Poes eet stof! Help!

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Maggie2017
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2022 21:04

Poes eet stof! Help!

Bericht door Maggie2017 »

Hallo allemaal.
Ik ben erg benieuwd of hier mensen zijn die dit herkennen bij hun kat/poes. Ik heb een heilige Birman van bijna 5 jaar oud, ze heeft sinds februari vorig jaar nierfalen. Krijgt speciale voeding en ook medicijnen. Nu heeft ze sinds een poosje een rare kwaal. Ze eet stof! Hoekjes van mijn dekbed, kleding, vaatdoeken, veters.. niks is eigenlijk veilig! Ze kauwt erop maar eet het ook op! Toen ze nog jonger was moest ik bijvoorbeeld geen haar elastiekjes laten slingeren. Die vrat ze dan gewoon op. Maar mijn kleding etc was toen nog veilig! Ik heb er wel het e.e.a. over gelezen op internet, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er aan kan doen! Is iemand bekend met dit probleem en heb je misschien tips!? De fokker waar ik haar vandaag heb zei misschien is het een idee om een extra kat erbij te nemen. Maar lijkt me niet super handig voor een kat die al bijna 5 jaar alleen leeft en sinds een jaar nierfalen heeft.. wie o wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes eet stof! Help!

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Het gedrag van jouw kat heet "Pica". Maar dat zal je waarschijnlijk wel al weten ;-)
Soms is de oorzaak medisch, maar meestal is het een gedragsprobleem.
Het kan door stress, verveling en/of honger komen.

Ik heb bv. een ex- zwerver die als kitten honger geleden heeft. Als ik 's morgens opsta, moet ik mij na 10 jaar nog steeds naar beneden haasten om zijn voer te geven. Hij heeft nochtans overal in huis bakjes en puzzels met wat brokjes in, + beneden nog een voerautomaat met natvoer. Er staat wel overal iets om te knabbelen (ook boven), maar die 5 minuutjes is het pluisjesvreten enorm onweerstaanbaar :shock: Zelf al heeft hij geen honger, hij is die 5 minuten niet te houden...
Elk pluisje of kruimeltje dat hij vind slikt hij in...

Ga eens na of het niet door de misselijkheid komt, dan kan een kat ook wel eens oneetbare dingen eten.
En anders, als ze niet te ziek is, zal je haar wat moeten entertainen en afleiden om verveling en/of stress te verminderen.
En vaker kleine maaltijden voeren, al dan niet in voerpuzzels...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie