Leververvetting

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Jensimcher
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2021 10:17

Leververvetting

Bericht door Jensimcher »

Hoi allemaal! Ik zou heel graag ervaringen willen horen en advies is zeer zeker welkom!

Mijn kat Simba (8) heeft dus leververvetting. Zijn ze afgelopen maandag achtergekomen na een echo te laten maken en eerder bloedonderzoek. Hij begon ineens weinig tot niks meer te eten, door het warme weer dacht ik.. zn kopje hing laag en schuin ineens (misselijk?) Dus toen meteen naar de DA geweest. Hij is daar ook gebleven een dag met dwangvoeding en infuus. Vanaf vorige week donderdag geef ik hem elke dag met spuitje eten van Hills a/d. Eerste elk uur, nu probeer ik het om de 3 uur om te kijken of hij ook zelf eet. Maar hij eet en drinkt nog steeds zelf helemaal niks... Ik geef hem ook 2x per dag antibiotica van de DA.

Oorzaak is nog onbekend. Maar Simba woog 3 maanden geleden nog 9,5 kg en nu inmiddels 6 kg. Hier een link in te leggen? Het enige wat ik heb gedaan is me verdiept in voeding. Royal canin meteen weggedaan, overgestapt naar Profine graanvrij voer. Hele dag staat er bakje in plaats van 2 porties per dag voorheen. En af en toe wat lekkers natvoer oid.

Morgen naar DA voor controle en hoe verder. Zd hadden het al over prednison om eetlust te stimuleren. Maar ik maak me zorgen heftig middel. Iemand hier ervaringen mee?? Hoe is jouw kat er weer bovenop gekomen? Hoe lang? Enz. Enzo. Enzo.

Groetjes,
Een hele bezorgde kattenmoeder
Cerna

Re: Leververvetting

Bericht door Cerna »

Gelukkig geen ervaring met leververvetting en volgens mij is er ook niemand van de vaste forummers die hier ervaring mee heeft.

Leververvetting wordt veroorzaakt doordat een kat stopt met eten (vergelijk het met ganzenlever waarbij ze een gans een hele tijd volproppen en hem daarna laten verhongeren waardoor de lever gaat vervetten. Er zijn mensen die dat lekker vinden :-x ) en meestal gaat het dan om (te) zware katten die plotseling stoppen met eten.
Op dit forum hameren we er ook altijd op dat een kat die geen eetlust meer heeft, gedwongen moet worden om te eten.
Dat dwingen klinkt niet leuk, maar een kat die twee dagen niet eet, kan leververvetting krijgen waardoor de eetlust - mocht die er nog zijn - verder afneemt.

Het enige wat je dan kunt doen (en wees blij dat je kat het overleefd heeft) is zorgen dat hij weer gaat eten. En dat kan met eetlustmiddeltjes (Mirtazapine wekt de eetlust op, maar dat mogen dierenartsen helaas niet meer in huis hebben omdat het een humaan middel is. Maar er is nu een alternatief in de vorm van een crème, Mirataz. Ik heb hier (nog) geen ervaring mee) of dmv spuitjevoeren.

Wij hebben een jonge kat met nierfalen 4,5 jaar met spuitjevoeren aan de gang gehouden en toen ik daar nog niet zoveel over wist, ben ik gaan googelen en kwam op een site van iemand met een kat met leververvetting en zij had het 4 maanden vol moeten houden voordat de kat weer zelf ging eten.
Jij doet het pas een week dus ik vrees dat je nog wel even door zult moeten gaan. En wanneer het niet al te veel stress geeft dan zou ik hiervoor kiezen ipv Prednison want dat is wel een heel heftig middel vooral wanneer het langdurig gegeven moet worden.

Onze kat met nierfalen, Noa, hebben wij in het begin 4x daags 6 spuitjes zonder punt van 5 ml gegeven en later 3x daags 8 spuitjes.
Afhankelijk van de dikte van het voer - wanneer je de bovenkant van het spuitje wegsnijdt dan kan het redelijk dik blijven - is dat ongeveer 100 gram zacht voer per dag. En dat is voldoende om de kat weer op te peppen.

Succes!
Jensimcher
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2021 10:17

Re: Leververvetting

Bericht door Jensimcher »

Bedankt voor de reactie hier kan ik alweer iets mee!
Plaats reactie