Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Anne schreef: 25 feb 2022 11:15 Succes bij de oncoloog. Misschien heeft hij nog zinnig advies
Fijn dat Monty de voeding binnen houdt!
Dankjewel 🙏
Wat mij trouwens opvalt(ook aangegeven bij de dierenarts) is als die de tuin in gaat begint die aan een tegel te lokken terwijl er niks opzit?
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Zojuist terug van de oncoloog, hij heeft bij monty een echo gemaakt van de buik.
Hieruit kwam naar toe dat monty een verdikte maagwand heeft. Hij vertelde dat de maagwand uit verschillende lagen bestaat maar bij monty zag hij deze lagen niet meer goed en leek 1 dikke laag te zijn.
Ik vroeg is dit kanker dan? Hoogstwaarschijnlijk wel was het antwoord, maar kon het niet met zekerheid zeggen.

Ik lees nu ook iets over IBD waarbij katten zoiets soortgelijks gelijk hebben?

Daarnaast heb ik antibiotica meegekregen omdat zijn keel toch nog schraal klinkt en hij vond dat monty uit zijn bek stonk, maar kon verder niks vinden van ontstoken tanden of tandvlees.

Verder de mirtazapine meegekregen maar helaas geen tabletten maar een soort zalm wat je in zijn oor moet smeren. De pillen mochten ze niet meer meegeven.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Monty ging in zijn mand liggen na 10min kwam die er weer uit en liep wankelend naar de kattenbak. Uiteindelijk had die weer diarree met een klein stukje harde ontlasting.
Echter was het heel donkerbruin bijna zwart. Zit mij steeds meer af te vragen hoe lang ik nog door moet gaan met hem, wil niet dat het lijd omdat ik wil dat die blijft leven...
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Jbo »

Hoi, ik heb met Indie de ervaring dat spuitjesvoeren alleen goed gaat met Reactiv Tonicum of VIyo. Echt eten malen.. dat vindt ze zo smerig vooral omdat er varken inzit.. Dat is niks voor een kat. Je kan voor extra vitaminen en wat vet, de tube virbac vitamine pasta toevoegen. Laag in eiwitten, wel vet en veel vitaminen om op kracht te komen.
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Jbo »

Misschien kun je verder mijn verhaal lezen, Geef niet te snel op. Soms mogen we lijden om verder te kunnen, Mag bij mensen ook. Geduld. Jij kent jouw katje het best.
Cerna

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Cerna »

Montymldn schreef: 25 feb 2022 17:57 Verder de mirtazapine meegekregen maar helaas geen tabletten maar een soort zalm wat je in zijn oor moet smeren. De pillen mochten ze niet meer meegeven.
Jouw dierenarts loopt achter. :cry:
Uit dit topic: viewtopic.php?f=58&t=34838&hilit=Mirtazapine
Cerna schreef: 10 sep 2021 08:20 Onze dierenkliniek verkoopt inmiddels weer gewoon de pilletjes want het schijnt dat de zalf allerlei bijwerkingen heeft voor mensen. Volgens de assistente mag je de kat een dag niet aanraken wanneer ze die zalf gehad heeft. :-(
Montymldn schreef: 25 feb 2022 18:33 Monty ging in zijn mand liggen na 10min kwam die er weer uit en liep wankelend naar de kattenbak. Uiteindelijk had die weer diarree met een klein stukje harde ontlasting.
Echter was het heel donkerbruin bijna zwart. Zit mij steeds meer af te vragen hoe lang ik nog door moet gaan met hem, wil niet dat het lijd omdat ik wil dat die blijft leven...
Hoe lang krijgt Monty al AD? Zou het hier aan kunnen liggen?
En welke antibiotica heb je gekregen?
Jbo schreef: 25 feb 2022 19:22 Hoi, ik heb met Indie de ervaring dat spuitjesvoeren alleen goed gaat met Reactiv Tonicum of VIyo. Echt eten malen.. dat vindt ze zo smerig vooral omdat er varken inzit.. Dat is niks voor een kat. Je kan voor extra vitaminen en wat vet, de tube virbac vitamine pasta toevoegen. Laag in eiwitten, wel vet en veel vitaminen om op kracht te komen.
Reactiv of Viyo is goed om erbij te geven, maar niet ipv normaal voer.
Mijn ervaring is dat je met iedere mousse-achtige substantie kunt spuitjevoeren wanneer je tenminste de punt van het spuitje afhaalt. Ik geef onze Amber nierdieet: Trovet, Kattovit en zo nu en dan Specific en al die smaakjes zijn uitstekend te mengen met warm water zodat het een dik papje wordt.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Jbo schreef: 25 feb 2022 19:26 Misschien kun je verder mijn verhaal lezen, Geef niet te snel op. Soms mogen we lijden om verder te kunnen, Mag bij mensen ook. Geduld. Jij kent jouw katje het best.
Waar kan ik dat verhaal lezen?
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Jbo »

Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra.

Daar staat mijn verhaal.
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Cerna schreef: 25 feb 2022 20:26 Jouw dierenarts loopt achter. :cry:
Uit dit topic: viewtopic.php?f=58&t=34838&hilit=Mirtazapine



Hoe lang krijgt Monty al AD? Zou het hier aan kunnen liggen?
En welke antibiotica heb je gekregen?

Reactiv of Viyo is goed om erbij te geven, maar niet ipv normaal voer.
Mijn ervaring is dat je met iedere mousse-achtige substantie kunt spuitjevoeren wanneer je tenminste de punt van het spuitje afhaalt. Ik geef onze Amber nierdieet: Trovet, Kattovit en zo nu en dan Specific en al die smaakjes zijn uitstekend te mengen met warm water zodat het een dik papje wordt.

Ja het lijkt erop inderdaad, schijnen nogal moeilijk te doen over de pil vorm want die zou er alleen nog voor honden zijn. Voor katten hebben ze een alternatief en dat is dan de zalf.

Ik ben gisteren begonnen met de eerste 9 spuiten van 5ml en vandaag 1.1/2 spuit bij terugkomst van de oncoloog want hij mocht 12uur niks eten.

De antibiotica is clavaseptin 62.5mg, deze heb ik direct bij thuiskomst gegeven met de hills Ad.

En heb de mirtazapine(mirataz) in zijn oor gesmeerd.

Verder had ik hem verteld, dat ik via een forum te horen had gekregen dat de metacam de eetlust verminderd, waarop hij antwoordde, ja dat klopt en tast wat de maag aan waardoor die zich wat misselijk kan voelen. Misschien is het dan beter om hem prednison te geven zei hij.
Cerna

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Cerna »

Montymldn schreef: 25 feb 2022 20:54 Ja het lijkt erop inderdaad, schijnen nogal moeilijk te doen over de pil vorm want die zou er alleen nog voor honden zijn. Voor katten hebben ze een alternatief en dat is dan de zalf.
Nee, dat klopt niet. Mirtazapine is niet voor dieren, maar voor mensen. En toen men er achter kwam dat het eetlustbevorderend was bij mensen, is men het gaan uitproberen bij honden en katten. Met hetzelfde effect.
Echter, nu blijkt dat het alternatief - de zalf - bijwerkingen geeft bij mensen, heeft de NVWA toegestaan dat dierenartsen weer de pilletjes mogen voorschrijven.
Ik ben gisteren begonnen met de eerste 9 spuiten van 5ml en vandaag 1.1/2 spuit bij terugkomst van de oncoloog want hij mocht 12uur niks eten. En heb de mirtazapine(mirataz) in zijn oor gesmeerd.
Cerna schreef: Onze dierenkliniek verkoopt inmiddels weer gewoon de pilletjes want het schijnt dat de zalf allerlei bijwerkingen heeft voor mensen. Volgens de assistente mag je de kat een dag niet aanraken wanneer ze die zalf gehad heeft. :-(
De antibiotica is clavaseptin 62.5mg, deze heb ik direct bij thuiskomst gegeven met de hills Ad.
Deze antibiotica kan diarree en braken geven. Goed in de gaten houden. En de AD is Monty niet gewend dus dat kan ook diarree veroorzaken.
Ik heb dit ook bij Amber gezien toen ik ging spuitjevoeren. Amber was een brokjeseter en had daardoor zo om de 2 à 3 dagen ontlasting. Maar nu ze zacht voer kreeg ging ze iedere dag en was het in het begin diarree, werd daarna smeuïg en werd na ongeveer 2 weken netjes (sigaartjes).
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Bedankt voor de reacties nog, dat had de dierenarts verder niet gemeldt. Dat ik hem dan niet mag aanraken want dat heb ik wel gedaan.
Helaas ging het gisternacht zo slecht, had om 5uur de wekker gezet om zijn volgende antibiotica pil te geven. Ik kon hem nergens meer vinden en uiteindelijk vond ik hem onder het tv meubel. Hij had enorm grote pupillen en wanneer ik zijn staart aanraakte, alleen het puntje begon hij al te piepen. Een andere klankkleur van wat die normaal heeft en wist dat het foute boel was(het ging door merg en been). Uiteindelijk toen ik ging zitten kwam die wel voorzichtig eruit gekropen maar wilde nauwelijks bewegen. Hij stond op en wilde een stukje lopen maar zakte door zijn pootjes (mijn hart verscheurde van verdriet). In de nacht de 24/7 dienst gebeld om te vragen of iemand langs kon komen, maar helaas kon dit niet dus ik moest monty op een of andere manier toch in de reismand zetten ondanks hij niet aangeraakt wilde worden door de pijn denk ik.
Bij de dierenarts werd er meteen een pijnstiller gegeven en temperatuur gemeten deze was inmiddels 34gr en de arts vertelde dat hij in een shock was geraakt.
Monty keek alleen nog maar naar de tafel, tot op het moment dat de arts vroeg of ik er klaar voor was... . Op dat moment keek Monty mij nog even aan en knipperde 2x met zijn ogen... Alsof die wilde zeggen "het is goed zo, laat me maar gaan"

Om 08.00 heb ik monty in laten slapen, het verdriet is niet te doen.
We hebben 2 maanden lang elke week strijd geleverd en naar de oncoloog gereden. Elke rit 1 uur heen en een 1 uur terug.
Helaas werd het hem gister allemaal teveel. Dit is het zwaarste wat ik tot nu toe in mijn leven heb moeten doen. Maar dacht ook bij mijzelf, ik moet niet doen wat ik wil omdat ik wil dat die blijft leven. Ik moet nu doen wat het beste is voor hem en dat is zo snel mogelijk van de pijn af.
Helaas heeft hij de mooie zonnestralen van vandaag net niet meer mee mogen maken, want dat vond hij altijd om lekker in de zon te zitten in de tuin.


Ik moet nu tevens beslissen wat ik met de crematie wil doen. Ik heb wat haarplukken van hem afgeknipt en daarnaast wil ik eigenlijk een schilderij van hem laten maken met zijn as erin verwerkt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte. Ik heb haar van Nellie in een armband laten verwerken. Erik hier op het forum maakt volgens mij pastels


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door ErikPhilippus »

Gecondoleerd met het overlijden van Monty.
Sterkte in deze verdrietige tijd.
~Erik
Montymldn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2018 00:18

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Montymldn »

Dankjewel voor de reacties.
Uiteindelijk denk ik dat het een maagbloeding is geweest aangezien hij zeer donkere ontlasting had. Dit al eerder aangegeven, 2 weken geleden. De oncoloog heeft hier verder niet echt op geacteerd (onder de noemer van veel verschillend voer geprobeerd om hem aan het eten te krijgen), dus maar even afwachten. Monty heeft nu eindelijk rust, geen stress meer, geen pijn meer... Mijn maatje.

Welke Erik is dat precies?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ten einde raad, wil niet/weinig eten.

Bericht door Anne »

Ontzettend veel sterkte in deze verdrietige tijd en om dit een plekje te kunnen geven.
Soms slaan behandelingen niet aan, hoe goed het ook bedoeld is
Nu lijdt Monty geen pijn meer en raast door groene weides
Het als-als is heel herkenbaar
Nogmaals heel veel sterkte

Rust zacht lieve Monty
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie