Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Iris85 »

Tot afgelopen woensdagavond 18.00u ging alles goed met onze lieve 15 jarige oranje kat Lence. Daarna heeft hij vanaf dat moment tot zeker een uur of 22.00 zo'n 6-8 x overgegeven van brokjes t/m slijm. Hij was daarna erg down, kroop weg,begon te grommen als we hem aanraakten en 'gilde' af en toe boos. Donderdagochtend met hem naar de dierenarts en wilden hem ter observatie een dag houden en o.a een bloedonderzoek doen en hem aan het infuus leggen voor vocht. Omdat hij niet wilde eten, gaven ze hem neussonde voeding, dat moeten we hem nu nog steeds geven. Helaas heeft hij veel problemen: te hoge nierwaarden, schildklierwaarden zitten op het randje (55, mag max.60 zijn), te snel hartritme en ontstoken kiezen. Hij wil tot nu toe nog steeds niet eten en de sondevoeding die hij om 8.00u vanmorgen kreeg had hij tegen 11.00u weer uitgespuugd. De sondevoeding die hij later op de dag kreeg zit er (tot nu toe) nog wel in. Als het morgen niet beter gaat, dan wordt euthanasie geadviseerd. Hij is absoluut niet blij en lijdt veel, maar we zijn nog geen 2 weken geleden onze poes Dory verloren en dit kan ik er dan niet bij hebben. Ik vraag mij af of jullie misschien tips hebben? Als eten krijgt hij nu a/d (astronauten)voeding van de DA.
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
-Warm gemaakt (niet te warm natuurlijk) zodat de geur beter opgenomen wordt
- Met vinger een beetje in bekje proberen te stoppen, maar dan draait hij zijn kop weg
- Bordje recht onder zijn neus in zijn kap (moet op vanwege de sonde)zetten,maar toen begon hij te grommen.

Kap durf ik niet af te zetten, omdat ik bang ben dat hij dan het sondeslangetje uit zijn neus slaat en het is geen makkelijke kap om los te halen of weer vast te zetten.

Ter informatie: hij krijgt ook 1x per dag 1/4 cerenia (antimisselijk/-braakheid tabletje) en 1x per dag metacam (pijnstillers). Maar hij blijft down.

Graag hoor ik van jullie tips en anders iets waardoor ik kan accepteren als niets meer gaat.
Cerna

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Cerna »

Ik probeer wat duidelijkheid te krijgen:
- Lence begon opeens te spugen en te grommen wanneer je hem aanraakt. Heeft de dierenarts hier een oorzaak voor gevonden of maakte het niet uit waar je hem aanraakte? Indien dat laatste dan vermoed ik geen pijn, maar agitatie. Misschien tgv het vele spugen?
- de nierwaardes zijn te hoog. Hoe hoog? En is dat plotseling of geleidelijk gegaan (bij een eerder bloedonderzoek ook al geconstateerd?)? Kan hij iets geks gegeten hebben?
- schildklierwaardes aan de bovengrens en nierfalen is juist prima al zouden de waardes wel iets lager mogen zijn
- Lence heeft nierfalen en krijgt metacam. Ik ben verbijsterd en zou onmiddellijk stoppen (kijk op de bijsluiter!). En Lence krijgt AD. Niet het geschikte voer voor katten met nierfalen, maar iets eten is beter dan niets. Het probleem is alleen dat hij daar nog zieker van wordt.
- Lence is down. Ik vermoed de neussonde want dat lijkt me geen pretje.

Wanneer het mijn kat was liet ik hem in ieder geval niet zo plotseling inslapen. Inslapen kan altijd nog.
En wanneer het mijn kat was dan zette ik hem onmiddellijk op nierdieet (of in ieder geval op AD met Ipakitine om de schade iets te beperken). De neussonde zou ik laten verwijderen want volgens mij doet die meer kwaad dan goed (wil je een kat down of over de rooie hebben dan moet je ze een kap omdoen, iets in hun neus stoppen of weet ik wat nog meer).

Kap weg, sonde weg, metacam weg, en liever nierdieet dan AD. En eigenlijk het liefst drie dagen infuus.
En wil hij echt geen nierdieet dan kun je een achtste Mirtazapine proberen. Dat verhoogt de eetlust. Spuitjevoeren is ook een optie, maar dat vraagt wat handigheid en niet iedere kat wenst mee te werken (ik heb een kat met nierfalen die ik moest laten inslapen omdat er geen hoop meer was, 4,5 jaar met spuitjevoeren aan de gang gehouden. Niemand die vermoedde dat ze nierfalen had want ze zag er geweldig uit en op dit moment heb ik een kat van bijna 17 die 4x per dag met spuitjes nierdieet (Trovet) krijgt en het ook geweldig doet).
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Iris85 »

Nierwaarden zijn bij de ene nier 20 en moet 14 zijn, de andere 13,3 en moet 12,9 zijn. Ik ga er vanuit dat de dierenarts de juiste medicijnen geeft, dus het verbaasd me dat metacam dan niet goed is. Ik vroeg ook hoe het dan zat met dat nierdieet. Dat zal dan komen zodra Lence weer begon te eten. Dat van die kap is inderdaad niet leuk voor hem. Ik kan morgen aan de DA vragen of die eventueel even af mag om te kijken wat er dan gaat gebeuren, maar kans is dan dat hij de sonde er uithaalt en zijn we verder van huis. Ik weet niet wat er gaat gebeuren als de sonde er uit wordt gehaald. Ik ga er vanuit dat de DA het juiste doet.
Dat grommen was vooral toen ik aan de zijkant van zijn kop aaide.
Misschien gekke vraag maar ben je dierenarts of spreek je uit ervaring?
Cerna

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Cerna »

Ik spreek uit jarenlange ervaring en het is jammer dat er niet meer mensen reageren.

Ik begrijp uit je reactie dat je de bijsluiter van metacam niet hebt gelezen, dus bij deze:
* Niet gebruiken bij drachtige of melkgevende dieren.
* Niet voor gebruik bij katten die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritatie en bloedingen, verminderde lever-, hart- of nierfunctie en stollingsstoornissen.
* Niet gebruiken bij overgevoeligheid voor het werkzame bestanddeel of één van de hulpstoffen.
* Niet gebruiken bij katten jonger dan 6 weken.

Bij katten zijn af en toe typische bijwerkingen van NSAIDs zoals vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult fecaal bloed, lethargie en nierfalen gemeld en in zeer zeldzame gevallen gastro- intestinale ulceratie en verhoogde leverenzymen.
Deze bijwerkingen zijn in de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.


De nierwaardes zeggen mij niets. Woon je soms in België (daar gebruiken ze andere apparatuur)? Creatinine, ureum en SDMA-waarde zijn van belang.
Wanneer ik lees dat hij gromde wanneer je aan zijn kop kwam dan kan ik niet anders concluderen dan dat hij vreselijke kiespijn heeft. En ja, daar word je niet vrolijk van als kat. En de bacteriën in die rotte kies(zen) kunnen weer nierfalen veroorzaken.

Onze oudste kat had ruim twee jaar geleden ook een rotte kies, maar dat hadden we eerst niet door en mijn man had het er al over dat Amber niet meer zo lang zou leven. :cry:
Ze was bijna 15, maar mankeerde gelukkig verder niets en daarom hebben we het gebit schoon laten maken en is de kies verwijderd. Het was een risico gezien haar leeftijd, maar je laat een kat niet inslapen vanwege een rotte kies. Tenminste ik niet.
Gelukkig is het goed gegaan en je kon in alles merken (gedrag, eetlust) dat het voor haar een enorme opluchting was. En dat kon ik me levendig voorstellen want kiespijn is niet fijn.

Ik zou daarom morgen met de dierenarts overleggen of een gebitssanering mogelijk is want alleen een pijnstiller lost natuurlijk niets op.
En wanneer het inderdaad de kiezen zijn dan verklaart dit een heleboel want ik heb ook geen eetlust wanneer ik kiespijn heb en kruip dan ook het liefst onder de wol wanneer ik niet direct naar de tandarts kan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Rik »

Iris85 schreef: 28 jan 2022 17:48 Als het morgen niet beter gaat, dan wordt euthanasie geadviseerd.
Euthanesie...? Zonder dat er een duidelijke diagnose (oorzaak) is? Ja, dat ken ik. Heb ik ook een keer gehad en toen bleek het een haarbal te zijn. Die kwam er dus ook net voor de (voorstelde) fatale dag uit, gelukkig.

Hier ook wel eens metacam voor een nierfalertje gekregen. Op de een of andere manier hebben dierenartsen oogkleppen op als het gaat om de 'cam familie en nierfalen (Metacam, Novacam, Meloxidyl, bevat allemaal meloxicam). Het staat duidelijk in de bijsluiter dat je het dan niet moet geven maar ze blijven het doen. Of dat nou een gebrek aan kennis of gewoon koppigheid is... ik weet het niet. Mijn dierenarts zei "je moet kiezen tussen twee kwaden" (pijn of slecht medicijn) maar er zijn ook andere medicijnen tegen de pijn die beter voor de nieren zijn.

Ik ga er nooit meer vanuit dat de dierenarts alle kennis heeft en nooit fouten maakt.

Mocht er een gebitsreiniging komen dan mag dat ook niet onder normale narcose. Dat moet dan onder gasnarcose. En niet dat ze er daarna nog ff een metacam injectie inrammen voor de pijn want dat hebben ze gedaan voordat je het weet. Bespreek dat soort dingen (soort narcose, soort pijnstilling etc) dus altijd goed met je dierenarts.

Hopelijk kunnen ze snel een goede diagnose stellen en krijg je hem hier snel doorheen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dinah14
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2019 21:29

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Dinah14 »

Ik kreeg ook twee keer Metacam bij nierfalen. Ik ga nu naar de dierenarts met een plan.
Woont met Tippy (14)en Lilja en Mozzi: broer en zus (2)
Daarvoor Nyxie, Pluis, Sanne, Soily, Nosey en Bartjepoes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door nellebel »

die licht verhoogd nierwaarde kan ook komen omdat hij braakt. mijn eerste kat had ook verhoogde nierwaardes, bleek achteraf niets met haar nieren aan de hand maar kwam door het vele braken. logisch dat die verhoogd worden als ze amper iets binnen krijgen. dan spoelen de afvalstoffen ook niet weg. zeker niet zomaar inslapen. mogelijk is het eten gewoon erg pijnlijk door zijn ontstoken kiezen en dan is het logisch dat hij niet wil dat je hem aanraakt.
toch vreemd dat een arts dan meteen roept euthenasie. jakkes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Erg zieke kat wil niet eten. Tips?

Bericht door Cerna »

TS is sinds haar laatste bericht niet meer terug geweest op het forum. Heeft dus ook onze adviezen waarschijnlijk niet gelezen. Ik vrees dat ze het advies van de dierenarts heeft opgevolgd :cry:
Plaats reactie