Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Ja lijkt me inderdaad leuk om een album te starten van hun avonturen!

Andre hebben we woensdag opgehaald en inderdaad bij het begin lekker blazen en grommen naar elkaar. Dat vond ik allemaal niet zo erg en dacht ze moeten gewoon eventjes aan elkaar wennen. Maar even later vielen ze elkaar ook aan.. en af en toe een piepje of een grom. Ik twijfelde nou of dat er ook bij hoorde… maar gelukkig de dag daarna was het nog wel stoeien, maar rennen ze continue achter elkaar aan en liggen ze zelf (nog niet bij elkaar) maar wel vlak naast elkaar.

Dus dat komt zeker goed!

Verder gaat het met Arie wel oke, maar komt hij niet heel veel meer aan.. Hij weegt nu bijna 800 gram. Sinds vanochtend is hij ook gaan overgeven. We hebben even de DA op gebeld en die denkt dat het komt door te snel eten. Als het in het weekend zo blijft moeten we maandag nog een keer bellen. Heeft iemand dit ook gehad en kan mij misschien vertellen hoe dit misschien komt? Ik heb natuurlijk gelijk weer een beetje stress.. Ook dat hij ineens niet meer aan komt.. maar dat zal wel de combinatie zijn met overgeven. Verder gaat het super goed met hem, zijn dikke buik is ook verdwenen. Dat zal dus echt de wormen zijn geweest. En hij is heerlijk druk, zoals een kitten hoort te zijn.

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Rik »

Fijn dat het al goed gaat toch dit twee.

Arie heeft toch een paar dagen geleden zijn enting gehad. Dan kun je verwachten dat hij deze week niet zoveel aankomt. Het is toch een (verzwakt) virus waar zijn lichaam tegen moet vechten. Plus dat hij druk is met Andre.

Het overgeven hoort daar denk ik niet bij maar zou inderdaad snel eten kunnen zijn. Even in de gaten houden dus.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Vandaag met Arie en Andre bij de DA geweest voor hun tweede enting. Arie is op het moment 1,160 en is nu precies 13 weken. Ik ben eigenlijk beetje vergeten te vragen of dit al gezond is voor een kitten van 13 weken? Ik weet dat hij nog niet helemaal op gewicht is hoor, maar is dit wel al redelijk oke? Hij is in ieder geval lekker gegroeid!

Andre de britse korthaar is 13,5 week en weegt 1,610. Ook daar heb ik een vraagje over.. misschien dat jullie het antwoord voor mij hebben. Want dit is natuurlijk een heel verschil met Arie. Wat is een normaal gewicht voor een britse korthaar kitten (13 weken)? Ik weet dat die stuk voller zijn, maar Is dit gewoon goed ?

Verder doen ze het super goed samen. Arie doet alleen af en toe kuchen... we denken dat het nog steeds een beetje de nasleep is van de niesziekte.

Gisteren hebben we ze ook allebei weer een wormenkuur gegeven... (dat moest na een maand weer) die viel alleen niet zo goed en moesten ze overgeven na 2 uur en Andre raakte aan de diarree. Nu moet ik van de dierenarts over 2 weekjes ze allebei nog een keer een kuurtje geven. Nu met een pil eerst gaf ik de kuur via pasta.

Maar in ieder geval het gaat super met ze. Ik ga eens kijken of ik hier een foto van ze kan uploaden!

Liefs,
Marijke
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Dinky »

Fijn dat het zo goed gaat met ze :-)

Uitgangspunt is vaak voor het gewicht 100 gram startgewicht en dan iedere week grofweg 100 gram er bij. Met 13 weken zou je dan op zo'n 1,4 kilo zitten. Weet alleen niet hoe lang dat doorgaat en dat zal ook afhangen van het beoogde eindgewicht (wat weer afhankelijk is van de bouw).
Op zicht geldt dat je de ribben alleen met een licht vetlaagje mag voelen maar niet uit mogen steken. En er zijn ook katten die altijd klein blijven. Zo ken ik iemand waarvan ik dacht dat daar twee jonge katten van aantal maanden/halfjaar rondliepen maar bleken moeder en dochter te zijn waarbij moeder al volwassen was. Was gewoon heel klein en fragiel gebouwd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Hoihoi!

Dank je wel voor je berichtje Dinky! Ik zal weer even een snelle update geven.

Het gaat echt super goed met Arie! (en ook met Andre) Hij is vandaag 16 weken en weegt 1,710 gram! Redelijk op gewicht dus. Verder ook geen gekke kwaaltjes meer en doen ze het beide echt super!

Ik geef ze nu nog steeds kitten voer van RC (Zal ik blijven doen tot ze 1 jaar zijn) en 's ochtends en 's avonds natvoer van RC mother & babycat.

Groetjes,
Marijke
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Marijke1998 »

Goedemorgen! Ik dacht vanochtend laat ik eens een update geven over Arie, want ik had belooft dat zo nu en dan eens te doen.

Mocht je het verhaal van Arie even willen lezen staat dat in het eerste bericht. Ik wil nu graag even vertellen hoe het met Arie gaat na ongeveer 6,5 maand. Wij hadden Arie opgehaald met 9 weken, niesziekte, zwaar ondergewicht (425 gram) en een buikje vol met wormen.

Oh en wat was ik toen boos op de broodfokker... en de dierenbescherming die niks wilde doen.. pff.. en de angst met dat sommige niet zeker wisten of Arie het wel ging halen.

Maar nu kan ik gelukkig zeggen dat Arie een hele sterke kater is geworden van ongeveer 4 kilo! (hij is nu 8,5 maand) En wat is hij leuk! Nog steeds merken we wel dat hij zwaarder ademt dan onze andere kat Andre. Ook heeft hij ongeveer 2 maanden geleden weer een beetje last gekregen van een ontstoken oogje. Maar dat zal hij waarschijnlijk altijd nog een beetje houden door de niesziekte die hij heeft gehad. Gelukkig heeft hij het zware ademen zelf niet door en als hij een ontstoken oogje heeft weten wij gelukkig wat we kunnen doen.

Ik wil jullie even bedanken voor de berichtjes die ik toen die tijd heb gekregen toen ik over Arie vertelde en zal dit voor nu even de laatste update zijn.

En mocht je zelf een kitten hebben met dit zelfde probleem.. met heel veel liefde komt het vast en zeker goed!

Liefs Marijke, (Arie & Andre)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten ondergewicht, niesziekte en dik buikje

Bericht door Zotvanpoezen »

Fijn dat je een update geeft!
Goed om te weten dat alles in orde gekomen is :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie