Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi,

Mijn vriend en ik hebben zondag ons kleine vriend opgehaald van bijna 9 weken. We hadden af en toe contact met zijn oude baasjes via de telefoon, maar het contact was altijd al een beetje apart. Toen we ons kitten ophaalde trefde we hem in een vies huis met veel katten en aparte baasjes... Oh wat waren wij blij dat we hem daar uit hadden gered.

Maar wat was hij klein.. toen we thuis kwamen woog hij maar 425 gram!! En zijn oogjes waren heel vies. Gelijk naar de dierenarts gegaan en de arts zij dat hij niesziekte had. Gelukkig niet ernstig hoor (bijna) geen nies, hij had alleen erg last van vuile oogjes. Ik merkte dat het kuurtje dat we mee hadden gekregen de oogje al snel verbeterde. Maar wat was ik boos op de oude eigenaren... (we hebben actie ondernomen hoor) Ook heb ik hem aan kitten melk gezet dat de dierenwinkel aan mij adviseerde en aan nat voer van royal canin, speciaal voor kittens. Vanochtend heb ik hem opnieuw gewogen. (zijn twee dagen verder) en weegt hij rond de 500 gram.

Hij wordt gelukkig al snel wat beter. Hij speelt veel, zijn ontlasting is goed en het is echt een lieverd. Maar hij heeft ook nog steeds een erg opgezwollen buikje. Waar ik me nog steeds een beetje zorgen over maakte. Ik dacht dat komt misschien door wormpjes want die kuur had hij ook nog niet gehad. Wat natuurlijk ook al veel eerder had moeten gebeuren.

Ik dacht laat ik de dierenarts even bellen, met de vraag wanneer ik hem opnieuw moet ontwormen en hoe het zit met zijn buikje. (ik had hem ontwormt op dezelfde dag dat ik hem ophaalde) Hij wilde dat ik toch graag even opnieuw langs kwam omdat hij bang was voor FIP. Gelukkig na een testje met een prik in zijn buikje was dat het gelukkig niet.. en denken we dat het komt door wormen of gas.

Nog steeds zit ik hier met een beetje een ongerust gevoel.. Dat hij nog zo klein is, niesziekte heeft (wat gelukkig wel snel verbeterd) en zijn opgezwollen buikje.

Ik vroeg me af zijn er meerdere die dit hebben meegemaakt met hun kitten en tips voor mij hebben? Nog steeds een klein beetje bezorgd, ook al gaat het wel de goede kant op.

Volgende week dinsdag hebben we controle bij de dierenarts voor zijn niesziekte. We zouden namelijk een vriendje voor hem ophalen, maar dat stellen we even uit. Want niesziekte is erg besmettelijk.

Alvast bedankt voor de reacties.

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 04 mei 2021 18:16 We hadden af en toe contact met zijn oude baasjes via de telefoon, maar het contact was altijd al een beetje apart. Toen we ons kitten ophaalde trefde we hem in een vies huis met veel katten en aparte baasjes...
Dat noem ik geen 'baasjes' maar fokkers. En aan jouw verhaal te horen dus een broodfokker.

Weet je zeker dat hij 9 weken was?
Geen chip? Geen enting (want te licht in gewicht)? Geen castratie inbegrepen?
Ik hoop dat je hem gratis meegekregen hebt.

(Verder zijn deze vagen niet als aanval bedoeld hoor...maar we komen het zo vaak tegen.)
Marijke1998 schreef: 04 mei 2021 18:16Hij wilde dat ik toch graag even opnieuw langs kwam omdat hij bang was voor FIP. Gelukkig na een testje met een prik in zijn buikje was dat het gelukkig niet.. en denken we dat het komt door wormen of gas.
Geen 'natte' FIP dus. Droge FIP is op deze manier niet uit te sluiten.

Maar hopelijk is het gewoon een kwestie van te jong, te onhygiënisch opgevoed, geen wormbehandeling etc. en komt hij er met jullie goede zorgen snel bovenop.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hii Rik,

Dank je wel voor je reactie. Nope.. geen chip en geen entingen. We hopen hem volgende week zijn eerste enting te kunnen geven. Ik weet zeker dat hij 9 weken is... omdat ik in de eerste week al contact had met die broodfokker en foto’s had gezien.

Bij droge fip hoort een dik buikje niet toch? Hij speelt veel, eet goed en ziet er niet ziek uit. Alleen dan op zijn gewicht en buikje na. Ik probeer nu elke keer als hij gegeten heb een beetje zijn buikje te masseren. Ik heb hem vandaag opnieuw gewogen en vandaag is hij 530 gram. Gaat wel wat vooruit.. maar nog steeds een beetje bezorgd.

Kunnen ze droge fip al vast stellen of zou ik symptomen al moeten zien? En komt het vaak gewoon goed met zulke poesjes?

Ik hoop zo dat hij niks anders mankeert..

Dank je wel alvast!

Groetjes,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Rik »

Nee, droge FIP kunnen ze alleen bij een autopsie vaststellen. Maar dikke buik is inderdaad een symptoom van de natte vorm. Hoewel de droge vorm niet uit te sluiten is, is gewichtstoename in ieder geval een heel goed teken. En zeker ook als hij speels is dan hoef je je daar niet al teveel zorgen over te maken (want afvallen, bloedarmoede, depresie en koorts zijn de symptomen voor de droge vorm). Er is tegenwoordig wel een behandeling voor FIP maar die is nog niet officieel en 'onbetaalbaar'. Maar als hij nu aankomt en speels is zou ik dat inderdaad even uit mijn hoofd zetten.

Ik denk overigens dat hij volgende week nog niet zijn eerste enting kan krijgen. Daarvoor moet hij denk ik 800 gram voor zijn (soms houden ze zelfs 1kg aan). Of hij moet het erg veel aankomen komende week. Maar enten terwijl hij niesziekte heeft of wat zwakker is zou ik sowieso even mee oppassen. Dan maar wat later als hij wat aangesterkt is.

Maar pffff. 425 gram bij bijna 9 weken. Dan is er echt slecht voor gezorgd. Gelukkig kunnen kittens behoorlijk opfleuren als er eenmaal goed voor de gezorgd wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Jaa ah ik vond het zo zielig! Gaat gelukkig elke dag iets beter en komt ongeveer per dag 25 gram aan (of iets meer) tot nu toe. Hoop dus dat hij morgen rond de 550 weegt. (Of meer)

Ah ja dan zal de enting inderdaad nog even op zich moeten laten wachten. Of hij moet ineens nog 300 gram aankomen, maar dat lijkt me een beetje extreem. (Hoop het natuurlijk wel haha)

Zondag weer even ontwormen en hopen op het allerbeste. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt volgende week dinsdag. Hij wordt nu in ieder geval als een koning behandeld.
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Hansratlook »

---
Hoi Marijke,

Wat een verhaal :shock:

Het beestje kan maar heel erg blij zijn dat hij bij jou is terecht gekomen, maar als

ik hoor hoe het contact in het begin al was met die fokkers, was ik daar denk ik

nooit aan begonnen :enaughty:

Ik hoop dat deze mensen aangepakt kunnen worden, maar dat is vaak niet makkelijk.

Hopelijk lezen we hier in de komende tijd veel goede berichtjes van je :eclap:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door nellebel »

overleg anders ook even met de DA over het eten. kattenmelk is ook niet altijd heel erg goed hoor. ik denk dat ze dan beter vanuit de DA iets mee kunnen geven voor extra vitamietjes en aansterking.
heel veel geluk met je lieverd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Dank je wel voor jullie reactie Hansratlook en Nellebel.

Nee inderdaad misschien had ik beter moeten nadenken toen ik er aan begon. Maar ben ik ergens nu ook weer heel blij dat ik deze kleine frummel heb kunnen redden.

We hebben de dierenbescherming gebeld maar ik heb te weinig bewijs dus ze doen er niks mee. Wat me erg boos maakt... je kan op ze minst even een kijkje nemen in dat huis toch?

Ik probeer ook bijna geen katten melk meer te geven maar vooral natvoer. Ik zal dinsdag ook nog eens vragen aan de dierenarts wat ik nog meer kan doen.

Vandaag weer gewogen en nu 570 gram. We gaan de goede kant op. Ook merk ik dat ze vacht wat zachter/dikker begint te worden. Nog steeds een dikke buik, maar dat zal ik aanstaande dinsdag nog eens aan de dierenarts vragen wat het nu precies is en wat ik daar aan kan doen. Als ik het zo zie heb hij er zelf totaal geen last van. Ook ze oogjes zijn weer hoe het hoort, maar maak ik het kuurtjes netjes af.

Hij is momenteel in diepe rust na een hele grote speelpartij en hoop ik dat hij morgen rond de 600 (of meer) gaat wegen.

Liefs,
Marijke
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hii Iedereen,

Een update over onze kleine vriend. (Arie) Ik dacht ik ga hier gewoon zo nu en dan een update plaatsen. Vind ik voor mezelf ook ergens leuk voor later als hij als oudere kat naast me ligt en dat ik dan denk ja je heb het toch maar even gehaald haha!

