Onbekende ziekte.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Bluebell
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021 11:51

Onbekende ziekte.

Bericht door Bluebell »

Goedendag,

Sinds 1,5e week is mijn kat van 4 ernstig ziek. Het begon met veel overgeven. Ik heb meerdere katten en ik wist niet wie het deed. Ik kwam er pas achter toen hij zich vreemd begon te gedragen. Hij ging niet meer naar buiten en bleef al liggend passief voor zich uit staren met zijn binnenste oogleden half over zijn ogen. Hij wilde niet eten en drinken toen ik het 's avonds aanbood.

Ik hoopte dat het de volgende dag over zou zijn, het was vrijdagavond en weekendtarief wilde ik liever vermijden als het niet nodig was, maar de volgende morgen op zaterdag was hij er nog erger aan toe. Ging weer op de meest gekke plekken liggen en kreeg last van stuiptrekkingen en krachtverlies. Ook was hij uitgedroogd en had hij een ondertemperatuur. We zijn toen met hem naar de dierenarts gegaan en daar kreeg hij na onderzoek een infuusje en een injectie tegen misselijkheid en buikpijn, ik nam hem mee naar huis in de hoop dat het beter zou gaan.

Maar die avond bleek het al niet te helpen. Nog steeds wilde hij niet eten en drinken. Ondanks het infuus was hij nog steeds uitgedroogd. Ik moet er even bij zeggen dat ik hem elke dag deed en doe dwang voeden (met vocht, voornamelijk) Maar ook dat hielp niet. Ik heb hem warm moeten houden met verwarmde dekens op de bank, maar uiteindelijk verkoos hij steeds de koude plavuizen vloer in de keuken.

De volgende ochtend op zondag was hij er nog erger aan toe. Hij kon niet meer lopen, elke spier in zijn lijfje had spasmes en zijn ogen leken gekristalliseerd door het ernstige vocht tekort. We gingen terug naar de dierenarts. We deden een bloedtest, hoewel ik bang was dat hij de uitslag niet zou redden, en daar kwamen geen ernstige ziektes uit maar wel hoge ontstekings waarden en bepaalde zaken als ureum en glucose waren aan de hoge kant. Maar dit kon door uitdroging komen.

Hij werd opgenomen met een intraveneus infuus en een warmte mat en hij kreeg antibiotica. De volgende dag dat we op visite kwamen leek het al heel wat beter te gaan met hem. Hij kon weer staan en kroelen, en hij had ook wat brokjes gegeten. Dat was fijn om te horen. De DA zei dat we woensdag zouden overleggen hoe het ging en of hij weer naar huis kon. Maar toen ik de volgende dag (dinsdag) belde om te vragen hoe het ging zei ze "super goed!", zijn temperatuur was goed, hij at en het infuus werkte niet meer dus daar hadden ze hem vanaf gehaald en we konden hem eind van de middag op komen halen. Zo goed ging het.

Dus dat deden we. Hij was echt flink opgeknapt vergeleken met een paar dagen daarvoor. De assistente vertelde dat hij wel wat verhoging had maar dat dit te verwachten was door de infectie. Maar dat hij er wel veel beter uit zag en dat zijn oogleden niet meer voor zijn oogleden zaten. Maar toen ik in het hokje keek had hij toch weer zijn oogleden voor zijn ogen. Hij was duidelijk nog steeds niet lekker. Ik kreeg een flinke kuur antibiotica en ontstekingsremmers mee.

Thuis zonderde hij zich een hele poos af maar hij kwam 's avonds wel bij me liggen. Ook at hij weer met de rest van de katten mee. Toch leek hij met de dag achteruit te gaan en op donderdag ben ik, nadat hij flink had gespuugd, weer met hem naar de dierenarts gegaan. Daar werd hij opnieuw onderzocht en kreeg hij weer een prik tegen de misselijkheid die diezelfde avond nog zou moeten werken.

Alleen weer leek het niet te helpen en at en dronk hij niets. De medicijnen toedienen ging daardoor ook steeds moeilijker.

Vandaag trof ik weer een passief beestje aan. Ik kreeg met moeite zijn medicijnen er in, maar eten en drinken wilde hij weer niet. Ik heb verschillende merken geprobeerd. Uiteindelijk liep hij zoekend door de keuken waardoor ik hoopte dat hij wilde eten, maar uiteindelijk ging hij zitten en na een poosje kwam er een grote plas uit.

De rest van de dag ligt hij alweer op een stil plekje in de gang. Hij is weer uitgedroogd, koud, en zijn pupillen zijn gigantisch, (Voor zover ik zijn pupillen kan zien met zijn binnenste oogleden er voor.) en ik herken hem amper terug. Hij reageert wel enigzins op me door zijn hoofd wat in mijn richting te bewegen als ik tegen hem praat maar het is net alsof hij er niet is.

Ik wil morgen weer terug naar de dierenarts met hem maar na zoveel bezoekjes ben ik bang dat ze dit keer ook niets gaan vinden en dat het einde verhaal is. Maar ik hoop dat iemand een ziektebeeld in mijn verhaal kan herkennen en dat ik hiermee naar de dierenarts kan voor een gerichte behandeling.

Groetjes,

Bluebell
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Zotvanpoezen »

Geen ervaring met dit ziektebeeld.
Het ziet er wel zeer ernstig uit :-(
Ik hoop dat hij het haalt...
Kan het zijn dat je kat iets giftig heeft gegeten?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Bluebell
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021 11:51

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Bluebell »

Dankjewel voor je reactie. Vergiftiging is een optie maar wel een onwaarschijnlijke, omdat dit niet in de bloedwaarden omhoog kwam maar wel een ontsteking.

We gingen er vanuit, gezien de klachten, dat het wellicht een nierbekken of darmwand ontsteking was. Alvleesklierontsteking was al uitgesloten door het bloedonderzoek. Maar gezien de medicatie niet helpt en hij maar achteruit blijft gaan begin ik te denken dat de ontsteking een gevolg van zijn ziekte is maar niet de oorzaak.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Anne »

Persoonlijk vind ik het vreemd dat jouw da jullie weer naar huis heeft gestuurd na enkel een infuus en een injectie tegen buikpijn en misselijkheid
Een kat met ondertemperatuur ivm al de andere klachten had opgenomen moeten worden totdat ze een goede diagnose hadden

Ik zou zelf morgen een andere da om advies vragen want je zit nog steeds met een doodzieke kat en ik zou er geen vertrouwen meer in hebben, vooral niet omdat ze je kat meegeven met de oogleden voor de oogleden

Volgens mij komt een alvleesklierontsteking niet altijd uit het bloed
Het is een pijnlijke aandoening
Heeft je da ook een dieetadvies gedaan? Om zijn spijsverteringskanaal te ontzien?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bluebell
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021 11:51

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Bluebell »

We waren bij de weekendarts toen, ook doordeweeks omdat hij daar was behandeld. Vandaag zijn we weer bij onze eigen dierenarts geweest. Ondanks de bloedtest denkt ook hij aan een alvleesklierontsteking. Wat ook zou verklaren waarom het antibioticum en ontstekingsremmer niet werken.

Hij is weer opgenomen met infuus, medicijnen en een warmte mat. Ik wilde graag nog een echo doen just in case hij toch een vreemd voorwerp heeft opgegeten of een verstopping heeft, dus dat krijgt hij morgen.

Het is maar afwachten. De dierenarts wilde hem best nog opnemen maar hij zei ook dat de prognose, gezien hij al lange tijd ziek is zonder vooruitgang, niet goed is. Dat snap ik, ik heb er ook geen goed gevoel bij. Maar ik wil wel alles geprobeerd hebben.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Synemios »

Ik herken dit beeld van een kat met alvleesklier en leverontsteking.
Hoe hoog was de glucosewaarde?
Anne heeft inderdaad gelijk,het is lastig soms om het aan te tonen.

Opname en goede pijnstilling ( geen nsaid ( metacam, meloxicam, novacam, onsior etc) ik vrees dat dat dus wel gegeven is Wel temgesic/buprecare tegen de pijn en iets tegen de misselijkheid en 24/7 vocht.
Ze kunnen tijdens opname desnoods een sonde plaatsen.

Ik zou trouwens nog niet opgeven, de reden dat hij niet opknapt is omdat er in 1e instantie niet de juiste hulp geboden is en ab en lichte pijnstilling helpen niet als het gaat om een alvleesklier ontsteking.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bluebell
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2021 11:51

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Bluebell »

Uit de echo kwam dat er iets in zijn maag zat, dus hij is met spoed geopereerd. Het 'iets' bleek een hoop haar en vocht te zijn(dit heeft ze verwijderd), maar waarschijnlijk niet de reden van zijn ziek zijn, dus heeft de dierenarts de rest van zijn organen bekeken en is ze zijn darmen na gegaan. Zijn organen leken oké maar in zijn darmen vond ze een stuk schuimrubber. Dit is waarschijnlijk de boosdoener geweest.

Blij dat ik om een echo heb gevraagd.

Nu hoop ik op een goed herstel en hopelijk zijn de klachten nu verholpen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Synemios »

Oei dat is zeker geluk hebben.
Ik hoop dat hij nu snel opknapt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Anne »

Ach wat vervelend zo
Hopelijk nu geen klachten meer
Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Almedina
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2022 21:06

Re: Onbekende ziekte.

Bericht door Almedina »

Hoe gaat het nu met de kat?
Plaats reactie