Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Ze eet heel weinig. Ik heb sinds woensdag een camera bij de voerbakjes staan die elke beweging vastlegt. De brokjes die ze altijd heel lekker vond eet ze helemaal niet meer. Ik heb nu ook iets van Iams en daar eet ze iets van. Normaal kregen ze ook s avonds samen een klein blikje gourmet zalmpaté, en die wil ze ook niet meer. Ik heb nu zo'n doos met zakjes van gourmet en daar vind ze alleen de tonijn wel enigszins lekker van. Maar ze eet dan maar een heel klein beetje, gisteravond 40 gram. Het gekke is als ik aanstalten maakt om iets open te maken ze heel blij komt aangerend. En dan zet ik het neer en dan snuffelt ze en loopt weg.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Asse-Poes »

puksji schreef: 28 mei 2023 21:53 Het gekke is als ik aanstalten maakt om iets open te maken ze heel blij komt aangerend. En dan zet ik het neer en dan snuffelt ze en loopt weg.
Dat klinkt als een gebitsprobleem. Wel willen eten maar niet kunnen.

Je hebt er nu niets aan, maar het is wel handig als je haar 1x per week op de weegschaal zet. Dan weet je straks in ieder geval of ze blijvend afvalt.

Slim idee, die camera bij het voerbakje!

Ander idee: toen Bellow zo ziek was en eetstakingen had, gaf ik liquid snoepstaafjes van Vitakraft. Dat deed ik ook over zijn brokjes. Bij hem werkte dat.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Synemios »

Dit gedrag wijst ook op misselijkheid.
Ik ga er vanuit dat die dierenarts het gebit ook wel nagekeken heeft.


https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Mijn kat kan niet eten
Veel misselijke katten krijgen een afkeer tegen hun normale brokken. Ze rennen wel naar hun etensbakje, maar kijken dan teleurgesteld naar de inhoud. Veel eigenaren denken dat hun kat wel wil, maar niet kan eten (of slikken). Dat is vaak niet juist. Waarschijnlijk zal de kat een totaal ander voer wel eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Asse-Poes »

Daar dacht ik eerst ook aan, maar Inge zei dat ze inmiddels een heel magazijn met voer heeft staan. Dat is het dus ook niet 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Synemios schreef: 28 mei 2023 22:33 Dit gedrag wijst ook op misselijkheid.
Ik ga er vanuit dat die dierenarts het gebit ook wel nagekeken heeft.


https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Gebit is nagekeken.
Goed stuk! Ik denk dus zelf ook dat het is begonnen met die inenting en prednison en mijn vakantie, en nu een vicieuze cirkel
geworden. Niet eten,missellijk door niet eten, en dus niet eten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Asse-Poes schreef: 28 mei 2023 22:07

Ander idee: toen Bellow zo ziek was en eetstakingen had, gaf ik liquid snoepstaafjes van Vitakraft. Dat deed ik ook over zijn brokjes. Bij hem werkte dat.
Die lust ze niet :-(
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5148
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Synemios »

Asse-Poes schreef: 28 mei 2023 23:40 Daar dacht ik eerst ook aan, maar Inge zei dat ze inmiddels een heel magazijn met voer heeft staan. Dat is het dus ook niet 😞
Dat hebben wij hier ook gehad, zieke /misselijke katten zijn ook kieskeurig dus die willen steeds wat anders, en soms dan eten ze er iets van en lopen ze toch weer weg om te weigeren.
En zo blijf je dus door gaan met nieuw voer geven wat ze dan weer even eten.
Ik had hier met Lizzy ook hetzelfde, steeds wat anders willen om het vervolgens weer te weigeren.
Uiteindelijk ben ik zelf gaan koken ivm die allergie en dat waardeerde ze ook maar heel even.

Die vitakraft was een goed idee, maar als ze die niet lust is een ander idee is om er cosma snoepjes of andere snoepjes overheen te strooien.
Maar die misselijkheid moet eerst verdwijnen, kring moet doorbroken worden.

Ik weet niet of je dit al weet Inge, maar bij sommige katten werkt de cerenia in pilvorm pas als ze eerst een injectie gekregen hebben.
En anders is er ook nog emeprid/primperid.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door castratenkoor »

Is ze makkelijk met een spuitje te voeren?

Ik heb Maks helemaal laten nakijken, bloeduitslagen helemaal goed, niks in de buik te voelen en gebit in orde. Ik geef hem nu 4 x daag 20 ml. Hill's I/D (vorig jaar bij bloeduitslagen waren zijn leverwaardes aan de hoge kant, nu niet meer) met een spuitje en daar doet hij het goed op. Van brokken moet hij steeds braken en op deze manier gaat het wel goed. Hij lijkt het zelfs lekker te vinden op deze manier.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

castratenkoor schreef: 29 mei 2023 07:52 Is ze makkelijk met een spuitje te voeren?