Verder lees ik echt zoveel verhalen over poesjes die niet goed op gewicht zijn als ze bij hun nieuwe baasjes komen of dat er andere redenen bij spelen. (Denk bij Arie aan niesziekte). Ik dacht ik ga er natuurlijk dik vanuit dat Arie het helemaal gaat redden. En misschien kan ik via deze weg laten zien aan andere baasjes met een te licht kitten het gewoon goed kan komen. Ik lees namelijk veel topics waar ik op het eind niet lees hoe het nu gaat of na een aantal maanden.

Nu dan de Arie update!

Arie woog 425 gram vorige week met bijna 9 weken. Ik heb hem net gewogen en hij is nu 665 gram! Echt even lekker omhoog geschoten in een weekje! Nog niet waar hij moet zijn natuurlijk, maar ah ben zo blij dat het beessie aankomt!

Hij eet goed! Brokjes van RC (kitten) en natvoer van RC (mother & babycat). Hij zat ook aan een soort van geitenmelk die de dierenwinkel mij adviseerde, maar probeer ik daar nu echt mee te minderen..

Verder merk ik echt niks meer van zijn niesziekte, maar maak ik ze kuur af. Zijn dikke buik is er nog, maar heb ik het idee dat het ietssiepietsie minder is..

Vandaag krijgt hij zijn tweede wormenkuur. (Dat adviseerde de DA om na een week alvast de tweede kuur weer te geven)

Aanstaande dinsdagmiddag voor controle weer naar de DA en hoop ik natuurlijk dat hij super goed gaat en verder geen onderliggende probleempjes heeft.

Verder is hij heerlijk druk zoals een kitten moet zijn, als Arie namelijk niet slaapt dan rent hij het hele huis door. (met ze speelgoed muis)

We zouden ook een vriendje voor Arie ophalen (Andre) maar hebben we dat even uitgesteld omdat hij niesziekte heeft. Als de DA dinsdagmiddag zegt dat Arie niet meer besmettelijk is, halen we onze kleine Andre op.

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het zo goed gaat en je zorgen kind groeit en aankomt
Ook fijn dat hij binnen kort een vriendje krijgt, ik hoop dat deze een betere start heeft!
Ik heb met Polleke meegemaakt wat jij met jouw kleinerd meemaakt
Zij is met een ondergewicht van 500 gr bij mij gekomen vanuit een gast gezin vh asiel, had achteraf nooit mogen gebeuren
Aangezien Polleke toen niet goed at moest ik haar zelf bijvoeren
Het is gelukkig goed gekomen maar wat een zorgen :???:
Polleke is altijd klein gebleven
Succes as dinsdag bij de da en ik weet dat het al gezegd is, maar koop nooit een kitten bij dit soort mensen, daarmee houd je de handel in stand
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Dinky »

Ik duim dat vanaf dinsdag zijn vriendje kan komen zodat ze lekker samen door huis kunnen racen :-) fijn dat het zo goed lijkt te gaan :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Hansratlook »

---
Ik hoop voor jullie dat het allemaal goed gaat komen ;-)

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door nellebel »

en wat een geweldige namen hahahahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Bedankt voor al jullie reacties!! Ik ben net terug van de dierenarts en whoepwhoep!!! Arie is gezond! Hij kreeg zelfs ze eerste enting gekregen! Die had ik niet verwacht, maar ah ben zo opgelucht.

Arie weegt nu bijna 750. Bijna al in gewicht verdubbeld. Andre gaan we morgenavond ophalen, kunnen ze samen lekker stoeien en opgroeien.

Andre is een vol britse kortbaar en woont vlak bij. Ben zelf al een aantal keer wezen kijken. Dus dat zit helemaal goed. Arie heeft ook wat britse korthaar inzicht.. (niet veel hoor, een kwart) als ik ze mag geloven..

Nou in ieder geval opgelucht baasje hier. Ik hoop dat Arie straks lekker op zijn gewicht komt en een gezond katertje wordt (samen met Andre)

Ik zal zo nu en dan nog wel even een update plaatsen.

Oh en Nellebel achter de namen Arie en Andre zit een heel verhaal hahah! Misschien ook nog een keer leuk om dat op dit forum te vertellen.

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Dinky »

Wat super dat het nu zo goed gaat! Hopelijk zijn Arie en Andre snel vriendjes al moet je ook niet schrikken van wat blazen en grommen de eerste dag(en) ;-)

Je zou natuurlijk straks een foto album aan kunnen vragen voor het verhaal achter de namen en de avonturen van Arie en Andre :grin:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie