Mijn katertje kokhalst en niest

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Maxieboy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2022 01:40

Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Maxieboy »

Sinds afgelopen Maandag gaat het niet zo goed met mijn 5 maanden oude katertje.
Ineens begon hij extreem veel te kokhalzen, eigenlijk de gehele dag door en hij was ook echt ontzettend rustig en bij het slikken zag je hem echt vechten met z'n hoofdje naar voren om te kunnen slikken. Ik ben dus rond de middag naar de DA gegaan en die hadden de luchtpijpen nagevoeld, in het bekje gekeken maar hebben dus niks gevonden. Wel zeiden ze dat m'n kater een "bite" had, echter moet hij zijn tandjes nog wisselen dus zou deze vanzelf over moeten kunnen gaan, ook heeft m'n katertje een ruisje op z'n hartje. De DA heeft hem een spuitje met antibiotica gegeven en gezegd dat ik het even aan moest zien.

Het is nu alweer Donderdag en wat mij opviel is dat het Dinsdag stukken beter ging, hij was ook weer lekker speels. Woensdag ging het ook weer ietsje beter maar wat mij opviel is dat het kokhalzen nu bijna weg is, maar hij soms echt een aantal brokjes moet overgeven, ook begint hij daarnaast te niezen, vooral na het water drinken of het eten gebeurt dit. Dan gaat hij op z'n buikje zitten en dan hoor je niets, maar zodra hij weer gaat lopen begint hij weer te niezen en kun je duidelijk zien dat hij bij het slikken nog steeds een beetje moeite heeft. Ik ben nu tot 1:30 bij hem gebleven omdat ik het echt gewoon super zielig vind en ik hem maar blij aaien en zeggen dat het goed komt, hij blijft maar niezen.

Wat zou dit kunnen zijn? Zit er toch iets vast in z'n keeltje waardoor slikken moeilijk blijft en hij soms moet overgeven? Waar komt dit niezen dan ineens vandaan? Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, vooral ook omdat mijn DA echt verrekte duur is en mij al wel vaker heeft bedonderd met huisdieren .. Ik wil dat m'n Maxie zich gewoon weer goed en beter voelt. Hij is nog jong, is altijd binnen dus ik vraag me echt waar dit ineens vandaan komt..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Rik »

Maxieboy schreef: 20 jan 2022 01:57 ... vooral ook omdat mijn DA echt verrekte duur is en mij al wel vaker heeft bedonderd met huisdieren ...
Waarom is het dan nog je dierenarts???
Maxieboy schreef: 20 jan 2022 01:57Ik ben dus rond de middag naar de DA gegaan en die hadden de luchtpijpen nagevoeld, in het bekje gekeken maar hebben dus niks gevonden.
Zo'n ervaring heb ik ook een keer gehad met een niet etende poes. Ik: "Is het geen haarbal.", Hij: "Even voelen... Nee meneer, ik voel geen haarbal.". Na een week opname kreeg ik mijn poes mee naar huis met een inslaapadvies voor de volgende dag, thuisgekomen kotst ze een enorme haarbal uit. Zo kun je zien hoever ze er naast kunnen zitten als ze geen goed onderzoek uitvoeren.

Je zegt dat die dierenarts je al eens heeft bedonderd. Dan lijkt het mij simpel. Gelijk een andere zoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door nellebel »

ik zou ook een andere DA zoeken,. je moet wel vertrouwen hebben in je arts en misschien inderdaad eens antihaarbal pasta geven. kijken of er wat uitkomt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Maxieboy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2022 01:40

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Maxieboy »

nellebel schreef: 20 jan 2022 07:42 ik zou ook een andere DA zoeken,. je moet wel vertrouwen hebben in je arts en misschien inderdaad eens antihaarbal pasta geven. kijken of er wat uitkomt.
Ben ik met je eens. Ga ik ook zeker doen.

Is er een specifieke antihaarbal pasta wat ik moet geven welke het beste werkt? Wil het graag eens proberen!
Maxieboy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2022 01:40

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Maxieboy »

Mag een kat dit ook zomaar te hebben trouwens zonder advies van de DA? We weten natuurlijk niet zeker of dit een haarbal is. Kan dit soort spul geen kwaad?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Rik »

Mijn haarbalverhaal was meer om aan te geven dat een dierenarts die alleen maar wat voelt en je dan wegstuurd zonder diagnose niet echt handig is.

Op zich zou normale haarbalpasta (uit de dierenwinkel) geen kwaad kunnen. Maar dit is normaal om haren via de ontlasting te bevorderen. Of dat bij hem nog gaat helpen... ?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maxieboy
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2022 01:40

Re: Mijn katertje kokhalst en niest

Bericht door Maxieboy »

Met een nieuwe DA gebeld vandaag. Heb ze de situatie uitgelegd en volgens hen zou er inderdaad iets in z'n strotje kunnen zitten. Probleem is alleen dat dit op een rontgenfoto niet te zien zou zijn en wanneer ze in z'n strotje willen gaan kijken dit een risico is omdat hij een ruisje heeft op z'n hartje. Ze willen nu dus kijken wat er gebeurt met een ontstekingsremmer en pijnstiller, mocht het na het weekend niet beter zijn dan moeten wij dus inderdaad het risico nemen en moet er in z'n strotje gekeken worden, ben er wel huiverig voor maar er is dan dus geen andere optie. Hoop echt dat deze medicijnen helpen, houd niet zo van risico's met m'n huisdieren.. Het is dus even hopen nu.
Plaats reactie