Ik heb Maks helemaal laten nakijken, bloeduitslagen helemaal goed, niks in de buik te voelen en gebit in orde. Ik geef hem nu 4 x daag 20 ml. Hill's I/D (vorig jaar bij bloeduitslagen waren zijn leverwaardes aan de hoge kant, nu niet meer) met een spuitje en daar doet hij het goed op. Van brokken moet hij steeds braken en op deze manier gaat het wel goed. Hij lijkt het zelfs lekker te vinden op deze manier.
Net als Sunna dus, behalve dan dat ze niet braakt. Maar het is toch gek dat er niets te vinden is waarom ze niet meer willen eten?
Vannacht heb ik haar ten einde raad spuitje gevoerd. Ik had nog een blikje Hill's A/D en daar is 3/4 van op. Het ging wel redelijk makkelijk, maar ze werd er wel van streek van. Balen nu dat de dierenarts dicht is en ik geen nieuwe blikjes kan halen. Iemand op marktplaats biedt 4 blikjes aan die houdbaar waren tot augustus 2022, ik weet niet of die nog goed zullen zijn?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Synemios schreef: 29 mei 2023 00:24 Dat hebben wij hier ook gehad, zieke /misselijke katten zijn ook kieskeurig dus die willen steeds wat anders, en soms dan eten ze er iets van en lopen ze toch weer weg om te weigeren.
En zo blijf je dus door gaan met nieuw voer geven wat ze dan weer even eten.
Ik had hier met Lizzy ook hetzelfde, steeds wat anders willen om het vervolgens weer te weigeren.
Uiteindelijk ben ik zelf gaan koken ivm die allergie en dat waardeerde ze ook maar heel even.

Die vitakraft was een goed idee, maar als ze die niet lust is een ander idee is om er cosma snoepjes of andere snoepjes overheen te strooien.
Ze is altijd een moeilijke eter geweest en snoepjes wordt ze ook niet heel blij van.
Ik kreeg haar 3 jaar geleden op 9 jarige leeftijd, en de vorige eigenaar voerde Purizon. Daar heb ik haar gelukkig vanaf kunnen krijgen omdat ze daar dikke grote stinkende drollen van legde. Peppie kreeg nog steeds RC hypoallergeen omdat Puk dat moest eten, en dat vindt ze lekker. Sunna ging daar ook van eten en tot even geleden deed ze het daar goed op. s Avonds krijgen ze samen een blikje gourmet zalmpaté. De enige snoepjes die ze wel wilde waren Whiskas Temptations rund, maar hooguit een stuk of 6. Maar die wil ze ook niet meer.

De zakjes met tonijn nu dus ook niet meer.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Rik »

Zouden ze een haarbal altijd goed zien op een echo???
Hoe oud is Sunna?

Toen Bowy ik denk een jaar of 2 was, heb ik ooit een inslaapadvies gekregen voor haar. "Nee meneer, het is absoluut geen haarbal, ik kan niets voelen". Na een week opname mocht ze 'opgegeven' naar huis met het inslaapadvies omdat ze nog steeds niet at. Thuisgekomen kruipt ze uit haar mand, aarzelt even en kotst vervolgens een enorme haarbal uit.

Mochten ze niets vinden dan zou een endoscopie ook altijd nog een optie zijn.
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... arbal-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door castratenkoor »

Ik weet niet waar je woont maar ik heb nog 1 blik Hill's A/D houdbaar tot 6-2024.
Ik zou persoonlijk die veel te oude blikken niet nemen.......

Maar is er in je gemeente geen dienstdoende dierenarts open waar je wat kunt halen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1696
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door Asse-Poes »

castratenkoor schreef: 29 mei 2023 11:14
Maar is er in je gemeente geen dienstdoende dierenarts open waar je wat kunt halen?
Goed idee!

Ik gebruikte voor Bellow Royal Canin Mother and Babycat mousse. Kan prima gebruikt worden voor spuitjesvoeren. Dat was een tip van mijn DA omdat Bellow geen Hills a/d en RC Recovery lust.
Ik kocht ze bij Intratuin. (Vandaag open).

Ik vond blikvoer van augustus 2022 ook oud, maar ik ben eens ga zoeken op internet.
https://www.prepz.nl/nl/blogs/preppen/h ... heidsdatum!


Blik moet wel onbeschadigd zijn, niet bol staan en geen deuk hebben.
Blikvoer van jaaaaaaren oud kan dus nog gegeten worden. Ik herinner me foto's van Russische soldaten met blikvoeding van jaren oud 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Ik heb net 3 blikjes via mp vlakbij opgehaald voor 5,- :grin:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Poes eet niet meer, welke eetlustopwekker?

Bericht door puksji »

Rik schreef: 29 mei 2023 10:32 Zouden ze een haarbal altijd goed zien op een echo???
Hoe oud is Sunna?

Toen Bowy ik denk een jaar of 2 was, heb ik ooit een inslaapadvies gekregen voor haar. "Nee meneer, het is absoluut geen haarbal, ik kan niets voelen". Na een week opname mocht ze 'opgegeven' naar huis met het inslaapadvies omdat ze nog steeds niet at. Thuisgekomen kruipt ze uit haar mand, aarzelt even en kotst vervolgens een enorme haarbal uit.

Mochten ze niets vinden dan zou een endoscopie ook altijd nog een optie zijn.
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... arbal-kat/
Dat begin ik mij ook af te vragen...
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie