Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sacha6
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2022 10:34

Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Bericht door Sacha6 »

Help iedereen,

het is al een maandje dat ik merk dat mijn 17 jarige Perzische kattin minder en minder begon te eten. Korrels eet ze nu al een hele tijd niet meer, dus vooral haar natvoer ging nog binnen. Toen ook dat minder en minder binnenging besloot ik naar de dierenarts te gaan. Ik probeer haar dat zoveel mogelijk te besparen omdat ze een zeer angstige kat is en overgestresseerd geraakt bij een dierenarts bezoek.
Dus vorige maandag ging ik naar de dierenarts, hij stelde vast dat ze vermagerd was. ze ging van 3,8 naar 3,2.
Een bloedonderzoek laten uitvoeren want vermoedde dat haar nieren achteruit gingen. Het bloed onderzoek wees uit dat alles eigenlijk heel goed was. Mondje was ook zuiver.
Dus besloot de dierenarts om haar honger wat aan te wakkeren om haar een cortisonespuitje te geven om te kijken of dat hielp. Ik ben nu wel als de dood voor een cortisoneinjectie bij oudere katten omdat mijn zus haar kat gestorven is twee dagen na een cortisonespuit.
ik heb nog wat geprotesteerd maar hij overhaalde me uiteindelijk om het toch te laten doen...

Hier ging het enkel maar bergafwaarts....toen ik thuiskwam en het mandje op de grond zette en haar eruit liet komen zag ik meteen dat ze niet goed meer kon lopen op haar achterste poten. het was precies of ze constant weggleed.
Ik maakte me wel zorgen maar wist dat ze in het verleden als eens een gescheurde kruisband had gehad.
maar toen ik even later vond dat ze nogal snel en raar ademde heb ik in paniek terug de dierenart gebeld.
Ik mocht meteen naar hem terug. Daar stelde hij vast dat haar temperatuur een beetje gezakt was naar 37,5 maar dat kon door de dwangvoeding zijn die hij haar had toegediend. haar ademhaling was sneller maar oppervlakkig wat op stress duidde zei hij. hij keek haar poot na maar daar kon hij niks aan vinden.

Toen ik terug thuis was stabiliseerde haar ademhaling en ging ze veel slapen....
die avond en nacht vond ik haar echt slecht...apatisch en ze lag op haar zij met ogen half open.
Ze kan nog moeilijk op de bak en plaste bijgevolg net naast de bak.

De dag nadien ben ik tegen mijn zin beginnen met dwangvoeren. (ik vind niet dat ik een kat die ziek of misselijk is eten door haar strot moet duwen.
De woensdag merkte ik dat ze sleepte met haar ene achterpootje en daardoor blijft ze haken aan de rand van de bak als ze wilt plassen.
ik ben dan natuurlijk beginnen op te zoeken en was in paniek toen ik op een trombo embolie uitkwam.
maar het pootje word niet koud maar vind wel het kussentje en een paar tenen iets meer paars dan de andere.
Ondertussen heeft ze nu ook diarree door het dwangvoer. Ben dan ook even geminderd met dwangvoeten om te kijken of ze uit zichzelf gaat eten, maar nee eten wilt ze niet meer.
Heb al aan alles zitten denken, misschien heeft ze per ongeluk de cortisoneinjectie in een zenuw gekregen?
Morgen ga ik terug naar de dierenarts...maar vind het zo zielig, ze heeft nooit wat gemankeerd en vind het nu zo erg dat ze op 17 jaar plots moet gaan aftakelen, ik zit hier al heel de week te huilen....moet ik haar laten gaan??

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Bericht door Anne »

Allereerst, wat verdrietig om je oudere poes zo te moeten zien
Ten tweede begrijp ik niet dat je da je hier mee laat zitten
Heb je het teruggekoppeld naar hem, hoe zij zich gedroeg na dit bezoek en vooral na deze injectie?
En dan laat hij haar maar gewoon thuis zitten?
Op zich is het fantastisch dat er niks uit het bloedonderzoek is gekomen en vooral op zo'n leeftijd
Hier heeft mirtazapine ( eetlustopwekker) onze Bella heel goed geholpen om weer te eten en aan te komen. Zij is nu weer lekker mollig
Je zou om mirtazapine kunnen vragen. Jammer dat de da hierzelf niet aan heeft gedacht
Je zou alle uitslagen bij je da kunnen opvragen en hiermee naar een andere ( betere) da kunnen gaan. Dan hoeft er niet opnieuw bloedonderzoek plaats te vinden
Misschien is het zwakke achterpoot wel een tijdelijke bijwerking vd cortisone injectie?
Om de diarree te stoppen zou je tijdelijk kunnen overgaan op een dieetvoeding die de spijsverteringskanaal ontziet, zoals een sensitief of gastro intestinal
Maar dit alles zou ik bespreken met een meer betrokken da
Heel veel sterkte en beterschap met je lieve poes!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sacha6
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2022 10:34

Re: Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Bericht door Sacha6 »

Natuurlijk heb ik teruggebeld, maar krijg natuurlijk altijd zijn assistente/echtgenote aan de lijn.
Hij heeft ook die eetlustopwekker die in het oor moet worden aangebracht voorgesteld, maar wou het niet samen geven met de cortisone omdat, als het lukt, hij niet zou weten door wel middel van de twee het zou zijn.
Heeft die eetlustopwekker ook akelige bijwerkingen? ik heb gelezen dat het bevingen kan veroorzaken bij kat. Ik ben nu helemaal bang voor nare bijwerkingen. Ben doodsbenauwd om haar weer meer ongemak te bezorgen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Bericht door Anne »

Bijwerkingen kunnen altijd optreden, dat verschilt van kat tot kat
Ga maar eens googlen op de bijsluiter vd mirtazapine
Ik denk dat je het minste vd kwaden moet kiezen
Zoals het nu gaat gaat het ook niet goed
Dan is het beter je kat te laten inslapen dan haar zo te laten
Zelf zou ik op zoek gaan naar een da die wel betrokken is en die dit niet door zijn vrouw of assistent laat afhandelen. Je hebt potdorie toch ook betaalt voor de zorg???
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Kat eet niet meer en verlamd achterpootje na dierenartsbezoek...

Bericht door Carine74 »

Hoe is het nu afgelopen?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie