Hartafwijking kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Setske
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021 23:08

Hartafwijking kat

Bericht door Setske »

Een week geleden kreeg mijn kat een verlamming bij haar gehele achterkant en sinds dien ging het berg afwaarts. Met spoed ging zij naar de dierenarts waar ze een nacht verbleef. Ze dachten aan een bloedprop en met verbazing stond ze de volgende dag weer goed, de verlamming was weg. Ze kreeg plastabletten en mocht weer mee. Na een paar dagen, begon ze heel hard te ademen en weer terug naar de DA. Uiteindelijk een afspraak voor een echo en daar zagen we dat ze een hartafwijking heeft. Haar spier in haar hart is te kort, waardoor ze extra bloed opslaat in een andere hartkamer. Haar longen hadden vlekken en waren gevuld met vocht. Naast de plastabletten kreeg ze ook bloedverdunners oftewel fortekor. Eigenlijk sinds de tweede keer bij de DA eet ze niet meer (al bijna 6 dagen). Ze is bijna 1 kg afgevallen en weegt nog maar 2.7 kg. Ze kotst en wordt misselijk van al het eten wat ze ziet. De DA wil dat ik de medicijnen blijf geven, maar mijn gevoel zegt heel sterk dat ze hierdoor niet meer eet. Niet eten is natuurlijk ook geen optie en zit met mijn handen in het haar. Heeft iemand tips en kan ik kijken hoe ze reageert op geen medicijnen?
Cerna

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Cerna »

Oei, dat klinkt niet goed.
Ik heb nooit gemerkt dat een kat op Fortekor niet meer eet, maar ik snap niet waarom je het krijgt want het wordt bij katten gegeven ivm nierfalen (bij honden ook tegen hartfalen, maar bij katten heb ik hier nog nooit van gehoord en een hond is geen kat).

Maar wat mij meer verontrust is dat ze niet meer eet en dan al zo lang niet meer. Een kat kan een dag zonder eten, misschien twee dagen, maar daarna treedt leververvetting op en stopt de kat helemaal met eten wanneer je dit niet doorbreekt.

Ik zou dus onmiddellijk gaan spuitjevoeren (er is vast wel een kliniek open waar je terecht kunt voor spuitjes) en dan tegelijk overleggen over de Fortekor.

Ik zie hier op de bijsluiter dat Fortekor wel de eetlust kan beïnvloeden (positief en negatief): https://www.diergeneesmiddelen.info/blo ... s/fortekor
Lees ook de waarschuwing!
Setske
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021 23:08

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Setske »

Dankjewel voor je bericht.
Ze heeft net wat soep op.
Dus dat is positief, ze drinkt ook heel veel en is wel echt sterk.

Gisteren heb ik haar toch fortekor gegeven maar geen plastabletten. Ik heb het gevoel of ze hier elke keer van moet kotsen en haar eetlust hierdoor weg is. Nu eet ze ook weer iets na het niet geven van de plastabletten.

Weet jij of het schadelijk is als je hiermee stopt? Want de DA zegt heel duidelijk dat ik beter met fortekor kan stoppen en nog even door moet gaan met de plastabletten. Echter zodra ze die plastabletten kreeg ging haar eetlust weg.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Anne »

Wat zegt de bijsluiter over de bijwerkingen?
Als je het niet vertrouwt misschien een andere da voor een sec opinie?
Ik zou ook beginnen met spuitjes voeren want door niet eten belanden ze in een spiraal van misselijkheid die je doorbreekt met eten
Sterkte!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Baya »

Wat geeft hij als reden dat je kat op plastabletten zou moeten? Ik zou wel proberen wat mousse of iets dergelijks naar binnen te krijgen voor het vocht maar ook voor het aansterken. Als katten zo snel zoveel afvallen heeft het ook impact op de spiermassa. Heel veel beterschal voor jou lieverd

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

Cerna

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Cerna »

Baya: die plastabletten zullen voor het hart zijn omdat de kat vocht vasthoudt.

Setske: ik heb geen ervaring met plastabletten, maar ik begreep uit je eerste bericht dat Fortekor de boosdoener is en niet de plastabletten

Wanneer ik deze link lees http://dierenkliniekpoolseweg.nl/hcm-kat/, dan staat hier:
"HCM is niet te genezen en hoeft ook niet in alle gevallen behandeld te worden. Er zijn geen medicijnen waarvan bewezen is dat ze het proces van het verdikken van de hartspier kunnen vertragen of uitstellen. Dit wil niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen. Als er op basis van de hartecho aanleiding voor is kan de dierenarts medicatie voorschrijven die bijvoorbeeld het vullen van de kamers/boezems in het hart verbetert. Bij vochtophoping kan je kat ook plastabletten krijgen. Het doel van de medicijnen is om de kwaliteit van het leven van je kat verbeteren. Helaas is genezing met medicijnen dus niet mogelijk."
Setske
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2021 23:08

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Setske »

Dankjewel voor de reacties! Helaas is ze een paar dagen naar dit bericht overleden.
Cerna

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Cerna »

Ach, wat triest.
Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hartafwijking kat

Bericht door Anne »

Ach wat sneu 😑
Gecondoleerd en sterkte met het verdriet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie