Cortisone als laatste redmiddel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Katrien81 »

Hallo kattenliefhebbers,

ik heb hier al eerder gepost dat mijn kat Kartouche sinds begin december in een zwaar medisch traject zit na een middenoorontsteking die geopereerd is en waar ze tijdens de operatie een hartstilstand heeft gehad. Ze heeft ongelooflijk gevochten en kon na enkele dagen naar huis, wel met sondevoeding.
Qua gedrag was ze wel ok (haarzelf goed wassen, trappen oplopen, veel knuffelen en alert) maar het lukte niet om op gewone voeding over te schakelen. Intussen is de sonde na verettering eens opnieuw gestoken en heeft ze ook injecties antibiotica gehad omdat ze toch nog wat last had van haar oor.
Vorige week heeft ze 's nachts haar halssonde per ongeluk uitgetrokken. We hebben met de DA beslist om het even zo te laten en als bij wonder begon ze te eten maar dit heeft welgeteld 3 dagen geduurd en sinds vrijdag is het zo goed als niets.

We hebben enkele weken geleden ook gehoord van de DA dat in de ontsteking die ze uit haar oortje gehaald hebben Lymfecellen gehaald hebben die wijzen op de aanwezigheid van lymfekanker dus kans op genezing is helaas uitgesloten omdat ze ook al 12,5 jaar is.

Ze eet dus nog amper en is minder actief (logisch). De DA stelt nu voor om als allerlaatste ingreep cortisone toe te dienen zodat ze nog wat comfort heeft ook al weten we dat ze geen maanden meer zal overleven, mijn kleine meisje :-(. Heeft er iemand ervaring met het toedienen van cortisone en wat was de uitwerking op jullie kat?
Cerna

Re: Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Cerna »

Ja, genoeg ervaring.
In het verleden een kat gehad met Podermatitis (dikke voetzooltjes) en bij haar hielp de Cortalone-injectie goed waardoor ze weer normaal kon lopen, een andere kat had stomatitis en zij heeft een jaar lang iedere 6 weken een Cortalone-injectie gehad. De ontsteking verdween, maar kwam weer terug zodra de injectie was uitgewerkt.
Een andere kat met kanker in de kaak. Zij kreeg iedere maand een prikje en hierdoor heeft ze nog 14 maanden langer geleefd.
En een kat met chronische niesziekte. Ze was niet te pillen en kreeg eerst AB-injecties (Convenia), maar toen dat niet meer mocht zijn we overgestapt op Cortalone. De ene keer hielp het geweldig, de andere keer deed het niets. Ze heeft het een paar jaar gehad, maar alleen in de late herfst en winter want dan waren de klachten het ergst.

Omdat er altijd een risico bestaat op suikerziekte en blaasontsteking was het iedere keer weer spannend, maar dan moet je gaan afwegen of dat risico opweegt tegen het comfort wat de kat krijgt na de injectie. Ik vind het dat risico waard.

Maar wanneer het alleen gaat om de eetlust weer op te wekken dan is een kwart Mirtazapine een betere oplossing.
Bij kanker kan de injectie het proces wat vertragen of beter, onderdrukken.

Sterkte ermee!
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Katrien81 »

Dag Cerna,

Dankjewel voor de feedback! Ze heeft de cortisone inspuiting gisteren gekregen (werkt 5 dagen) en het effect is direct merkbaar. Ze is actiever en eet terug erg goed!Mirtazapine heeft ze de laatste 6 weken gehad maar dat had geen enkel effect. We weten dat er zich kanker verder zal ontwikkelen maar waar is niet duidelijk. Doordat ze het al zwaar heeft gehad en we haar rust willen gunnen en het feit dat ze 12.5 is hebben we besloten geen chemotherapie te geven. De cortisone werkt dus onderdrukkend maar ik besef dat dit enkel een lapmiddel is. Maar ze is nu wel comfortabel en daar gaat het om. Als de cortisone haar geen comfortabel gevoel meer geeft of ze stopt toch met eten dan besef ik dat we haar gaan moeten loslaten.
Cerna

Re: Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Cerna »

De Cortalone-injectie die mijn katten kregen werkte 4 weken met een uitloop van ongeveer twee weken extra. Ik zou daar om vragen want anders moet je wel erg vaak naar de dierenarts wat weer extra stress geeft voor de patiënt.

Maar fijn dat Kartouche zich nu lekker voelt!.
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Katrien81 »

Nog even een update: Kartouche heeft nu haar tweede injectie gehad, afgelopen maandag. De impact van de cortisone is ongelooflijk. Het lijkt wel of ik de oude Kartouche terug heb. Ze eet zeer goed, is heel alert en helder en ontzettend lief. 2 weken geleden hadden we haar bijna moeten opgeven...Ik weet dat dit tijdelijk zal zijn maar momenteel is ze erg goed en mentaal doet mij dit, na een periode van intens verdriet, deugd dat ze de laatste fase van haar leven zo comfortabel kan doormaken.
Cerna

Re: Cortisone als laatste redmiddel

Bericht door Cerna »

Fijn om te horen!

Ja, zo'n injectie is een paardenmiddel, maar wanneer je je kat nog een paar fijne laatste maanden kunt geven dan geeft dat niets.
Hopelijk blijft het, net als bij ons Flora die 14 maanden nog een goed leven had dankzij Cortalone, ng heel lang goed gaan :epray:
Plaats reactie