Vraag over kat vloeistof geven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Tibor1984 »

Hoi hoi dierenliefhebbers,

Mijn kater Bobbie krijgt 3 keer per dag medicatie toegediend in vloeistofvorm. Hij heeft een galwegontsteking.

Ik geef hem zelf de vloeistof maar ik doe het toch anders dan wat ik online lees / zie.

De spuit maak ik klaar. Pak hem erbij en zet hem op een handdoek en praat met hem. Das nog hetzelfde. Ik zet mijn hand boven zijn kopje en til het een beetje op. Nu komt het verschil. Ik trek voorzichtig zijn bovenlip omhoog bij zijn snijtand en dan zet ik de spuit achter zijn snijtand en spuit ik voorzichtig te vloeistof tegen zijn gehemelte aan (dat was een tip van een dierenarts). Dus hij heeft zijn bek niet open, maar krijg het zo wel binnen. En hoor hem ook slikken.

Is dit ook een goede manier? Voor mij werkt het goed. Ook omdat Bobbie zijn bek heel moeilijk open doet.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes, Tibor
Pauw, Bobbie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Rik »

Tibor1984 schreef: 17 jul 2022 17:24 Is dit ook een goede manier? Voor mij werkt het goed. Ook omdat Bobbie zijn bek heel moeilijk open doet.
Het belangrijkste is eigenlijk hoe Bobbie er zelf onder is. Hoe hij het ervaart. En dat lijkt me prima te gaan. Als de andere manier bijvoorbeeld een en al stress zou geven dan is dat ook niet goed. Dus ik denk niet dat er één 'goede' manier is.

Ja, de goede manier is de manier die het minste stress voor de kat geeft en hetzelfde resultaat bereikt :-P
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Bel en Bonneke »

Ik heb gelukkig nog geen medicijnen hoeven geven Tibor. Dus van Beltain en Mabon kan ik geen ervaring delen.

Mijn hond Thom, nu overleden, gaf ik echter op precies die manier zijn vloeibaar medicijn.

Ik denk dus dat je het prima doet.

Een mooie graadmeter is altijd of het dier er rustig onder blijft, geen stress, en jij je er prettig bij voelt.

Dus is zeg dat hebben jullie prima gedaan


Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 17 jul 2022 17:41 Het belangrijkste is eigenlijk hoe Bobbie er zelf onder is. Hoe hij het ervaart. En dat lijkt me prima te gaan. Als de andere manier bijvoorbeeld een en al stress zou geven dan is dat ook niet goed. Dus ik denk niet dat er één 'goede' manier is.

Ja, de goede manier is de manier die het minste stress voor de kat geeft en hetzelfde resultaat bereikt :-P
Ja dit lijkt goed te gaan voor mij en hem. Hij begint er nu ook beetje aan te wennen hoe ik het doe zeg maar.

Bedankt voor je antwoord.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Tibor1984 »

Bel en Bonneke schreef: 17 jul 2022 17:53 Ik heb gelukkig nog geen medicijnen hoeven geven Tibor. Dus van Beltain en Mabon kan ik geen ervaring delen.

Mijn hond Thom, nu overleden, gaf ik echter op precies die manier zijn vloeibaar medicijn.

Ik denk dus dat je het prima doet.

Een mooie graadmeter is altijd of het dier er rustig onder blijft, geen stress, en jij je er prettig bij voelt.

Dus is zeg dat hebben jullie prima gedaan Afbeelding
Thanks dan blijf ik dit aanhouden. :)

Ik begon te twijfelen aan mezelf.

Thanks voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Dinky »

Wanneer de vloeistof in de bek komt is het een goede manier ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Vraag over kat vloeistof geven

Bericht door Tibor1984 »

Dinky schreef: 18 jul 2022 07:48 Wanneer de vloeistof in de bek komt is het een goede manier ;-)

Daar heb je een kunt inderdaad.
Plaats reactie