Schuldgevoel na inslapen.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door FrankV »

Hoi iedereen. Ik weet niet helemaal waar ik dit moest plaatsen maar heb last van een schuldgevoel mbt inslapen van mijn kat Nova.

Kort verhaal: Nova was 6 jaar. Een paar dagen geleden ging ze zich wat vreemd gedragen. Gisteren naar de DA en die voelde dat een nier heel erg was opgezet. Ook zat er bloed in de urine en kwam uit bloedonderzoek verhoogde nierwaarden naar voren. Omdat ze geen echo apparaat had ben ik vandaag naar de spoedkliniek gegaan om een echo te laten maken.

Hieruit bleek dat arme Nova eigenlijk last had van volledig nierfalen. De linkernier was verstopt met nierstenen waardoor deze volledig kapot is gegaan. De rechternier heeft dat geprobeerd op te vangen maar was ook bijna volledig verschrompeld. De enige optie was de linker nier te verwijderen, om zo nog een paar weken te rekken. Genezing was echter geenszins mogelijk. De andere optie was dus laten inslapen. Wij hebben, gezien de prognose, vandaag na overleg gekozen voor het tweede.

Ik heb nu last van een schuldgevoel. Komt het door mij? Gaf ik haar het verkeerde voer? Heb ik de signalen gemist? Had ik toch nog een andere keuze moeten maken? Had ik meer moeten doen? Ik vind het heel erg moeilijk hier mee om te gaan.

Zijn er andere mensen met deze ervaring?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door Anne »

Voel je niet schuldig Frank
Nierfalen is een sluipmoordenaar!!
Hummel* hier heeft het gehad en toen waren we er ook te laat bij
Gezien het feit dat beide nieren zwaar aangetast waren bij jullie kat denk ik dat je de juiste beslissing heb genomen en haar veel leed heb bespaard
Heel veel sterkte met dit plotselinge verlies!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door Ani »

Arme Nova. Jullie hebben, zoals Anne al schreef (en uit ervaring) m.i. de juiste beslissing gemaakt en lieve Nova ontluistering en lijden bespaart. Het schuldgevoel is begrijpelijk, zeker als je opeens in 1 dag zo een heftige beslissing moet maken. Maar onterecht, jullie hebben het beste gedaan voor Nova. Sterkte en kracht gewenst 🍀
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Mickysbaasje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2021 10:35

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door Mickysbaasje »

Ik zit in dezelfde situatie. Poes van 6 jaar heb ik afgelopen maandag in moeten laten slapen vanwege volledig nierfalen.
En ook ik heb enorm last van schuldgevoelens omdat de dierenarts denkt dat het al een tijdje aan de gang was (chronisch nierfalen). Had ik het niet eerder op moeten merken...? Achteraf gezien waren er misschien wel signalen die ik niet zo serieus heb genomen. Dan had ze een minder dagje maar de dag daarna leek er niks meer aan de hand.
Vergeet niet dat katten heel goed zijn in het verbloemen van klachten. Tegen de tijd dat je het als baasje ziet kan het al best een tijd aan de gang zijn..
ik probeer mezelf ook gerust te stellen met het feit dat ik met de beste intenties voor haar heb gezorgd. Had ik geweten wat ik nu weet had ik natuurlijk andere keuzes gemaakt!
Maar het schuldgevoel is vreselijk, los van het feit dat het missen van een huisdier al heel verdrietig is.. Heel veel sterkte Frank!
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door FrankV »

Hoi Allemaal,

Dank voor de reacties. Ik denk dat meer mensen dit soort gevoelens hebben. Ondertussen heb ik er wat meer vrede mee maar het blijft een lastig punt. Helaas is het niet anders en is Nova afgelopen maandag gecremeerd.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door Ani »

Heel verdrietig. Er is zoveel heftigs gebeurt in korte tijd en nu is Nova er echt niet meer. Het zal stil zijn in huis. Wat zullen jullie haar missen... Dat alle lieve en mooie herinneringen aan Nova in jullie hart bewaard mogen worden en zij op die manier een lichtje in jullie leven blijft 🍀
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door FrankV »

Dank voor je reactie.

Gelukkig hebben we nog een poes over, Puck. Puck is 3 en heb ik er 2,5 jaar geleden bijgenomen omdat Nova alleen woonde als binnenkat. Ze waren niet de beste vrienden, ze speelden af en toe wel maar hielden verder vaak hun afstand, maar nu voel ik me vrij schuldig dat Puck alleen woont.

Mijn wederhelft is niet perse voorstander van een nieuwe kat erbij. Ik weet nu niet wat het beste is. Als ik er een nieuwe kat bij neem is dat vooral voor Puck en niet zozeer dat ik dat nu graag wil.

Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door Anne »

Als jullie een kat erbij nemen kies dan niet voor een kitten maar voor een met dezelfde leeftijd
Misschien kan het asiel hierbij een rol spelen als je je situatie uitlegt en het karakter van Puck beschrijft
Misschien weten zij een match
Heb je het idee dat Puck haar speelkameraad mist?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
FrankV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jan 2017 23:22

Re: Schuldgevoel na inslapen.

Bericht door FrankV »

Dat niet direct nee. Ze gedraagt zich tot nu toe nog niet heel veel anders. Ze was altijd al een beetje meer aan mij gehecht dan aan de andere kat heb ik het idee. Dus ze loopt veel achter me aan.

Het is wel zo dat ik regelmatig een nacht weg ben, zoals vanavond. Ze zal dan voor het eerst helemaal alleen zijn.
Plaats reactie