Staart werkt niet en poept & plast niet.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Neviathien »

Hallo allemaal!

Mijn kat Sam is een mysterie en ik hoopte dat iemand mijn verhaal herkent en kan helpen.

Mijn partner en ik zijn met de kerst 6 nachten weggeweest. Sam kreeg 2x per dag oppas aan huis en de laatste drie dagen kwam ook een goede vriendin dagelijks langs om hoi te zeggen tegen de kat. Hier is van te voren goed over nagedacht, want Sam is zeer gevoelig voor stress.

Toen wij thuis kwamen op avond was Sam niet ok. Hij liep mank en hij begon ineens te schreeuwen/grommen/brullen. Dat ging door merg en been. We zijn midden in de nacht naar de dierenarts geweest die zijn blaas heeft uitgedrukt.

De volgende dag weer naar de dierenarts geweest, omdat Sam niet kon poepen of plassen. En ook zijn staart doet het niet. Hij lijkt er geen gevoel in te hebben.
Uit urineonderzoek kwam niets, er is geen blaasgruis of sulfiet aangetroffen. En ook zijn bloedwaarden zijn goed. Toch loopt hij mank en poept en plast hij niet. Hij gaat wel heel erg vaak naar z'n bak.

Sam krijgt nu pijnstilling en antibiotica. Zijn blaas is gisteren leeggemaakt en ook zijn darmen zijn nu leeg. Op röntgenfoto's is niets raars te zien. De dierenarts staat voor een raadsel wat er aan de hand is en gaat maandag overleggen met haar collega's. Een scan zou nog kunnen, maar de dichtstbijzijnde scan is een uur rijden.

We weten niet wat er is gebeurd. Sam kan niet op straat komen, alleen in de achtertuin die is afgeschermd. We wonen in een huis met twee verdiepingen. Hij komt niet op hele hoge plekken, maar wel op plekken zoals de eetkamerstoel, bank, bed.
De oppas heeft niets gemerkt.

Hebben jullie enig idee wat er kan zijn gebeurd en waar hij nu last van heeft?

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Zotvanpoezen »

Kan het zijn dat er iemand hard aan zijn staart getrokken heeft en dat er een zenuw beschadigd is?
Dat is niet zichtbaar op RX.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Neviathien »

Zotvanpoezen schreef: 02 jan 2022 12:22 Kan het zijn dat er iemand hard aan zijn staart getrokken heeft en dat er een zenuw beschadigd is?
Dat is niet zichtbaar op RX.
De oppas en vriendin zouden dat nooit doen. Dat zijn grote dierenvrienden. Er is verder niemand in huis geweest.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Pikachu »

Of hij is gevallen en heeft zo een zenuw beschadigd? Of klem komen te zitten en zich losgerukt?
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Hernia bij kat

Bericht door Neviathien »

Hij heeft gisteren een ct scan gehad en hij bleek een knallende hernia te hebben.
Hij is geopereerd en komt nu bij in het dierenziekenhuis. Als hij weer plast, mag hij naar huis. Hij is nog niet out of the Woods.

Iemand ervaringen met een kat met een hernia?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Anne »

Heel veel beterschap voor jullie, ik ben aan het duimen voor een spoedig herstel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door nellebel »

beterschap.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Neviathien »

Bedankt allemaal.
Update: Hij ligt nog steeds in het dierenziekenhuis. Hij heeft gelukkig weer geplast en gepoept en mag morgen waarschijnlijk weer naar huis. :-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Zotvanpoezen »

Gelukkig heb je de ct scan laten uitvoeren!
Nabehandeling met laser wordt soms ook toegepast om de genezing van een hernia vooruit te helpen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Neviathien
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2019 08:45

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Neviathien »

Update:

Gisteren was het 3 weken geleden dat hij is geopereerd aan zijn hernia. Hij is sinds vorige week woensdag thuis.

Hij plast weer wat. Maar hij plast overal. Hij heeft geen controle over zijn blaas.

Heeft iemand hier ervaring mee? Herstelt dat nog? Hoelang kan dit duren? Poes is er niet blij mee, en wij ook niet. Ik kan op internet vrij weinig vinden over katten met hernia's.

Hij krijgt het medicijn Myocholine. Dat gaan we deze week langzaam afbouwen.
Simbamijnalles
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2023 01:49

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Simbamijnalles »

Dag,

Hoe is het afgelopen met uw kat?
Ik maak helaas nu hetzelfde mee.. ik ben zo verdrietig enige wat ik heb gehoord is dat er wat met haar zenuwen zijn. Röntgenfoto gemaakt verschillende testen gedaan. Morgen ga ik binnen een week 3 e keer naar de arts voor een bloed onderzoek. Heeft u tips voor mij?

Ongelofelijk alsof u mijn verhaal heeft getypt ik hoop dat het goed is afgelopen met uw kat.

Gr eigenaar Simba
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Staart werkt niet en poept & plast niet.

Bericht door Asse-Poes »

Neviathien is al een poos niet op het forum geweest.
Misschien kan je een pb sturen?

Ik kan je met dit probleem helaas niet helpen.
Heel veel sterkte en beterschap voor Simba.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie