Wat is wijsheid??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Wat is wijsheid??

Bericht door Moni3 »

De hele dag loop ik al met een dilemma, en vraag mij af wat wijsheid is. Jullie inzichten stel ik zeer op prijs.

Bijna 3 jaar geleden adopteerde ik een senior dame van 14/15 jaar, Kees, uit het plaatselijke asiel. Een kat die zich echt niet op haar plek voelde daar en o.a. héél gestrest kon zijn, en spondylose heeft.
In het begin maakte ik wat aanpassingen in huis voor de spondylose en kreeg zij natuurlijke pijnstillers.
Bij haar 1e seniorencheck 2 jaar terug had zij wat verhoogde nierwaarden en toen zijn wij alvast begonnen met nierdieet, wat zij helemaal zo erg niet vond.
Begin dit jaar toonde bloedonderzoek aan dat haar nierwaarden waren verbetert maar, zij was wel begonnen met slechter te eten van het nierdieet natvoer en was wat afgevallen. Droogvoer gaat er prima in. Ook zag ik dat zij meer pijn begon te krijgen en toen zijn wij begonnen met dagelijks pijnstilling (novacam)
Zij voelt zich zichtbaar beter met de pijnstiller, en toen ik haar natvoer half/half nierdieet at zij weer beter en kwam ook weer wat aan. Droogvoer is nog steeds nierdieet.
2 maanden terug zag ik dat zij onzeker begon te lopen. Eerst dacht ik weer aan haar gewrichten, maar toen zag ik dat zij tegen dingen opbotste.
Weer naar de dierenarts natuurlijk, bleek hoge bloeddruk, en begonnen met amlodipine. En warempel, ook al was mij verteld dat de oogschade onomkeerbaar zou kunnen zijn, ik zie dat zij bijna niet meer tegen dingen aan botst en echt kijkt naar dingen.
Gisteren was de controle en gewicht is nog goed, bloeddruk nog steeds aan de hoge kant, dus dosering bijgesteld en volgende maand weer terugkomen…..

En dit is dus mijn dilemma….
Keesje is inmiddels zeker 17 jaar oud. Zij raakt super gestrest van een bezoek aan de dierenarts. Zij krijgt daarvoor wat Gabapentine, maar ook dan is het één gejammer en gedoe met haar…..
Nadat wij gisteren thuis kwamen ging zij niet haar roesje uitslapen zoals verwacht, maar heeft tot 2 uur ‘s-nachts onrustig jammerend heen en weer gelopen, regelmatig omvallend of door haar pootjes zakkend vanwege de sedatie.
Ik vind het zó erg voor haar!
Ik heb haar uit t asiel gehaald om haar een beter leven te geven. En dat wil ik met alle liefde doen, maar het gaat mij om haar levens kwaliteit en niet kwantiteit.
Zij eet en drinkt lekker nu. Poept en plast ook goed. Weinig spugen….ligt heerlijk op haar favoriete plekjes, kijkt graag naar buiten, en zij komt gezellig haar knuffels halen bij mij.

Op dit moment voel ik er niet veel voor om haar dit volgende maand weer aan te doen, haar meenemen naar de dierenarts…. en heb ik zoiets van ik bel die afspraak af en ik meld mij wel weer wanneer ik zorgelijke veranderingen zie. Of gewoon in t voorjaar weer haar senioren check…..

Is dat slim om haar niet zo regelmatig te laten checken?
Graag gedachtes, advies!

NB, in t asiel hadden zij haar onder sedatie om röntgenfoto’s te maken, en hebben dat na 1 foto moeten staken want ook daar was zij zó gestrest dat zij er bijna in bleef…..
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Wat is wijsheid??

Bericht door marloes501 »

Wat een lastige situatie.
Misschien kan je overwegen de dierenarts bij jou thuis te laten komen?

Veel sterkte.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat is wijsheid??

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Moni.
Vreemd, de laatste tijd vroeg ik me af hoe het met Keesje was... En nu komt er nieuws over haar. Heb ik af en toe met Forumkatjes. Lijkt wel een voorgevoel...

De enige raad die ik kan geven is: volg je gevoel.
De ene kat kan echt niet tegen stress, de andere dan verdraagt veel meer.
Hier heb ik bv. Filou met allerlei kwaaltjes die ik wel vaak laat checken. En vroeger had ik Pitoe die het bijna begaf bij de da, net zoals Keesje. En daarom liet ik voor haar de da aan huis komen indien nodig.
Bij mij gaat levenskwaliteit ook boven levensduur. Ik zal er alles voor doen om mijn katjes een lang maar vooral gelukkig leven te geven, maar ik besef dat er grenzen zijn...

Kan je anders de da niet vragen om de seniorencheck vervroegd te laten uitvoeren? Dan hoeft ze in het voorjaar niet terug te keren.

Dikke knuffel aan Keesje!

PS: Novacam is niet aangewezen bij katten met nierproblemen. Kan de da geen andere voorschrijven?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Wat is wijsheid??

Bericht door Moni3 »

Dank voor de reacties.
En ach die arme Pitou, ik kan mij daar alles bij voorstellen.

Ik ga ze bellen met de vraag of het kwaad kan de volgende bloeddruk meting een maand later te doen. En dan is het inderdaad bijna weer senioren check moment. Ik wil het aantal bezoeken echt zoveel mogelijk beperken voor haar.
Als ik het goed begrepen had doen ze geen huisbezoek voor zoiets, tenzij het afscheid betreft, maar dat vraag ik nog een keer na.
Kees had overigens geen ernstige nierproblemen, waarden waren iets verhoogd en toen maar alvast op nierdieet gezet, en bij de check een jaar later waren de nierwaarden duidelijk beter. Maar toen at zij slecht en sindsdien ben ik minder streng met t nierdieet.

Ik denk dat ik zelf goed zie hoe t met Kees gaat, en zal haar natuurlijk naar de dierenarts brengen wanneer er iets is, maar elke maand zoveel stress voor een meting dan denk ik daar kríjgt zij een hoge bloeddruk van… en ik ook….
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie