Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door jamie1 »

Onze Poes Nikki, 14 jaar heeft al 2 jaar een snelwerkende schildklier en artrose. Ze slikt dagelijks medicatie en een ontstekingsremmer. Sinds een paar dagen eet ze slecht en spuugt. Gisteren bij dierenarts geweest, prik gehad en pilletjes tegen misselijkheid. Ze moet eten desnoods dwangvoer. Ze heeft trek maar als je haar voert wil ze niet altijd eten. Kipfilet gekookt, zalm eet een beetje.
We proberen van alles maar nu blijkt dat ze alleen eet als ik haar uit de hand voer, brokjes op de grond gooi. Na een spuitje dwangvoer eet ze wel wat.

Iemand tips waarom ze alleen van de vloer eet of als ik haar uit de hand voer? Misschien kan ik de oorzaak vinden. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door Rik »

jamie1 schreef:Gisteren bij dierenarts geweest, prik gehad en pilletjes tegen misselijkheid.
Geen bloedonderzoek laten doen? Na twee jaar dagelijks ontstekingsremmers (zeker de bekende 'cam'etjes?) lijkt mij een bloedonderzoek om nierstatus te bepalen echt wel verstandig. Zeker bij slecht eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Re: Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door jamie1 »

Bedankt, ze wordt regelmatig getest ivm schildklier en nieren omdat ze medicatie slikt. Het gaat mij meer waarom ze wel brokjes eet uit mijn hand of van de vloer ipv uit haar bakje. Schoteltje geprobeerd ivm gevoelige snorharen.
Een paar maanden geleden een speciaal bakje gekocht waardoor ze minder hoeft te bukken ivm haar artrose. Ging prima tot nu. En op het terras een klein vijvertje geplaatst waar ze uit kan drinken. We hebben een hele grote tuin waar veel buurtkatten op afkwamen. Alles om stress te voorkomen.
Ze heeft speciaal voer Calm van Royal Canin gehad.
Cerna

Re: Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door Cerna »

En wat zijn die nierwaardes dan? Ook de SDMA-waarde.
Want wanneer een kat van 14 slecht eet en spuugt dan zou ik dat als eerste willen weten.

Dat ze alleen wil eten wanneer je haar met de hand voert (leg je het dan op de grond of eet ze uit je hand?) kan met de artrose te maken hebben omdat een kat moet bukken om te kunnen eten.
Maar wanneer ze zich misselijk voelt en daardoor nauwelijks eet en ook spuugt, heeft natuurlijk niets met artrose te maken.

Ik zou sowieso een oude kat niet zo lang op een NSAID laten.
Onze oudste (16) heeft ook artrose en krijgt PEA. Werkt niet zo goed als een NSAID, maar is in ieder geval veilig voor de nieren. En wanneer het goed is komt er binnenkort een pijnstiller op de markt - Solensia - dat de nieren ontziet.
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Re: Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door jamie1 »

Bedankt ga ernaar kijken, ben ook niet zo blij met metacam. Onze overleden kater had nierziekte in de genen en we waren altijd alert. Uiteindelijk werd het een hartproblerm waaraan hij overleed. Bovendien al die medicatie niet toch ook invloed hebben op haar slokdarm/maag.
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Re: Poes 14 jaar spuugt, eet slecht.

Bericht door jamie1 »

Weer naar dierenarts nadat na haar medicatie allemaal slijm uit haar bekje kwam. Erop gestaan dat een bloedonderzoek werd gedaan. Nierwaarde wat verhoogd en ook haar leverwaarde. Wilde weer 3 mnd wachten, had geen update van haar collega gehad of de assitente die ik vanmorgen had gesproken. Dossier opgevraagd, en alle bloedonderzoeken. We beraden ons over een overstap naar andere dierenarts en ruim 300 Euro armer naar huis. Twee dagen geleden ook al bij haar collega 100 Euro afgerekend en met het dringend advies dat als ze niet at we direct terug moesten komen. Ze was nu op vakantie. Communicatie binnen een praktijk 😠
Plaats reactie