Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Selma117 »

Goedemiddag allemaal! Uiteraard is er al contact en consult bij de dierenarts geweest, maar vind ik het toch prettig om hier even mijn verhaal te delen. Wie weet heeft iemand wel een gouden tip. Even iets meer over de situatie: Ik heb een poes, Isa, van 5. Ik heb haar geadopteerd uit Griekenland, en heb haar onderhand al 4.5 jaar :). Helaas is mijn andere kat Ciro(was ook een griek, maar zelf meegenomen) 5 maanden geleden overleden na een paar maanden flink ziek te zijn geweest (spijsverteringproblemen, IBD, alvleesklier..). Ik vind mede doordat dat zo vers in het geheugen zit, de situatie best wel stressvol.. Isa had de weken hierna, merkbaar moeite met de sitiuatie. Eerste dagen echt op haarzelf, zoekend (ze heeft hem wel overleden gezien) en na die eerste paar dagen vooral onzekerder thuis. Schrikken als er werd aangebeld, bij geluiden etc. Na een paar weken, was ze weer de oude. Een tijdje daarna (meerdere weken) begon ze wat minder te eten. Af en toe een keer overgeven, en wat meer slapen. Ook zag ik haar veel slikken. (Niet smakken, zoals je meestal ziet bij misselijkheid maar echt duidelijk slikken). Ontlasting was soms licht afwijkend (wat te zacht en wat meer dan normaal. Verder zelfde gewicht, mooie vacht etc. Naar de dierenarts, dierenarts vond haar er goed uitzien, alles voelde en klonk goed, behalve dat ze wel iets verdikking in de keel voelde. lnjectie cerenia gehad en novacam. Buiten dat ze even bij moest komen thuis omdat ze erg bang was naar en bij de dierenarts, knapte ze eigelijk meteen op . Cerenia heb ik niet meer hoeven geven, novacam heb ik wel een aantal dagen gegeven aangezien het ook iets van een ontsteking in de keel /pijn in de keel zou kunnen zijn. Die dagen ging het wel beter. Maar, er blijven dus klachten sluimerend aanwezig . Ik voel toch dat er iets niet helemaal klopt. Ze is ook niet persee een kat die het snel warm heeft of zoiets (was tuurlijk een warme zomer). Ze slaapt meer oogt wat 'slomer'. Haar poep is normaal, alleen heeft ze wel altijd 3 poepjes per dag. Dit vind ik iets veel, maar is dus wel regelmatig..Ze eet op het moment gewoon goed. Ze weegt hetzelfde. Ze speelt wel, ong 1x per dag, maar oogt toch minder actief, en is meer op haarzelf. Normaal is ze best aanwezig, plakkerig, actief. Haar vacht oogt goed, ze niest, hoest etc niet. Ook lijkt ze geen bewegingspijn of zoiets te hebben.. het slikken zie ik haar nog steeds wel doen. Maar, geef ik haar cerenia, (op een iets minder goed moment dan dat het nu bijv gaat) knapt ze naar mijn idee niet persee op. Maar als ik haar novacam geef, heb ik WEL het idee dat ze zich beter voelt. Dan loopt ze meer rond, komt ze meer bij je etc. Verder heeft ze soms iets te regelmatig last van haarballen, meer dan 1x per maand, terwijl ik haar heel erg vaak borstel. Heeft ze al een probiotica kuur gehad (van merk organimal zonder toevoegingen). Ben een boekje aan het bijhouden, wat ik geef kwa voer, ontlasting etc. Brokken zijn van Trovet (konijn). En savonds krijgt ze, altijd al, een stukje gekookte kabeljauw. Ze kreeg altijd brokken van shesir (lam) maar ben toen al begonnen te kijken of ik ander voer kon proberen, dus ze kreeg de trovet er al gedeeltelijk bij. Shesir is nu niet meer leverbaar, en ook ben ik er achtergekomen via de dierenwinkel, dat er bij een paar leveringen, de brokken afwijkend bleken te zijn.. Katten aten ze niet, en zijn er zelfs een paar ziek geworden. Natuurlijk weet je niet of het door de brokken komt, of omstandigheden van niet eten/ander eten eten, maar ze hebben al lang levering problemen en er is dus iets in ieder geval niet goed geweest. Dit is iets om ook in gedachte te houden. Ze kreeg altijd wisselend natvoer ook van shesir, meestal tonijn met iets (en dan wisselend) dat geef ik nu niet. Het is dus een ingewikkelde situatie, die aan de ene kant niet zo heel 'erg' oogt, maar toch klopt er iets niet. Uiteraard neem ik weer contact op met de dierenarts, volgende stap zou sowieso een bloedonderzoek zijn. Ik zal uiteraard het shesir verhaal bespreken. Maar, herkend iemand iets.. heeft iemand een idee? Ik hoor het graag!! Mijn idee was nog, evt wat langer novacam geven? Ik weet dat dit middel ook nadelen kan hebben, maar misschien als ik het wat langer geef, kan het een evt ontsteking echt aanpakken? :smile: **nog even ter aanvulling. Ik denk uiteraard ook aan een stukje mentaal, misschien wisselwerking. Het is een sociale, jonge, vrolijke kat die het leuk vind om interactie te hebben. Ze is nu natuurlijk alleen (ik ben veel thuis, maar als enige dier). Misschien is ze wel eenzaam, misschien zelf een beetje sip, onderprikkeld.. Ik denk dus ook over een maatje voor haar en heb al een leuke kandidaat gevonden.. maar wil toch weten of ze wel fysiek oke is. Dat ze opknapt van de novacam zegt tuurlijk wel iets.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Selma117 schreef: 09 sep 2022 12:25 Uiteraard neem ik weer contact op met de dierenarts, volgende stap zou sowieso een bloedonderzoek zijn.
Het verhaal was wat moeilijk te lezen omdat alles achter elkaar stond, maar mijn eerste reactie was ook "is er al een bloedonderzoek gedaan?". Goed te lezen dat dat de volgende stap is (want het kan een kwestie zijn van misselijkheid i.c.m. nierproblemen, om maar wat te noemen).
Selma117 schreef: 09 sep 2022 12:25 Mijn idee was nog, evt wat langer novacam geven? Ik weet dat dit middel ook nadelen kan hebben, maar misschien als ik het wat langer geef, kan het een evt ontsteking echt aanpakken?
Ja, dat begreep ik dan al niet. Als er bijvoorbeeld werkelijk intern een probleem is, dan kan het dus zijn dat novacam het alleen maar erger maakt. Normaal zou je willen dat er een bloedonderzoek gedaan wordt voordat er novacam (of dergelijke) gegeven wordt. Voor een enkele keer een paar dagen kun je het nog wel geven (om dingen uit te sluiten), maar niet zomaar om het langere tijd te geven.

Hopelijk krijg je snel uitsluitsel over eventuele oorzaken en is het goed te behandelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Anne »

Het enige wat mij te binnen schiet is dat drie poepjes per dag best wel veel is en dat dat op een voedselovergevoeligheid kan wijzen. Dan nemen de darmen niet alle voedingstoffen op en heb je meer ontlasting
Is ze ook afgevallen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 09 sep 2022 12:45 Het verhaal was wat moeilijk te lezen omdat alles achter elkaar stond
Was ook mijn idee. Ik ben halverwege het verhaal afgehaakt :-(
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Selma117 »

Sorry! Het is nou eenmaal een ingewikkeld verhaal, met een aantal 'mogelijkheden' maar had even wat meer alinea's toe moeten voegen zodat het niet zo een lap tekst werd ;).
Ze is niet afgevallen, ze weegt precies hetzelfde. Ze eet op het moment dus al weken goed.
Ik vind 3 poepjes ook veel, en ben inderdaad al bezig met het stuk voeding. Ook krabte ze namelijk af en toe (niet heel veel) aan kop/keelgebied. Dit zou natuurlijk ook met de keel temaken kunnen hebben. Maar deed mij ook denken aan voedselovergevoeligheid. Ze krijgt nu trovet brokken(al langere tijd gedeeltelijk, maar sinds kort dus als enige brok).
Verder krijgt ze alleen gekookte kabeljauw, in de avond. Natvoer, van die zelfde lijn (of ander natvoer met vlees) eet ze namelijk niet. Natuurlijk zou ik kunnen proberen om ook de vis niet meer te geven, maar alles in 1 klap veranderen lijkt me ook niet goed, en dan zou ze ook enkel brokken krijgen.
De metacam is inderdaad maar een aantal dagen gegeven, en hiervan knapte ze duidelijk op. Er is toen nog niet voor bloedonderzoek gekozen, omdat de kat er goed uitzag, goed plaste, regelmatig poept. (Toen iets minder dan nu ong 2x per dag) en de dierenarts wat verdikking in de keel voelde, en icm het hebben van haarballen, uitging van waarschijnlijke irriatie in buik door haarballen, en in de keel door het overgeven. Het is alleen heel lastig bij haar haarbalpasta naar binnen te krijgen, ben het nu met een kleine capsule aan het proberen.
Maar dit verklaard natuurlijk niet de 3 poepjes per dag.
Deze zijn trouwens, in de ochtend, smiddags/late middag ergens snachts. Stevig, maar indrukbaar.
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Vage (spijsvertering)?klachten poes van 5

Bericht door Selma117 »

* helaas corrigeert mijn telefoon met uploaden het een en ander in ruimte tussen het verhaal in ;).
Plaats reactie