Acute nierfalen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
BSP91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2022 13:26

Acute nierfalen

Bericht door BSP91 »

Dag allemaal,

Afgelopen woensdag heb ik een van mijn katten naar de spoeddienst gebracht omdat ik hem enorm futloos vond. De dagen daarvoor leek hij ook al niet helemaal lekker, dus toen had ik hem reeds op een spreekuur laten nakijken. Los van het feit dat hij afgevallen was kon die dierenarts weinig bijzonders aan hem zien en leek het erop alsof zijn bronchitis nog niet helemaal over was (daarvoor was hij 1,5 week eerder reeds geweest). We zijn toen met een nieuwe AB-kuur en pijnstilling naar huis gegaan (en de mededeling dat we goed op zijn eetgedrag moesten letten in verband met leververvetting).

Woensdag heeft dus de dienstdoende dierenarts bij de spoeddienst heeft naar hem gekeken en wilde graag een bloedonderzoek doen omdat ie er slecht uit zag. Uit het bloedonderzoek kwam naar boven dat meneer op een creatininegehalte van 3000 zat. Zijn zouten volledig in de war waren en zijn ureumgehalte ook veelste hoog was. De dierenarts gaf aan verbaasd te zijn dat de kat met deze waarde überhaupt nog iets van leven in zich had zitten en gaf aan om die reden toch een poging te willen doen met betrekking tot een behandeling en het van dag tot dag aan te kijken. Inmiddels zijn we +-2 dagen verder en is zijn creatininegehalte gedaald naar 1900 (nog steeds torenhoog). Zijn zouten zijn weer in balans, zijn bloeddruk is stabiel en het zelfde geldt voor zijn gewicht. Verder is hij alert en wandelt weer een beetje rond.

De dierenarts heeft nader onderzoek gedaan en geeft aan dat er zeer waarschijnlijke sprake is geweest van acute nierfalen.

Zijn er hier mensen op het forum met ervaringen met acute nierfalen? Hoe is succesvol was bij jullie de behandeling?

Hoor graag!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Acute nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dit klinkt zeker als acuut nierfalen. Ik lees 'pijnstilling', en denk meteen: dat zal dan wel metacam zijn geweest. Zo ja, wat is de dosering geweest?

Dan moet je kat naar alle waarschijnlijkheid iets giftigs naar binnen hebben gekregen. Is het een buitenkat? Of heb je bepaalde planten/bloemen in huis?

Ik neem aan dat de kat nu aan het intraveneus infuus ligt, en dat het creatinine daardoor dus is gedaald. Maar inderdaad nog veel te hoog. Hopelijk zakt het nog verder. Wat is het ureum-gehalte? En hoe hoog is de bloeddruk?

Geen idee of de dierenarts dat overweegt, maar ik zou absoluut geen Semintra geven, in ieder geval niet nu.

Sterkte ermee!
Erik
BSP91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2022 13:26

Re: Acute nierfalen

Bericht door BSP91 »

Pijnstillers waren Meloxicam, afgestemd op het gewicht (op het spuitje staat het gewicht aangegeven). Hij komt ook in de tuin maar bij de aanleg van de tuin heb ik er heel specifiek naar gekeken dat er geen planten in kwamen die giftig zijn voor katten. Ik begreep van de dierenarts dat het ook voort kan komen van een infectie waarbij de antilichamen op de nieren slaan. Gezien het feit dat hij 2 weken terug bronchitis heeft gehad zou dat ook de veroorzaker kunnen zijn. Inmiddels hebben we met veel verdriet en in overleg met de da besloten om hem in te laten slapen. De waarde zakken niet hard genoeg en je ziet hem steeds harder aftakelen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acute nierfalen

Bericht door Anne »

Ach wat sneu :-|
Heel veel sterkte !
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acute nierfalen

Bericht door Rik »

BSP91 schreef: 29 apr 2022 13:49 De dierenarts gaf aan verbaasd te zijn dat de kat met deze waarde überhaupt nog iets van leven in zich had zitten en gaf aan om die reden toch een poging te willen doen met betrekking tot een behandeling en het van dag tot dag aan te kijken. Inmiddels zijn we +-2 dagen verder en is zijn creatininegehalte gedaald naar 1900 (nog steeds torenhoog).
Waaruit bestond deze behandeling? Ik mag hopen dat hij bij deze waarde gewoon 24/7 aan het infuus gehangen is. Want bij acuut nierfalen is het zaak om te spoelen, spoelen en spoelen. Als de waardes al uit zichzelf zonder spoelen zo gezakt zijn, dan had spoelen misschien nog meer kunnen helpen.
BSP91 schreef: 01 mei 2022 13:09 Pijnstillers waren Meloxicam, afgestemd op het gewicht (op het spuitje staat het gewicht aangegeven).
Ik blijf het nogelooflijk vinden dat een dierenarts bij vermoedelijk nierfalen nog steeds een metacam/meloxicam variant geeft dat door de nieren afgebroken moet worden en ook erg zwaar is op de nieren zelf.
BSP91 schreef: 01 mei 2022 13:09 Inmiddels hebben we met veel verdriet en in overleg met de da besloten om hem in te laten slapen. De waarde zakken niet hard genoeg en je ziet hem steeds harder aftakelen.
Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Acute nierfalen

Bericht door Jbo »

Hoi Rik, Zelfs ik kreeg voor Indie, metacam voor haar eventuele artrose pijn. Dat was het meest veiligste zei ze? Ik ben zelf daarna PEA gaan geven en CBD. Maar als je verder leest schijnt in een hele lage dosis metacam wel te kunnen, en zelfs te helpen bij nierpatiëntjes ..?

Ik blijf het allemaal ook erg moeilijk vinden, en lastig. Wat is nou waar.

Bedankt nog voor je bericht over schuldgevoel. Het helpt.

En voor jou BSP91.. ook heel veel sterkte !
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acute nierfalen

Bericht door Rik »

Jbo schreef: 01 mei 2022 17:41 Hoi Rik, Zelfs ik kreeg voor Indie, metacam voor haar eventuele artrose pijn. Dat was het meest veiligste zei ze? Ik ben zelf daarna PEA gaan geven en CBD. Maar als je verder leest schijnt in een hele lage dosis metacam wel te kunnen, en zelfs te helpen bij nierpatiëntjes ..?
Een hele lage dosis zou misschien nog nét kunnen. Maar de normale dosis zou ik niet aan een nierfalertje geven.

Ik kreeg voor Bowy ook ooit Metacam mee en toen zei de dierenarts ook van "je moet kiezen tussen twee kwaden" en "er heerst in Amerika een enorme claimcultuur". Maar in de bijsluiter staat het ook als contra-indicatie (nierfalen), dus...

Meloxicam is heel veelzijdig. Het werkt tegen koorts, ontstekingsremmend en pijnstillend. Vandaar dat er zo snel naar gegrepen wordt. Maar helaas hebben veel dierenartsen oogkleppen op voor wat betreft Metacam bij nierfalers omdat het bij "gezonde" katten dus zo'n wondermiddel (NSAID) kan zijn. Maar in een verkeerde dosis (of langdurig normaal gebruik) kan het ook zelfs nierfalen veroorzaken of versnellen. Ik zou het dan ook niet anders dan met hele hele lage dosis in durven zetten bij de nierfalers. En er zijn ook wel andere pijsstillers e.d. Maar dat is dan wel even uitzoeken wat de kat nodig heeft (pijnstilling, koortsremmer of onstekingsremmer) om te zien wat er goed bijpast.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Acute nierfalen

Bericht door Jbo »

:-( Ja Ik snap het.. en inderdaad. ik heb ook het idee. dat er niet verder gekeken wordt. maar mn Indiaantje is krijg ik nu niet terug. Ik hoop echt anderen te kunnen helpen.
BSP91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2022 13:26

Re: Acute nierfalen

Bericht door BSP91 »

Toen hij woensdag bij de spoedarts in behandeling kwam hebben ze inderdaad niks anders gedaan als continue spoelen. Ik snap je verhaal omtrent metacam en nierfalen alleen was er op het moment dat ik de Meloxicam (eigen dierenarts) mee kreeg geen vaststelling gedaan met betrekking tot nierfalen. Ze zijn meegegeven als koortsverlagers. Neemt niet weg dat ik het vervolg veel voorzichtiger om zal gaan met dat soort producten!
Plaats reactie