Ene pupil groter dan de andere

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Ene pupil groter dan de andere

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Ik heb een vraag waar ik mij best zorgen over maak. Arie (6 maanden oud) heeft niesziekte gehad toen hij nog heel jong was. De dierenarts had toen al gezegd dat als zijn weerstand iets minder is hij nog wel eens kan niezen of last kan krijgen van zijn ogen.

Sinds afgelopen weekend zijn ze oogjes ook wat dicht gaan zitten. Ik zag alleen verder geen viezigheid eruit komen. Ze oogjes waren alleen een beetje dof. Aankomende donderdag moet hij voor castratie en wilde ik even vragen aan de DA of ze Arie zijn oogjes willen nakijken.

Sinds vanmiddag merkte ik ook op dat beide pupillen een beetje anders zijn. Het lijkt er op dat zijn ene pupil iets groter is dan de ander... maar vind ik het wel lastig om te zien.

Ik vroeg me af, weet iemand wat dat zou kunnen zijn en of dat ernstig is? Ik ga aanstaande donderdag sowieso naar de dierenarts... maar hoop ik via dit forum misschien al wat meer te weten te komen.

Verder eet en drinkt hij normaal, speelt hij en is hij af en toe heerlijk druk zoals een normale kitten hoort te zijn.

Dank jullie wel alvast!

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb dat lang geleden eens gezien bij een poes verderop in de straat. Ze was een ex- zwerfkat.
Ik weet niet meer wat de uitleg van haar personeel hierover was. De poes leeft ondertussen niet meer (jammer genoeg vergiftigd).
Anders had ik er een foto van genomen ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door Marijke1998 »

Ahh.. nou ik twijfel wel een beetje nu.. Ze zijn gewoon een stuk minder helder. Veel bruiner/rood achtig. Vind het lastig om te zien of een nou echt groter is, maar het leek net wel even zo. Misschien gewoon maar even de dierenarts afwachten donderdag.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door Marijke1998 »

Hii iedereen,

Ik heb het er al eens over gehad maar Arie zijn pupillen zijn niet hetzelfde. Het ene pupil is een tikkeltje groter dan de andere. Als ik het in typ op google krijg ik gelijk dat het een zenuwproblemen zijn of een tumor... Het is ook sinds vorige week dat ik het (weer) op merk. De vorige keer had hij ontstoken oogjes, nu is er niks aan de hand. Ik merk ook niks anders aan Arie zelf. Gewoon nog steeds een druk gezellig katertje.

Nu heb ik 15 maart zijn jaarlijkse vaccinatie gepland staan en wil ik het dan even opnoemen.. maar begin ik te twijfelen of ik misschien wel eerder heen moet gaan.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier wel eens mee te maken heeft gehad en mij misschien kan helpen.

Bedankt alvast!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door marloes501 »

Hoi Marijke.
Ik zou zeker niet wachten!
Pupillen die verschillend van grote zijn wijzen vaak op een probleem in de hersenen/ serieus neurologische probleem
Pupillen moeten allebei altijd even groot zijn!
Persoonlijk zou ik je sterk adviseren zo snel mogelijk even met de dierenarts te bellen.
Zij kunnen je dan zeggen of het nodig is om te komen of niet.

Je zou als dat mogelijk is, een foto kunnen maken van de pupillen op een moment dat deze niet even groot zijn.
Gebruik dan GEEN flits want de flits kan de pupilgrote beïnvloeden .
Als je dan naar de dierenarts gaat en de pupillen zijn op dat moment even groot dan kan je je foto laten zien.

Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door ErikPhilippus »

Pupillen van verschillende grootte komt vaker voor, bij mensen zelfs regelmatig: zo'n 20% van de mensen heeft soms pupillen van verschillende grootte, en dat kan ook van oog wisselen. Meestal is het onschuldig, maar er kan ook sprake zijn van verhoogde oogdruk en/of een tumor bij duidelijk verschillende pupillen. Dus ik zou inderdaad even de dierenarts consulteren.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Ene pupil groter dan de andere

Bericht door Marijke1998 »

Echt heel erg laat dit bericht, maar ik wil nog wel graag even vertellen hoe het afgelopen is. Ik ben bij de dierenarts geweest en die heeft gezegd dat het wel vaker voorkomt. Het is iets in zijn hersenen, maar het is niet ernstig.

Zijn nu ook al weer 2 maanden verder en er niks veranderd aan Arie. Toevallig zag ik een paar weken na het bezoekje bij de dierenarts een kat bij een vriendin, met precies hetzelfde probleem enne met die kat is ook niks aan de hand! Dus ik ben opgelucht. Zo zie je maar weer.. niet gelijk alles geloven wat op internet staat en gewoon even naar de dierenarts gaan.

Groetjes,
Marijke
Plaats reactie