Ouderdom?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Ouderdom?

Bericht door Carine74 »

Mijn maine coon is onlangs 11 jaar geworden. Ze heeft haar 2 maatjes waarmee ze is opgegroeid overleefd (1 pas geleden overleden aan agressieve kanker en 1 een jaar geleden aan een acute hartaandoening). Nu valt me de laatste tijd op dat ze in korte tijd ouder is geworden. Ze slaapt eigenlijk de hele dag en ik heb het idee s'nachts ook. Vroeger was ze de hele nacht de hort op. Nu ligt ze of in de tuin of binnen in het mandje. Ze wisselt dit af. Ze eet verder goed, ze springt nog goed overal op. Spelen wil ze eigenlijk niet meer echt. Alleen slapen en liggen. Is dit normaal voor een maine coon van 11 jaar? Is dit ouderdom?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Ouderdom?

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of Maine Coons sneller oud worden dan andere katten, maar elf jaar is niet oud voor een kat. Ik heb een Brits Korthaar van bijna 14 en zij is de hele dag nog erg aanwezig. Die van 17,5 daarentegen slaapt ook de hele dag, maar dat is normaal op die leeftijd.
Ikzelf laat bij 10+-katten ieder jaar een geriatrisch bloedonderzoek doen zodat je er snel bij bent mocht er iets mis zijn (nieren, schildklier, glucose). Misschien zou je dat ook eens moeten overwegen want de hele dag slapen voor een elfjarige kat vind ik vreemd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ouderdom?

Bericht door Dinky »

Zo plotseling zou voor mij inderdaad reden zijn om senioren check te laten doen bij de dierenarts
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Ouderdom?

Bericht door Carine74 »

Ok bedankt, dan ga ik dat eens overwegen. Ja, maine coons worden minder oud dan gewone katten. Ik las net dat de gemiddelde leeftijd van een maine coon 11 jaar is.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Ouderdom?

Bericht door Cerna »

Wanneer dit je bron is: https://www.poezenbazen.nl/blogs/katten ... t-een-kat/
Daar staat dat een Brits Korthaar gemiddeld 11,8 wordt. Misschien dat dat klopt, maar daar zijn Amber (17,4) en Milka (13,11) het niet mee eens. Ik neem die gemiddelden dan ook met een korreltje zout.

Er staat ook dat een Bengaal gemiddeld 7,3 wordt. Hier op het forum zijn twee Bengalen geweest en de één werd 16 en de ander 18.
De forumkatten zijn vast uitzonderlijke katten :lol:
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Ouderdom?

Bericht door Carine74 »

Ja het is natuurlijk een gemiddelde :-) Maar ja, een bloedonderzoek.. De uitslag van het bloedonderzoek van mijn overleden kat Bobby was perfect. Toch bleek hij vol kanker te zitten en heb ik hem een paar weken later moeten laten inslapen. Het zit nog vers in mn geheugen, dus misschien ben ik nu wat overbezorgd. Je kan er natuurlijk wel uithalen of de organen nog goed functioneren.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Ouderdom?

Bericht door Cerna »

Juist wanneer je overbezorgd bent zou ik een bloedonderzoek laten doen want daar valt zoveel uit te lezen. Alleen kanker helaas niet.
Plaats reactie