dierenarts haar liet inslapen. Het is nooit fijn om ze op die manier te moeten verliezen maar we hebben toch nog een dik half jaar na diagnose gehad samen, om je een idee te geven maar kan natuurlijk van poes tot poes anders zijn hé, bij haar was de tumor alleszins heel kwaadaardig, in de hoogste gradatie volgens het labo.
Plaats reactie