Fecesonderzoek

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Briddy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2022 09:42

Fecesonderzoek

Bericht door Briddy »

Mijn 2 kittens (nu 5 en 8 maanden oud) komen van een boerderij en ik deel graag mijn verhaal.

Cato (8 maanden) is al een hele tijd aan het sukkelen met diarree. :???: Toen ik het te lang vond duren ben ik naar de dierenarts gegaan. Die heeft haar helemaal onderzocht en ik heb toen een kuur stomorgyl meegekregen (5 dagen 2 pilletjes). Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor het geval ze hier niet mee geholpen zou zijn kreeg ik vast 3 opvangcontainers mee (een soort fotorolkokertje met minischep).

Even leek het verholpen (na 2 dagen was de kak weer en forme :eclap: ) maar helaas stond ze een week later ineens mijn slaapkamervloerbedekking onder te kakken in de vroege ochtend. :shock: Het was echt spuitpoep. Even dacht ik dat ze de kattenbak niet had gered, maar toen ik die avond thuis kwam van werk lag er een hele flater OP DE BANK op me te wachten. Dan kun je wel huilen kan ik je vertellen. :enaughty:

Ok, wat was dit? Communicatie ‘baasje het gaat echt nog niet goed met mij’? :-( Of dominantie (misschien ten aanzien van de foster kittens die ik tijdelijk had in de aparte kamer)? :evil: Al met al wilt een kat het van nature veel liever begraven, dus ik dacht dit is niet goed. :ehand:

Ik ben toen haar poep gaan verzamelen (vrijdag-zaterdag-zondag en zelfs maandag – lekker vers) om het maandagmorgen weg te brengen voor een fecesonderzoek. Ik schrok overigens wel enorm van de kosten zeg (80 euro!). Ik heb nog een tweede keer een drol op de bank gevonden en 1 x wilde ze er zelfs over heen plassen!!! Waar ik bij zat!!! Paniek alom. :cry:

Vandaag drie dagen later belde de DA. Er was gelukkig geen wormen-eieren of giardia aangetroffen maar wel iets van coccidiose. En dat komt normaal juist voor bij kittens van die enge catteries (katfabrieken) en heeft vooral te maken met hygiëne in het nest!

Zie: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/maag ... hond-kat/

Ik moet echter nog 2 dagen wachten op de uitslag van de tritrichomonas – kweek en dat is een hele vieze parasiet en die moet worden bestreden met ronidazol, iets wat ze normaal aan de duiven voeren en waar de kat allemaal enge bijwerkingen van kan krijgen (neurologische).

Zie: https://mcvoordieren.nl/kennisbank/tritrichomonas/

Heeft er iemand ervaring met deze twee? Hier staat trouwens dat het vooral bij raskatten voorkomt, terwijl ik juist de simpelste mix boerderij HTK poezen heb!

Die ranidazol schijnt heftig spul te zijn… en moet wel 2 weken worden gegeven! En ze kan er dus van gaan zwabberen of zelfs epileptische aanvallen van gaan krijgen. Je moet handschoenen aan om het te geven. Normaal is het voor de schapen! Ik vind het heftig? :icon_shifty:

Zie: https://www.uu.nl/sites/default/files/B ... v-008.pdf

Ze vroegen ook of die kleine Roxy (5 maanden) ergens last van heeft en alsof de duvel er mee speelt,… zag ik vandaag ook een erg dunne (wel op de bak) richting oranje drollie… Het zou niet verbazingwekkend zijn, omdat deze parasieten beide zeer besmettelijk zijn en mijn katten mega intiem met elkaar omgaan.

Ik heb de DA teruggebeld om te vragen wat te doen. Roxy zou eigenlijk haar sterilisatie krijgen over twee dagen, maar het lijkt mij verstandig om beide dames te behandelen op whatever er in de poep te vinden is (zonder dat zij herstellende is van een operatie). Dat was ze wel met mij eens (gelukkig niet ook nog een poeptest voor Roxy moeten doen, dan ben je ook weer een week verder + $$$) en dus hebben we de sterilisatie uitgesteld.

Zojuist heb ik voor beide dames een pipet VECOXAN DICLAZURIL opgehaald. Cato 1 ml (die is 4 kg) en Roxy 0.7 (die is 2.6 kg) en dit zojuist in hun mondjes gespoten.

Nu is het afwachten op de test voor de vieze tritrichomonas parasiet. DA zei dat ik dan ook echt mijn huis met stoomcleaners aan het behandelen kom. Iemand ervaring hiermee?

Ik hoop dat iemand zich herkent in dit verhaal. En of enige vormen van de parasieten en of de behandelingen. Ik hoop dat het daarna in ieder geval beter gaat… Wat een drama voor de meisjes (die overigens helemaal niet ziek zijn en gewoon spelen en eten) en wat een drama voor mijn huis, echt niet tof als alles onder gescheten wordt…

Ik twijfel nu ook zo erg aan die boerderij. Hebben ze een foute start gekregen? Hebben ze hen te vroeg van de mama gehaald en dus niet via de natuurlijke weg die afweerstoffen gekregen? Wie het weet mag het zeggen… Ik hoop gewoon dat het snel opgelost gaat worden.

Bedankt voor de aandacht!
Groet Britt,

Cato & Roxy
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Fecesonderzoek

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie