Stopt castreren de groei?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Stopt castreren de groei?

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Mijn twee kittens zijn op dit moment bij de dierenarts van hun castratie. Ik vroeg mij af, als een kat gecastreerd wordt blijft hij dan gewoon door groeien of stopt castreren de groei?

Ik hoor dus verschillende verhalen en weet niet zo goed wat ik moet geloven.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stopt castreren de groei?

Bericht door Rik »

Die blijft gewoon doorgroeien. Ik weet niet waar dat fabeltje vandaan komt maar bij vroegcastratie en normaal castratie sluiten de groeiplaten juist later dus groet een kat iets langer door (8 weken) dan bij niet castreren.

Het volgende gaat over vroegcastratie maar gewone castratie wordt ook genoemd i.v.m. doorgroeien.
De gevolgen van vroegcastratie bij de kat.- © 2016 Francisca van der Bij

Misschien komt de angst hiervoor uit de hondenwereld. Bij het later sluiten van de groeischijven heb je kans op te langere doorgroei en mogelijkheid van bot problemen op latere leeftijd. Maar een hond groeit sneller (en misschien langer) door dan een kat. Dus bij een kat geeft dat niet zulke problemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eva9393
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:52

Re: Stopt castreren de groei?

Bericht door Eva9393 »

Mijn dierenarts gaf aan om zo lang mogelijk te wachten met castreren omdat hij anders niet "goed zou ontwikkelen tot een mooie grote kater" of iets dergelijks. Ik vatte het in ieder geval zo op dat het wel invloed heeft op de groei.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stopt castreren de groei?

Bericht door Anne »

Dat is dikke onzin!!
Als je te lang wacht heb je ook meer risico op gespoei in huis en katers die willen.weglopen omdat ze willen dekken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stopt castreren de groei?

Bericht door Pikachu »

Eva9393 schreef: 02 sep 2021 12:31 Mijn dierenarts gaf aan om zo lang mogelijk te wachten met castreren omdat hij anders niet "goed zou ontwikkelen tot een mooie grote kater" of iets dergelijks. Ik vatte het in ieder geval zo op dat het wel invloed heeft op de groei.
Niet te begrijpen dat er nog zoveel dierenartsen zo slecht op de hoogte zijn. Zou toch basiskennis moeten zijn dat dit gewoon dikke zever is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stopt castreren de groei?

Bericht door Rik »

Dat zijn dierenartsen die nog kennis van het jaar 0 hebben en die kennis nooit bijgespijkerd hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie