Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Selma117 »

Wanneer laat je een kat met alvleesklier ontsteking opnemen? Mijn Ciro is al een aantal weken (richting 2 maanden) ziek. Via echo diagnose IBD, later kwam daar uit bloedonderzoek ook alvleesklierontsteking uit (eerst niet). Al een aantal weken probeer ik hem te behandelen, verschillende soorten voer geprobeerd, waarvan hij eigenlijk niks echt lust. Omdat hij nog zelf at, weinig op eigen initiatief, maar met veel aanbieden en aanmoediging, koos ik ervoor te proberen vlees eiwit te vermijden en vis te voeren (maakte zelf dwangvoer van lilys kitchen, en s´avonds witvis. Het ging erg op een neer, betere dagen en dan ineens weer minder. Maar hij liep wel nog soms een beetje rond, herkende mijn kat nog enig sinds.. Soms moest ik een keertje met een spuitje voeren maar wou hij daarna zelf wel weer eten. De kat krijgt al een aantal weken Cerenia, en een lage dosis tramadol. Ook krijgt hij lypex korrels maar ik kan dit niet bij elke maaltijd geven, omdat hij zo vaak kleine maaltijden krijgt. dus geef het 3x per dag. Zymoral is onderweg om te proberen of dit beter gaat.Ook slikt hij prednison voor zijn asma. Een aantal dagen geleden leek het of hij slecht reageerde op een hogere dosis tramadol. Heel suf, kleine spiertrekkingen, willen drinken maar boven het bakje hangen.. Ik geef nu weer een lagere dosis maar de schokjes/krampjes blijven soms een beetje... Hij gaat zichtbaar achteruit en heeft pijn, komt zijn mandje niet meer uit behalve om te drinken en naar de bak te gaan. Ik moet alles dwangvoeren.. Uiteraard neem ik weer contact op met de dierenarts (heb dit in het weekend met de spiertrekkingen ook gedaan), maar nu is mijn vraag... kan iemand ervaringen delen, of advies geven, wanneer laat je een kat opnemen..? Ik heb dit natuurlijk willen vermijden mijn kat is ongelooflijk bang..en had het idee dat er geen meerwaarde aan zat omdat er nog voeding in ging, hij goed dronk etc.. Maar nu... mijn hart breekt.. ik weet niet meer wat ik moet doen... heeft iemand een ervaring..??? (trovet is onderweg, om te proberen een totaal nieuw eiwit te voeren, maar hij gaat nu zo slecht..).. help! * de kat is trouwens heel erg afgevallen en weegt nog 3.6 kilo... waar hij eerst 6/6.5 woog... :-(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

Ja als het echt niet gaat heb je geen keus meer
Krijgt je kat ook een pijnstiller?
Ik zou als ik jou was je kat alleen nog maar een (dieet)voeding geven die zijn spijsverteringskanaal tot rust brengt zoals hypoallergeen of gastro intestinal
Wat zegt je da ervan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Selma117 »

Hoi Anne, Ciro krijgt tramadol, maar ik vind het onduidelijk of hij zo apatisch is door de aandoening/pijn, of door de tramadol.
Vorige keer heb ik de dosis opgehoogd, en toen had hij overduidelijk spiertrekkingen, en kon hij slecht drinken. Hij hing een kwartier boven een bakje water. Dit was wel richting de uitwerking van de dosis, dus dat was apart.. Nu geef ik weer een lage dosis en heeft hij dit gedrag ook lichtjes... Dus ik weet het gewoon niet. Trovet is onderweg, konijn en lam heb ik besteld. Ik heb ander hypoallergeen voer geprobeerd toen hij met aanmoediging nog at, maar hij lustte alles niet. Het wordt nu sowieso dwang voeren. Ik heb net met de dierenarts gesproken, en kan straks langskomen voor een bloedonderzoek en nakijken. Ik vond wel dat ik aan moest dringen, omdat ze zeiden dat ze niet weten wat ze verder voor hem konden doen?.. snap ik niet helemaal.. dan stuur je hem toch door? Ik heb gevraagd naar wanneer een kat opgenomen zou moeten worden, evt andere organen misschien niet goed meer functioneren.. zijn koppetje trilt heel lichtjes..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

De da zou moeten weten of dat een bijwerking is vd tramadol of niet
Is er misschien ook een betere (betrokkener) da bij wie je terecht kan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Selma117 »

Dit zou een bijwerking van tramadol kunnen zijn, maar de kat is enorm verzwakt en heeft ook veel pijn. Ze zei dat het sufheid van dr tramadol kan zijn, maar ook door zijn conditie kan komen. De bloedwaardes waren erg slecht, en de ontsteking enorm verergert, ciro wordt morgen ingeslapen..Wat doet dat toch pijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

Ach jee, heel veel sterkte :-(
Ik denk aan jullie
Als het al zo erg is is dat het beste wat je kunt doen voor hem, ook al doet het zo'n pijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte vandaag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

Hoe is het gegaan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Selma117 »

Hoi Anne, Ciro is de avond ervoor zelf al overleden. Dat was heftig maar waarschijnlijk beter zo.. Bedankt voor je bericht 😘
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help!!! Kat met alvleesklierontsteking gaat achteruit.. opnemen??

Bericht door Anne »

Ach wat triest voor jullie :-(
Fijn dat je het laat weten
Alsnog veel sterkte!

Rust zacht Ciro
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie