Onverwachte HCM

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
RAVERx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2022 13:47

Onverwachte HCM

Bericht door RAVERx »

Hi mensen!

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum, ik heb het 1 en ander even gelezen. En ik wil graag mijn verhaal kwijt. Het is allemaal heel vers en ongelukkig nog..

Sammie, mijn lieve mooie kater van 8 jaar.
Er was nooit wat aan de hand, hij was een lekkere vreetzak, begon altijd direct te spinnen als hij me, zag en was altijd het liefst in dezelfde ruimte als mij.

Helaas toen hij 6 was kreeg hij last van lichamelijke klachten. Hiervoor onderzoek laten doen bij de dierenarts met tot conclussie dat Sammie blaasgruis had en epilepsie. Maar hij kon er oud mee worden. Ik heb speciaal voer gehaald toen, en was altijd bij hem als die aanvallen kreeg. (Dit was bij ons vorige dierenarts)

In de tussentijd nog vaak naar de dierenarts geweest voor onderzoeken etc. Maar Sammie was een gezond ventje kregen we te horen daar.

(Wij zijn ivm ontevredenheid overgestapt naar een andere dierenarts, deze week.)

Tot gisteren..

Gisteren belde mijn vriend me in paniek op, met de woorden "Sammie kan zijn achterpoten niet meer bewegen", wij gingen uit van een aanval, en ik stond bij de winkel. Snel alles gepakt wat ik nodig had en naar huis, en inderdaad, Sammie kon niet meer zijn achterpoten bewegen, voelden koud aan, en Sammie was in paniek.
We hebben toen de dierenambulance gebeld om ons te rijden naar de Dierenarts met spoed. We mochten direct komen. In de dierenambulance begon Sammie erg te mauwen en te hijgen met zijn bekje ver open.

Eenmaal bij de dierenarts mochten we direct doorlopen naar de kamer waar hij onderzocht zou worden. Ik deed de deksel van het vervoer mandje af, en Sammie was zo hard aan het mauwen, en begon een gorgel geluid te krijgen bij ademen. Mijn gehele gevoel zei al: Dit is niet goed..

De dierenarts kwam binnen, onderzocht Sammie en melde vrijwel direct dat Sammie een trombose had, en enorm veel vocht zat in zijn lichaam. Mijn vriend vroeg wat er gedaan kon worden, waarop de dierenarts zei: Niets... mijn wereld stortte in. Hoe, HOE kan een "gezonde" kat dit opeens hebben. Mijn vriend praatte verder met de dierenarts en de dierenarts zei vrijwel direct dat Sammie geen epilepsie had, maar hartfalen. Wij moesten een keus maken, eerst zat ik heel erg in mijn egoisme om alles eraan te doen wat kan, ondanks dat de dierenarts zei dat de kans nihil is dat Sammie beter werd. Want het zou hoe dan ook weer gebeuren. En een trombose doet hartstikke veel pijn bij katten..

Ik heb naar 3 kwartier aaien, knuffelen, kusjes, de keus gemaakt om hem zijn rust te geven en hem lekker te laten slapen. Zodat hij geen pijn had, want als ik iets niet wilde was het mijn maatje zien aan allemaal toetes en bellen terwijl het niks zou helpen en hem alleen maar stress zou hebben gegeven. De dierenarts heeft hem een slaapprikje gegeven waar hij niks van voelde door de verlamming in zijn achterpoten, hij begon toen nog te braken. Later is hij met het laatste spuitje ingeslapen. Hij was zo weg... de dierenarts gaf ons een momentje om alleen te zijn met Sammie. Ik heb hem vastgehouden, geknuffelt, kusjes gegeven en mijn liedje gezongen voor hem "You are my sunshine".

Het is zo oneerlijk gegaan. Een verkeerde diagnose, in de ochtend weggaan terwijl hij helemaal goed bij zinnen was en lekker zijn vrolijke zelf, en dan kom je 5 uur later thuis en is alles een misse boel..

Nooit eerder heb ik van HCM gehoord, tot gisteren. Een rot ziekte, waar je niks mee kan en met medicatie alleen maar afremt.. vaak word het pas gevonden als het vergevordert is..

Zijn er meer mensen die zo'n oneerlijke situatie hebben meegemaakt, met hun katten en deze ziekte?

Ik moest dit even delen, Ik weet dat dit beter is voor Sammie, en hij geen pijn heeft nu. Maar als ik zijn kopje zie of aan zijn dingen denk begin ik zo weer te huilen.. Ik weet dat als hij toen deze ziekte als diagnose kreeg, ik ook ooit eens in de jaren afscheid moest nemen..
Bless, Lady, Selah ❤ Sammie my angel with wiskers ❤⭐
Cerna

Re: Onverwachte HCM

Bericht door Cerna »

Ik heb met tranen in mijn ogen jouw verhaal over lieve Sammie gelezen. Zo jong, zo oneerlijk.
Ik heb gelukkig geen ervaring met HCM, maar ik wil jou en je vriend heel veel sterkte wensen.

Sammie rust zacht.
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Onverwachte HCM

Bericht door Jbo »

Het afscheid, verlies gaat altijd veel te snel. Ik heb met deze ziekte ook geen ervaring. Wel met ziekte en afscheid zoals veel mensen op deze site. En begrijp zo goed dat het veel pijn doet Veel sterkte !

Rust zacht lieve Sammie..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onverwachte HCM

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met jullie lieve Sammie :-(

Bij ons ging het ook zo snel met onze lieve Maxi :-(
Maxi hadden we uit het asiel geadopteerd en was een hele lieve speelse kater. Hij ontfermde zich ook over de kittens en hij was een hele lieve papa voor ze
Het enige wat hij had ( dacht ik) was een voedselallergie, hij kreeg bij ons een hypoallergeen dieet

Achteraf viel het mij op dat hij wat meer boven bleef in de laatste week voorafgaande aan zijn dood en niet meer zo met Piuto ( toen nog een kitten) speelde want Pluto speelde ineens met Joep
Ook heeft hij de dag voor zijn dood niet willen eten
(Ik dacht dat het een virus was)

De dag van zijn dood vond ik hem sochtends in de kattenkamer
Hij kroop weg, had een hele snelle buikademhaling, ik zag gelijk dat hij het benauwd had en hij miauwde ook heel raar
Hij wist zelf natuurlijk dat het foute boel was

Bij de da heeft hij gelijk injecties ed gehad maar is alsnog overleden aan hartfalen :-(
Hij kwam in ademnood, zijn longen zaten ook vol met vocht en reanimatie hielp niet
De da vroeg me nog of ik wist of hij een hartruis had maar nee, nooit geweten want dan was het niet zover gekomen

Maxi overleed verleden jaar in januari

Het is heel moeilijk te bevatten zoiets, de da noemde het een sluipmoordenaar

Ik vind het heel triest om te lezen dat het bij jullie ook op je rauwe dak is gevallen en wil jullie heel veel sterkte toewensen met deze verdrietige afloop

Rust zacht lieve Sammie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onverwachte HCM

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat een droevig verhaal.
Veel sterkte!
Het is inderdaad oneerlijk dat een kat veel te jong en zo plots moet sterven...

Ik heb ook ervaring met een kat met hartfalen :-(
Mijn eerste eigen kat Bébé is ook aan hartfalen gestorven. Hij was 6 maanden jong toen ik hem uit het asiel adopteerde.
Hij had niesziekte, en hij drong erg luidruchtig aan om met mij mee naar huis te mogen. En ik kon niet weerstaan aan zijn charmes.
Direct naar de da mee geweest, en deze stelde tevens ernstig hartruis vast. Bébé ging niet oud worden...
Hij kreeg wel medicatie.
De eerste "aanval" was zoals jij beschrijft: plat liggen, hijgen, angstige ogen, luid mauwen. Hij had ook zijn ontlasting laten gaan. Het leek inderdaad een beetje op epilepsie, maar ik wist dat het zo niet was.
Daarna ging het weer een lange tijd goed. Wel veel slapen, snel moe, vaak hoesten...
Zijn tweede aanval was fataal. De da had hem nog voor een weekje uit zijn dip kunnen halen en zo had ik tijd om afscheid te nemen. Hij is toch 14 kunnen worden dankzij de medicatie.
Ik zal hem nooit vergeten, ik mis hem nog steeds ondanks het al 20 jaar geleden is...

Rust zacht lieve Sammie...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
RAVERx
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2022 13:47

Re: Onverwachte HCM

Bericht door RAVERx »

@ Cerna & Jbo,

dankjullie wel!

@ Anne

Arme lieve Maxi.. zo zonder dat dieren niet kunnen praten.. de wereld zou veel mooier en beter zijn als dit wel het geval was. Hoe oud mocht Maxi worden? Jij ook veel sterkte!!

@Zotvanpoezen

Alsof Bébé wist dat ze bij jou haar tijd wilde doorbrengen omdat ze dan echt oprecht een zorgzaam warm huisje had.

20 jaar geleden.. Jemig, tijd heelt de wonden zeggen ze, maar de mooie en fijne herinneringen die blijven.

--

Elke avond ga ik even bij de foto van Sammie staan om hem Slaaplekker te wensen en dat ik hem in dromenland zal zien, zijn favoriete speeltje ligt erbij, die ruikt nog sterk naar hem, daar haal ik me troost bij. Ergens deze week mag ik zijn as ophalen. Ik heb een asketting gevonden in de vorm van een zonnenbloem. Dat vond il wel erg toepasselijl ivm mijn liedje voor hem "you are my sunshine". Zo draag ik hem altijd dicht bij mij, dat idee doet me goed. Alleen soms wel een enorme schuldgevoel als ik dan denk aan het feit om uiteindelijk weer een kater te nemen. Maar als ik ben overtuigd ervan dat Sammie niet had gewild dat ik in me verdriet bleef en daardoor geen andere katten een warm huisje zou geven.

Och wat mis ik hem toch..
My angel with wiskers.🌹
Bless, Lady, Selah ❤ Sammie my angel with wiskers ❤⭐
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onverwachte HCM

Bericht door Anne »

Omdat Maxi uit het asiel komt ( hij werd achtergelaten door verhuizing) was zijn leeftijd moeilijk te schatten
Ik dacht zelf aan een jaar of 2, doordat hij nog zo speels was, de da schatte hem tussen de 5 en de 8 :???:
Ik denk nog vaak aan nemen terug :-(

Wat een mooi iets, een ketting met zijn as die je boven je hart draagt

Bij mij helpt nieuw leven bij de rouw goed, het werkt als afleiding
Sammie voelt jouw liefde nog elke dag, schuldgevoelens zijn wel heel begrijpelijk maar onnodig

Alsnog veel sterkte met dit onverwachte verlies :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie