Ernstig zieke en lusteloze kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
kimc2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2021 20:52

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door kimc2 »

Bedankt voor jullie mooie woorden. Fijn dat jullie met ons meeleven. We hebben er veel verdriet van.

We zijn nog voor een intakegesprek, echo en bespreking van Abu zijn bloedwaarden, naar een tweedelijns dierenarts geweest. De arts dacht direct aan FIP en wilde opnieuw een echo en vochtpunctie doen. Het vocht bleek te zijn veranderd, van helder vocht naar geel vocht. Nog altijd niet dradentrekkend, maar wel kleverig. Het zag er niet goed uit. Daarbij was zijn alvleesklier vergroot, stonden bepaalde delen van zijn darmen 'open' (ontstekingen), waren zijn buik en slijmvliezen geel verkleurd, was zijn albumine te laag en zijn globuline te hoog en had hij een aantal lymfeknopen in zijn buik. Helaas wees alles op FIP. De arts had uitgesloten dat hij hartklachten had. We konden Abu laten opnemen in de kliniek. Dan werd hij drie dagen en nachten aan de sondevoeding gelegd en werd het buikvocht opgestuurd naar het laboratorium, om te kijken of er veranderen zijn opgetreden in het DNA van Abu. Wanneer er veranderingen zichtbaar zijn, kan officieel de diagnose FIP worden gesteld en kon de arts niets meer voor ons doen. Er bestond een kleine kans dat het geen FIP was en ook dan wist hij niet of hij Abu nog kon redden. Dan moesten we drie dagen wachten op de uitslag van het lab om Abu vervolgens opnieuw door de gehele molen te laten gaan. Dit zou onnodig lijden zijn voor onze lieve vent! Hij was zo zwak en zo ziek dat wij er vanuit gingen dat hij het niet nog drie dagen vol kon houden. Daarbij zou het geen katwaardig leven meer voor hem zijn en zou hij drie dagen zonder ons moeten vertoeven. Dit konden we hem niet aandoen.

We hebben ontzettend genoten van de vier mooie jaren die we samen hebben gehad. Hij heeft ons zoveel liefde gegeven, nu was het onze tijd om iets terug te doen. We hebben deze moeilijke en intens verdrietige keuze voor hem gemaakt, om hem te helpen. Hij verdient het niet om zó te lijden. We hebben nog heerlijk met hem geknuffeld en ontelbaar veel kusjes gegeven. Hij is op een heel rustige manier, omringd door ons beiden en heel veel lieve, ontroerende woorden, kusjes en knuffels, heengegaan. Onze andere kater heeft thuis afscheid van hem kunnen nemen en daarna hebben wij hem in een prachtige mand, begraven in onze tuin. Nu is hij voor ALTIJD en EEUWIG dichtbij!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door Synemios »

Het is misschien een schrale troost maar je hebt de juiste beslissing genomen.
Wat ontzettend verdrietig maar wat een mooi afscheid.
Nogmaals heel veel sterkte ❤️
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door Zotvanpoezen »

Je hebt de juiste beslissing genomen!
Veel sterkte en moed met het verwerken...

Rust zacht lieve Abu...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door kittentjes »

Wat een moedige en ik denk ook de juiste beslissing. Maar o zo verdrietig. Heel erg veel sterkte.


Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door Anne »

Rotfip!!!
Ik ben blij voor Abu dat jullie deze moedige beslissing genomen hebben
Ik denk ook wel dat jullie in de gaten hadden dat hij op was
Taxi* had geen "bewezen" fip maar alles wees ernaar, de hoge koorts (op 1 dag zelfs 40,9!!)
die maar aanbleef, de medicatie die niks uithaalde, behalve de prednison die de koorts verlaagde maar niet deed verdwenen
Hij was zo verzwakt op dag 10 dat het niet om aan te zien was


Ik hoop voor jullie dat jullie dit een plekje kunnen geven

Heel veel sterkte nog maals en fijn dat hij nu dicht bij jullie is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kimc2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2021 20:52

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door kimc2 »

Wat een lieve reacties. Hartelijk bedankt allemaal! ❤
Nou, wat een rotvirus!! Op zo'n jonge leeftijd afscheid nemen van je kat, kan niet de bedoeling zijn. Wat verdrietig! De koorts (40.2) hield bij ons ruim een week aan, ondanks de verscheidene kuren. De laatste 1.5 week, was Abu koortsvrij. De tweedelijns dierenarts wist ons helaas te vertellen dat je dit ook vaak terugziet bij FIP, wanneer het zich verder heeft ontwikkeld. Dat de temperatuur dat weer stabiliseert.

Ons kleintje was op. Hij deed zo zijn best voor ons, maar kon niet meer. Dit was de enige juiste 'keuze'.
Hij is voor altijd bij ons. ❤
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ernstig zieke en lusteloze kat

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte. Heb helaas ook een kitten verloren aan fip. Zo oneerlijke die strijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie