Kattenaids / FIV bij kitten?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Dag allemaal,

Afgelopen maandag heeft mijn kitten (inmiddels 16 weken oud) de 2e vaccinatie gehad tegen niesziekte en een pipetje tegen wormen+vlooien. Hij at op dat moment al wat slecht, vermoedelijk omdat hij de brokjes niet lekker meer vond, en in de dagen daarna is hij langzaam aan steeds slomer geworden en steeds minder gaan eten totdat hij donderdag echt duidelijk ziek was. Hij heeft toen bij de dierenarts een spuitje gekregen tegen de koorts, waarna hij kort volledig opleefde. Inmiddels is hij nog niet de oude maar hij eet in ieder geval wel al weer wat en heeft regelmatig korte oplevingen waarbij hij weer even wil spelen.

Nu zei de dierenarts dat de kans groot is dat dit FIV is, aangezien hij uit een asiel komt. Ze zei het vrij nonchalant dus ik dacht dat dat niet zo'n probleem zou zijn, maar als ik er nu op Google klinkt dit toch echt vrij heftig.. Ik moet er echt niet aan denken dat dit lieve katje een heel leven van infecties en ziektes voor zich heeft..

Wat enige hoop gaf is dat ik veel lees dat de ziekte zich pas na grofweg 5 jaar uit, wat het onwaarschijnlijk maakt dat Yuki hier al met 15-16 weken ziek van is geworden? Misschien komt het wel doordat hij die vaccinatie kreeg terwijl hij mogelijk nog wat niesziekte had (het was een week uitgesteld, maar de weinige symptomen die hij had - niezen en vies in ooghoekjes - waren nog niet volledig weg), en dat in combinatie met net een week antibiotica en zo'n pipetje lijkt me ook vrij heftig voor zo'n beestje?

Wat denken jullie? Zou het kunnen dat hij nu bijna een week later nog ziek is van de vaccinatie of heeft arme Yuki aids? :cry:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Anne »

Als ik eerlijk moet zijn vind ik jouw da negatief
Als ik haar dus moet geloven lopen onze katten(die bijna allemaal uit het asiel komen) dus grote kans op fiv?
Dit vind ik wel erg kort door de bocht en ook omdat ze jouw bezorgdheid groter maakt en niet wegneemt
Lekker zo'n dierenarts

De kans is groot, je schreef dat hij in de week voorafgaande wat symptomen had van nieziekte en ook niet zo denderend at,
dat hij slechter is geworden door de enting

Ik vind het ook raar dat jouw da een kitten ent die al niet fit is, dat wordt meestal afgeraden

Ik denk, dat dit een reactie is op de enting, hij was daarvoor ook al niet fit en de enting heeft daar niet aan bijgedragen
Plus nog een antiwormbehandeling,dat is wel erg belastend voor zo'n klein lijfje in 1 x

Als het kan, zoek een andere da, eentje die niet een ziek dier gaat enten in ieder geval

En wees gerust, al onze katten komen/kwamen uit de opvang, op Bella en Olly nadan, en ik heb hier nog nooit fiv gehad!

Lees je daarnaast eens in op weerstandsverhogers
Mocht het niesziekte zijn dan zijn er prima weerstandsverhogers/suppelementen die dit kunnen ondersteunen
zoals l-lysine bijv, wel even kijken of dit ook voor kittens mag

beterschap!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Bedankt voor je reactie Anne! Heel fijn dat het mogelijk toch een reactie op de enting kan zijn en niet per se aids!
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Update: het was FIP. Lieve kleine Yuki is gisteravond ingeslapen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Anne »

:-|
Wat ontzettend verdrietig bij zo,n jong dier,nog in de bloei van zijn leven
Heel veel sterkte voor jullie

Was het de droge of natte variant?

Wij hebben dit voorjaar onze geliefde Taxi uit Moskou aan vermoedelijke fip verloren
Het arme dier had 10 dagen hoge koorts en niks hielp

Fip is een rotziekte!

Rust zacht lieve veels te kleine Yuki,

Ik hoop dat je dit een plekje kunt geven, terzijne tijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Bedankt, jij ook nog heel veel sterkte! Inderdaad een rotziekte, ik had er nog nooit van gehoord. Yuki had de natte variant; de labuitslagen waren eigenlijk nog niet bekend maar aangezien hij al ruim 1,5 week koorts had waar niets tegen werkte en in combinatie met een dikke buik (vocht was ook kleverig en geel geloof ik) kon het eigenlijk niks anders zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Anne »

Ja dan heb je wel een indicatie
Ik vind het echt heel sneu voor jou
Was Yuki je eerste kitten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Dit was inderdaad mijn eerste eigen kat/kitten.. Ik ben wel opgegroeid met katten, mijn ouders hadden er 2 die rond de 18 jaar zijn geworden en ze hebben inmiddels een nieuwe kat. Maar het is toch anders als ie van jezelf is, je voelt je 100% verantwoordelijk.

Vind het nu wel een beetje eng om een nieuwe te kopen/adopteren, krijg het idee dat ik moet kiezen tussen erfelijke aandoeningen bij dure raskatten en FIV/FeLV/FIP bij asielkatten..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Anne »

Ja ik kan me voorstellen dat je het doodeng vindt
Ik had ook last van angst toen we Olly hebben overgenomen van iemand, vlak nadat Taxi* overleed aan vermoedelijk fip
Taxi* was opgegroeid in een dierenartspraktijk in Moskou, waar hij werd achtergelaten door zijn baasje die niet meer financieel voor hem kon zorgen
Via een vereniging heb ik hem toen geadopteerd
Hij zat eerst drie dagen in een auto en toen kwam hij hier waar hij een nachtje verbleef op het afhaaladres en prompt de volgende dag door mij werd opgehaald, toen volgde er een kennismaking met 6 andere monsters en Taxi wilde al vanaf dag 1 graag naar buiten bij ons wat niet kon
Alllemaal stress en hij had natuurlijk geen goede weerstand want de omgeving waarin hij opgroeide was steriel
Hij mocht maar tien maanden oud worden :-(
Ik heb hem maar drie maanden lang kunnen verzorgen en van hem mogen genieten :-|

Wij hebben in de week na zijn overlijden Olly geadopteerd omdat ik toen met Pluto zat, Louie was er toen nog niet en Pluto had geen speelkameraadje
De eerste weken durfde ik me niet aan Olly te hechten, te bang dat hij ook zou overlijden en ik heb hem de eerste drie maanden weerstandsverhogers gegeven
En afgelopen juli hebben we de kleine Louie geadopteerd, uit het asiel
Ik ben gelukkig nu van mijn angsten af, maar dat kwam dus mede door het verlies van Taxi* maar ook van andere katten
(we verloren er 4 inclusief Taxi* binnen 1 jaar)


Misschien is het een optie om 2 kittens te adopteren uit het asiel?
Wat ik al eerder zei, al onze katten komen grotendeels uit het asiel en ik heb nog nooit flev/fiv of fip meegemaakt
1 kitten heeft wat meer stress denk ik omdat hij/zij helemaal alleen is ; dat is onnatuurlijk voor een kitten
En ook dure raskatten kunnen fip krijgen of felv of fiv
of iets anders

Veel sterkte nogmaals
wat een rotervaring bij je allereerste kat :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Kattenaids / FIV bij kitten?

Bericht door Eva9393 »

Vier katten in 1 jaar, wat verschrikkelijk.. heel veel sterkte!

Ik zit inderdaad te twijfelen over 1 of 2 katten. Bij het asiel zeiden ze dat 1 kitten geen probleem is, maar ik kwam daarna online opeens overal het single kitten syndroom tegen..

Moet even kijken of ik het kan laten werken met 2 katten in mijn helaas vrij kleine appartement.
Plaats reactie