Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Hoi allemaal,

jaren geleden was ik hier met Noodle en Milo. Inmiddels is Milo er nog (nu 9 jaar), maar hij is ernstig ziek. Een korte omschrijving van de problemen:
- Vier jaar geleden gestart op onderhoudsdosis metacam (voor 2kg, elke 2 dagen) i.v.m. ernstige rugklachten waardoor hij niet meer kon lopen en springen. Corticosteroïde-injecties in de ruggengraat gekregen in Barendrecht, maar deze leidden tot chronische pancreatitis.
- Sinds 2018 3x pancreatitis, elke keer erop gekregen met dwangvoeding (trovet recovery liquid via spuitjesvoeding), omeprazol, cerenia.
- Dit voorjaar door stress thuis (ernstige ziekte partner) blaasproblemen; gestart met Puur cranberrycapsules bij het eten, Puur urogeni, en bach rescue druppels.

Sinds afgelopen zaterdag veel braken (zat. 11x, zon. 4x). Eerst veel vochtintake (halve drinkbak per keer) maar dit direct uitbraken. Sinds zondag geen vochtintake meer behalve gedwongen met spuitje. Dwangvoeding gegeven. Vanochtend spoed dierenarts, vermoeden tot recidive pancreatitis maar snapp test negatief. Wel afwijkende waarden (precieze getallen zijn mij onbekend):
- Kalium verlaagd
- Hematocriet verhoogd
- Ureum verhoogd
- Creatinine verhoogd
- Bloedglucose verhoogd
- Witte bloedcellen licht verhoogd

Ook is hij afgevallen. Wegens overgewicht ging hij elke week op de weegschaal. Vorige week zaterdag was hij 5.96kg. Nu woog hij bij de dierenarts 5.56kg. Hij is een Noorse Boskat (gecastreerd) en dit is veel te licht. Ook is er sprake van verlies van spiermassa geeft dierenarts aan.

Momenteel ligt hij aan een vocht- en kaliuminfuus bij de dierenarts.

Voor mijn gevoel wijst alles op nierfalen. Mogelijk door metacam? Wat zijn opties en waar moet ik aan denken? De dierenarts belt mij in de loop van de middag / avond met een update en ik wil graag voorbereid zijn. Vermoedelijk moet hij daar sowieso de nacht blijven, mogelijk zelfs naar het dierenziekenhuis in Arnhem want daar is 24uurs zorg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Rik »

Altijd vragen om de uitslagen op papier of via email. Gelijk ook vragen bij de factuur (die ik ook altijd allemaal bewaar). Juist doordat je dingen terug kunt kijken.

Eerste gedachte was bij mij ook... zsm aan het infuus.
4 jaar elke 2 dagen metacam... Pffff.

Het is bekend dat melixicam (werkzame deel in metacam) voor maagdarmproblemen kan zorgen en ook zwaar is op de nieren (hoewel in lage dosis iets minder dan normaal). Dit zal ook bekend zijn bij de DA. Wanneer het braken langer aanhoudt dan 2 dagen adviseren ze ook te stoppen met de meloxicam. Later (2 dagen na verwijnen van de klachten) zou dan weer met een lagere dosis gestart kunnen worden e.v. i.c.m. een maagzuurremmer. Maar als de nieren nu ook aangetast zijn denk ik dat er toch iets anders verzonnen moet worden (als hij goed uit deze dip kan komen maar de ernst is niet helemaal duidelijk door ontbreken van de uitslagen). Maar zeker met al 3x pancreatitis zou ik toch aan iets anders gaan denken voor de rugklachten. Maar met alles wat hij al gekregen heeft... Pff. Met 9 jaar heeft dat lichaampje al veel te verduren gekregen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Hey Rik,

Milo is gisteren met spoed geopereerd. Het bleek een prop van twijgjes en gras te zijn in de dunne darm, die alles volledig blokkeerde. Helaas was hij niet nuchter (maag overvol), en is er daardoor kans op aspiratiepneumonie. Maar er was geen andere optie dan opereren bij deze ileus. Hij ligt nog steeds aan het infuus bij de dierenarts. Het is nog even afwachten wanneer hij thuis komt, maar er is in ieder geval weer hoop!
Wel stoppen we met de metacam en gaat hij over op een maandelijkse injectie Solensia. Dat zou minder schadelijk moeten zijn.
Dankjewel voor je reactie!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Anne »

Heel veel beterschap voor jullie bikkel!!
Hopelijk knapt hij nu goed op🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Rik »

Oei, ook dat nog bovenop de pancreatitis gevoeligheid. Wel fijn dat ze goed voorzichtig zijn en hij nogmaals aan het infuus gehangen is.

