Hartafwijking; lotgenoten gezocht!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Spamber
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2023 15:30

Hartafwijking; lotgenoten gezocht!

Bericht door Spamber »

Hallo allemaal!

Ik heb mij geregistreerd op dit forum omdat onze lieve 4jarige Brits Korthaar Beau helaas een hartafwijking blijkt te hebben.
In december is hij een dagje goed ziek geweest (constant braken, koorts), heeft toen een anti-misselijkheid en koortsverlagend spuitje gehad en daarna ging het weer, maar sindsdien viel mij op hoe snel zijn ademhaling was vergeleken met onze andere kat.

Toen het mij net opviel zat hij rond de 30. We moesten toch voor zijn jaarlijkse controle dus meteen aangekaart. De DA zei dat 30 nog niet schokkend was en hoorde verder niets geks aan zijn hart en longen.
Toch hield het mij de weken erna constant bezig. Zijn ademhaling werd geleidelijk steeds sneller, rond de 40, afgelopen woensdag zat hij op 60(!) per minuut. We zijn de volgende dag meteen naar de DA gegaan.

Beau is in een zuurstofkabine gelegd terwijl zijn röntgenfoto werd beoordeeld. Er zat een beetje vocht achter zijn longen en zijn hartje is iets vergroot.
Maandag gaan we voor de echo. Ik vermoed zelf HCM.

Ik lees overal verhalen dat het eigenlijk al aflopende zaak is zodra er vocht achter de longen zit, maar de DA laat niets doorschemeren.
Ik ben natuurlijk absoluut nog niet klaar om afscheid van onze lieve Beau te nemen.
Hij krijgt nu vochtafdrijvers, zit in rust rond de 35 ademhalingen en komt redelijk actief over, eet goed, speelt zo nu en dan en zoekt ons nog op.

Nu hoop ik op lotgenoten en dan natuurlijk het aller liefst op hoopvolle verhalen, maar alle ervaringen zijn welkom.

Liefs,
Amber, poes Esmee en katje Beau
Cerna

Re: Hartafwijking; lotgenoten gezocht!

Bericht door Cerna »

Gelukkig geen ervaring mee, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.
Heb zelf een Britje met een hartruis en ik weet hoe het voelt om in onzekerheid te leven. Gelukkig was bij haar niets aan de hand en een hartruis is geen HCM.

Toen we het net wisten van Yarah (ze was toen 5 daagjes bij ons) heb ik ervaringsverhalen gevraagd op facebook op de pagina van Neocat Britten. Toen kwamen er ook een aantal HCM-verhalen.
Misschien dat je je daar kunt aanmelden want ik geloof niet dat onder de vaste forumgebruikers mensen zitten met een kat met HCM: https://www.facebook.com/groups/221753274589807
Carolinevda
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2023 22:20

Re: Hartafwijking; lotgenoten gezocht!

Bericht door Carolinevda »

Hey Spamber,
Ik had ook een Britse korthaar. Hcm op 8 maanden ontdekt. Door medicatie en jaarlijkse opvolging is hij 13,8 jaar geworden. Hij is afgelopen dinsdag gestorven 😭
Caroline
Plaats reactie