Haarbal of Astma??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Hoi allemaal!
Mijn Coby(katertje van ongeveer 1.5 jaar oud, binnenkat, natvoer eter)heeft sinds een paar dagen last van een soortvan hoestbuien, omdat het er zo naar uitzag ben ik gelijk met hem naar de DA gegaan. Die heeft naar zijn hart/longen geluisterd en vermoedde dat het waarschijnlijk een haarbal is die vast zit en raadde me aan om anti haarbal pasta toe te dienen. Omdat ik volgende week op vakantie ga en ik toch liever 100% zeker wil weten dat het niet iets anders is als astma of longwormen dacht ik om het filmpje wat ik ervan had gemaakt hier te posten op de hoop dat iemand me hier wat meer zekerheid kan geven over de diagnose. Uiteraard overweeg ik ook om toch een röntgen foto te laten maken maar sinds het weekend is wil ik het toch even voorleggen bij jullie! Heeft iemand dit eerder gezien?

Link naar video:
_https://vimeo.com/690046469/5270237d18_

*om het filmpje te zien kun je de “_” in het begin en eind van de link weghalen en plakken in je browser!

Donderdag avond: 5x gehoest met 3x kots
Vrijdag: 3x gehoest
Zaterdag(vandaag): 2x gehoest

Voor de rest is hij niet benauwd, is speels, eet goed. Zijn ademhaling is ook normaal(40x per minuut/20 tijdens diepe slaap)Wel heeft hij Metacam meegekregen omdat zijn keel wat aangedaan zou zijn door het hoesten. Hij had een schrapend geluid bij het ademhalen donderdag op vrijdag nacht, dat is nu weg.

*Reden dat er niet gelijk een röntgen werd gemaakt is omdat Coby erg angstig is bij de DA en onder narcose moet als er een foto gemaakt word. Hij was die dag niet nuchter. (Vrijdag)

Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door castratenkoor »

6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

ja heb het per ongeluk bij het verkeerde onderwerp geplaatst, daarna in de goede maar kan die geplaatst is in “luchtwegen” niet verwijderen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door Anne »

Ik kan de link niet openen
Mijn ervaringen met haarballen zijn dat de kat inderdaad gaat proberen de ellende eruit te hoesten. Met kots en zonder kots. Ook stoppen ze of verminderen ze het eten
Ik hoop dat je er gauw achter komt wat het is, ik zou wel met haarbalpasta beginnen, dat moet je meestal een paar dagen geven voor het werkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Anne schreef: 20 mar 2022 19:12 Ik kan de link niet openen
Mijn ervaringen met haarballen zijn dat de kat inderdaad gaat proberen de ellende eruit te hoesten. Met kots en zonder kots. Ook stoppen ze of verminderen ze het eten
Ik hoop dat je er gauw achter komt wat het is, ik zou wel met haarbalpasta beginnen, dat moet je meestal een paar dagen geven voor het werkt
Ben vrijdag direct met de haarbalpasta begonnen, alleen na het hoesten komt er een gorgelend geluid uit na elke ademhaling en na een tijdje stopt het weer.. heb het op youtube geupload dit keer wellicht kan dat wel geopend worden:

https://youtube.com/shorts/cjiCjl26b4c?feature=share

Ik bel morgen denk ik toch of ze een röntgen willen maken om andere dingen uit te sluiten, kan ik ook wat geruster op reis over 10 dagen..
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Update: Gisteren geweest voor een röntgen, DA vertelde dat er niks op was te zien. Nu 3 dagen ontlasting opvangen, woensdag inleveren en dan word het getest op longworm..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door Anne »

Hij probeert er echt iets uit te hoesten :???:
Zo'n hoest heb ik nog niet meegemaakt
Wordt het hoesten al iets minder?
Goed dat de da dit verder gaat onderzoeken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Anne schreef: 22 mar 2022 10:17 Hij probeert er echt iets uit te hoesten :???:
Zo'n hoest heb ik nog niet meegemaakt
Wordt het hoesten al iets minder?
Goed dat de da dit verder gaat onderzoeken
Ja zo lijkt het ook echt :(
Het leek erop dat het hoesten eergisteren minder werd naar 2x, maar helaas moest hij weer 4x hoesten vannacht binnen 3 kwartier.. Ik baal er zo erg van dat hij elke nacht zoveel last ervan heeft.. Arme baby. Het gebeurt ook echt alleen in de avond/nacht..

https://youtu.be/oXKn-NLT5n0
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door Anne »

Zielig hoor :-(
Wanneer is hij voor het laatst ontwormt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Anne schreef: 22 mar 2022 11:15 Zielig hoor :-(
Wanneer is hij voor het laatst ontwormt?
Denk zo 2/3 weken geleden, maar heeft toen niet een hele tablet binnen gekregen dat ging een beetje moeilijk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door castratenkoor »

Kan het zijn dat er een grasspriet in zijn keel of neus zit? Die zie je niet op röntgen. Eet hij wel eens rare dingen, zoals stukjes plastic of stof of een elastiekje of zo?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

castratenkoor schreef: 22 mar 2022 12:47 Kan het zijn dat er een grasspriet in zijn keel of neus zit? Die zie je niet op röntgen. Eet hij wel eens rare dingen, zoals stukjes plastic of stof of een elastiekje of zo?
Hij komt vrijwel alleen in de tuin, daar hebben we alleen kort kunstgras en een klein beetje onkruid hier en daar. Rare dingen eet hij meestal niet en als hij dan toch iets geks oppakt dan spuugt hij het er gelijk weer uit.. Net de DA gesproken, heb een AB kuur voor 10 dagen gekregen

Dus ik denk als het met de AB kuur & metacam niet beter word en in t ontlastingsonderzoek ook niks te vinden is dan is de laatste optie denk ik dan toch een endoscopie of bronchoscopie.. Dan moet er wel haast iets vastzitten, haarbalpasta krijgt hij ook al 5 dagen nu
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door Rik »

AB-kuur? Metacam? Voor wat ik daar in dat filmpje gezien heb? :?: :roll:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

Rik schreef: 22 mar 2022 16:13 AB-kuur? Metacam? Voor wat ik daar in dat filmpje gezien heb? :?: :roll:
Vandaag kreeg hij er ook koorts bij, hij was supersuf en sloom en wilde niks eten.. Ik denk zelf misschien dat het een respiratory infection is, aangezien hij sinds zijn tanden trekken best verkouden was.

Heb de AB en metacam en voor de zekerheid sterke haarbalpasta vandaag gegeven en ik moet zeggen hij voelt zich al wat beter! (in de zin van eetlust komt terug, minder sloom en loopt weer rond)
coby1aug
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 aug 2021 08:28

Re: Haarbal of Astma??

Bericht door coby1aug »

uren na de medicatie kwam er ook eindelijk weer een paar miauwtjes uit 🥹
Plaats reactie