Ja, solensia is redelijk nieuw (initieel voor artrose) maar zou perfect kunnen werken. Let wel op voor eventuele jeuk bijwerkingen. Als ze die niet heeft zou het een mooie oplossing zijn.

Er is een facebook pagina voor solensia met ervaringen.
Katten op Solensia
En een topic hier
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=34976

Hopelijk is hij snel weer beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door nellebel »

hoe gaat het nu met milo? hopelijk is de operatie goed gelukt en knapt hij snel op
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Bedankt voor de Facebook link, ik ga eens kijken.

Milo is vorige nacht goed doorgekomen. We zijn gisteren op ziekenbezoek geweest en hebben de prop eikenhoedjes en gras meegekregen. Mogelijk in de ren opgegeten...

Milo was gisteren wakker, alert, en boos op z'n rompertje. Behalve creatinine en ureum waren alle waarden goed. Deze daalden wel maar nog niet in het groen. Daarom gisteren en vannacht nog aan het infuus gebleven. Vandaag worden de waarden opnieuw gemeten. Hopelijk zijn ze in het groen, anders wordt er een echo gemaakt van de nieren en een nieuw plan bedacht.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Milo mag vanmiddag naar huis. Z'n waarden zijn nu creatinine 188 en ureum 12,8. Hij blijft nog aan het infuus tot eind van de middag en daarna worden we met nazorginstructies en controle-afspraken naar huis gestuurd met hem!
Zijn creatinine was oorspronkelijk 330 en z'n ureum in de 30. Het is dus wel goed gedaald, gelukkig!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door nellebel »

dat klinkt weer hoopvol. beterschap met hem
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Rik »

Gelukkig.

Ik zou binnenkort ook nog een urinetest laten doen. Bij eiwitverlies via de urine zou eventueel medicijnen nodig zijn (anders NIET, dus geen semintra geven zonder eiwitverlies in de urine).

Daarna waarschijnlijk (tijdelijk) nierdieet of misschien is voorlopig alleen ipakitine voldoende (door natvoer). Sowieso is natvoer goed voor het vocht.

En dan waarschijnlijk over een paar maanden weer bloed en urinecontrole om te kijken of het stabiel blijft.

Hopelijk voelt hij zich snel weer beter als hij thuis is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Dinky »

Wat een heftige dagen hebben jullie achter de rug met Milo! Hopelijk gaat alles nu weer terug naar normaal en mogen jullie na het herstel weer volop van hem genieten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Milo gaat gelukkig erg goed. Hij is nog niet terug naar normaal, maar vanochtend werd ik enthousiast begroet toen ik beneden kwam. Hij krijgt nu elk uur twee theelepels (=10ml) trovet recovery liquid. Gisteren was dat nog elk uur één theelepel dus dit is een verdubbeling. Dat gaat er elke keer in.
Morgen beginnen we met de tijd tussen de maaltijden te verruimen. Dat bouwen we langzaam op totdat we met een paar dagen op het oude schema zitten (vijf keer per dag). Ook hebben we morgenavond contact met de dierenarts om te horen hoelang we met de Trovet door moeten gaan, maar dat is sowieso tot en met zaterdagochtend. Milo eet normaal KVV, en het is even de vraag wanneer we hier weer rauw eten moeten voeren. Even overleggen dus.
Verder kan ik mededelen dat Milo gisteravond en vanochtend gepoept heeft (voor het eerst sinds vrijdag op zaterdagnacht), en dat hij ook al een paar keer is gaan plassen. Het spijsverteringssysteem is dus weer op gang!
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Milo's creatinine was vandaag 168 en zijn ureum 6.3. Vooruitgang dus. We houden hem i.o.m. de dierenarts voorlopig op nierdieet, en over drie maanden worden de waarden opnieuw geprikt. Maar ze zijn dus wederom gedaald en dat is hoopgevend!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Rik »

Fijn dat de nierwaardes wat meer genormaliseerd zijn. Het was dus echt acuut. Wel verstandig om het regelmatig te laten controleren want met jaren op die onderhoudsdosis metacam hebben die nieren wel wat te verduren gehad.

Hopelijk werkt de Solensia ook goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alle waarden afwijkend? Metacam-katje?

Bericht door Dinky »

Fijn dat zijn nieren nog gewoon werken!
Krijgt hij nu dan ook weer kvv? Ik weet dat bandit kvv nierdieet heeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie